Během čtyř desetiletí se Apple stal největší veřejně obchodovanou společností v USA.
Není třeba zastírat, že tento rok byl pro profesionální i běžné investory strašný. Od dosažení svých historických maxim mezi polovinou listopadu a prvním lednovým týdnem se nadčasový index Dow Jones Industrial Average, široce sledovaný index S&P 500 a růstový Nasdaq Composite propadly o 22 %, 26 % a 34 %. To znamená, že všechny tři hlavní americké akciové indexy jsou pevně v medvědím trhu.
Když se však na Wall Street objeví problémy, objeví se i příležitost. Každý dvouciferný procentuální pokles hlavních indexů byl nakonec odstraněn býčím trhem. Nepříliš tajným receptem potřebným k vyrovnání těchto ztrát je čas.
Čas však dokáže zázraky i u jednotlivých akcií. Stačí se zeptat akcionářů největší veřejně obchodované společnosti Apple.
10 000 dolarů investovaných do společnosti Apple v den jejího debutu by z vás udělalo boháče
Zdroj: Reuters
Od primární veřejné nabídky akcií (IPO) se společnost Apple pětkrát rozdělila.
Pokud byste měli štěstí, prostředky a žaludek a investovali do Applu 10 000 dolarů za cenu při IPO, mohli byste si koupit 454 akcií bez započtení zlomkových akcií a provizí. Po započtení pěti rozdělení akcií společnosti by se počet těchto 454 akcií zvýšil na 101 696 akcií k dnešnímu dni.
Vzhledem k tomu, že Apple minulý týden uzavřel na hodnotě 140,09 USD, znamená to, že počáteční investice 10 000 USD před téměř 42 lety by dnes měla hodnotu 14 246 593 USD. Nezapomeňte, že toto číslo nezohledňuje vyplacené dividendy. V nominálním vyjádření si akcie společnosti Apple od svého vstupu na burzu připsaly 142 537 %, což je přibližně 18,8 % ročně.
Začněme tím, že podle zprávy společnosti Kantar BrandZ je Apple nejhodnotnější značkou na světě. Značka a produkty Apple jsou snadno rozpoznatelné a zákazníci společnosti jsou mimořádně loajální. Fronty, které se tvoří před prodejnami Apple téměř pokaždé, když je uveden na trh nový výrobek, jsou důkazem jeho přitažlivosti pro zákazníky.
Ještě důležitější než dobře rozpoznatelná značka jsou však inovace společnosti Apple. Není pochyb o tom, že iPhone je dosud nejdůležitější inovací společnosti. Díky iPhonu Apple pohltil přibližně polovinu podílu všech chytrých telefonů v USA. To je obrovské číslo, zejména když vezmeme v úvahu, že lidé a firmy budou svá zařízení ještě několik let modernizovat, aby využili revoluci 5G a vyšší rychlosti stahování.
Zdroj: Getty Images
Zajímavé však je, že budoucnost společnosti Apple není tak závislá na fyzických produktech (iPhone, iPad a Mac), jak by se mohlo zdát. Generální ředitel Tim Cook sice neopouští produkty, které firmu proslavily u zákazníků, ale dohlíží na probíhající transformaci provozu, která se zaměřuje na předplacené služby. Příjmy z předplatného mají příležitost zvýšit tempo organického růstu společnosti Apple, dále zvýšit loajalitu zákazníků a časem zlepšit provozní marže společnosti.
S růstem příjmů z předplatného na větší procento celkových tržeb by se navíc měl snížit negativní vliv cyklů výměny produktů iPhone na tržby.
Úspěch společnosti Apple lze také přičíst robustnímu programu kapitálové návratnosti, který se skutečně rozběhl před deseti lety. V roce 2012 začala společnost Apple vyplácet pravidelnou čtvrtletní dividendu. Přestože výnos společnosti činí pouhých 0,66 %, každoročně vyplatí téměř 14,8 miliardy dolarů. To je jedna z největších nominálních dolarových dividend na světě.
Představenstvo společnosti Apple také začalo v roce 2013 schvalovat velké zpětné odkupy akcií. Za téměř devět let společnost odkoupila kmenové akcie v hodnotě zhruba 520 miliard dolarů.
Dokáže Apple odolat protivětru medvědího trhu?
Ačkoli společnost Apple není pro dlouhodobé investory ničím výjimečným, její výkonnost v roce 2022 zanechává mnoho důvodů k zamyšlení. Přestože překonává výkonnost srovnávacího indexu S&P 500, jeho akcie stále ztrácejí nepěkných 21 %.
Možná největší obavy u společnosti Apple vzbuzuje fakt, že se jedná o cyklickou společnost, která se snaží veslovat proti proudu. Hrubý domácí produkt USA klesá již několik čtvrtletí za sebou a historicky vysoká inflace snižuje kupní sílu lidí s nízkými příjmy. Vzhledem k tomu, že Apple stále generuje většinu svých příjmů z maloobchodního prodeje, naznačují čajové lístky, že bude čelit stejným protivětrům jako ostatní maloobchodníci.
Například společnost Apple začala v první polovině roku postupovat v plánech na rozšíření výrobní kapacity pro svou novou generaci iPhonu. V té době se společnost domnívala, že silná poptávka po iPhonu podporujícím 5G si vyžádá další výrobu. Společnost Apple však minulý měsíc udělala obrat a od zvýšení výroby ustoupila poté, co se tento nárůst poptávky po iPhonu nepodařilo realizovat. Je to chmurné zjištění, že cyklické akcie jsou cyklické – dokonce i mocný Apple.
Další obavou pro Apple by mohlo být jeho ocenění. Vzhledem k tomu, že úrokové sazby byly po většinu posledních 14 let na historických minimech nebo blízko nich, Wall Street a investoři nebyli příliš kritičtí k tradičním metrikám ocenění. Ale vzhledem k tomu, že sazby nyní prudce rostou a tempo růstu společnosti Apple pravděpodobně zpomaluje na zhruba 5 až 7 %, není poměr forwardové ceny k zisku ve výši 22 tak levný, jak by se mohlo zdát – zejména když se zdá, že riziko snížení směrné hodnoty je vysoké.
I přes tyto protivětry na medvědím trhu je však budoucnost společnosti Apple jasná. Společnost se topí v hotovosti a za sledované období 12 měsíců vygenerovala provozní cash flow ve výši více než 118 miliard dolarů. Už dříve přežila hospodářské poklesy a může to udělat znovu.
I když přiznávám, že při současném ocenění nejsem fanouškem společnosti Apple vzhledem k jejímu zpomalujícímu se růstovému potenciálu v nadcházejícím roce nebo dvou, není důvod se domnívat, že v příštích pěti, deseti nebo dvaceti letech nevytvoří pro své akcionáře kladný celkový výnos. Ačkoli návratnost 142 000 % během příštích čtyř desetiletí je téměř jistě vyloučena, Apple by měl být v dobrých rukou, pokud bude Tim Cook nadále klást důraz na předplacené služby a společnost bude své akcionáře odměňovat zdravou dávkou dividend a zpětných odkupů.