Google aktuálně začíná být atraktivní akcií pro hodnotového investora

Růst společnosti Google se po neobvykle silném roce 2021 zmírnil. Pod tlakem jsou i marže.

Společnost Alphabet (NASDAQ:GOOG) (NASDAQ:GOOGL) byla hlavním příjemcem trendu „zůstat doma“ v roce 2021, protože spotřebitelé trávili více času online vyhledáváním na Googlu, sledováním YouTube a stahováním aplikací z obchodu Google Play. Společnost vykazovala v letech 2012-2019 stabilní růst. Tržby rostly v průměru o 20 % ročně, hrubý zisk o 17,5 % a provozní zisk o 14,5 %. Po výlukách v 1. čtvrtletí 2020 se však růst rozjel na vysoké obrátky až do konce roku 2021. V prvních dvou čtvrtletích roku 2022 se růst výrazně zpomalil.

Z finančních výsledků za 2. čtvrtletí zveřejněných v červenci vyplývá, že růst tržeb se meziročně zpomalil na 13 %, a to včetně 3% zásahu kurzových vlivů. Dále se snížila provozní marže na 28 % z loňských 31 %. Náklady na datová centra ovlivnily náklady na služby, zatímco počet zaměstnanců rostl ve všech kategoriích. Celkově se počet zaměstnanců společnosti meziročně zvýšil o 30 000, ze 144 tis. ve 2. čtvrtletí 2021 na 174 tis. ve 2. čtvrtletí 2022. A konečně, hospodářský výsledek byl nejvíce ovlivněn výkyvem v neprovozních příjmech ve výši – 3 miliardy USD, převážně v důsledku ztráty z kapitálových investic.

Zdroj: Shutterstock

Výsledek na akcii za 2. čtvrtletí byl nejen nižší než za 2Q 2021, ale byl to již druhý kvartál v řadě, kdy zisk nedosáhl odhadů. Při pohledu do budoucna se očekává, že i zbývající dvě čtvrtletí roku 2022 budou meziročně nižší, než se v roce 2023 obnoví růst zisku na akcii.

Kvůli tomuto zpomalení růstu, zvyšujícím se úrokovým sazbám a obecným makroproblémům se akcie GOOG a GOOGL obchodují zhruba o 1/3 pod svým historickým maximem dosaženým v listopadu 2021. Po letech, kdy byla společnost Alphabet růstovou a hybnou akcií s megakapacitou, se blíží úrovni, kdy je pro hodnotové investory vhodným nákupem. Přesto má společnost dostatek prostoru pro růst zisku na akcii, včetně iniciativ na zvýšení produktivity, její menší podniky Google Cloud a Ostatní sázky dosahují ziskovosti.

Důvody k optimismu

Společnost Alphabet získává 90 % svých příjmů (a více než 100 % provozního zisku) ze služeb Google. Reklama, která se skládá z umístění ve vyhledávači Google, reklam na YouTube a reklam v síti Google na webových stránkách třetích stran, tvoří 90 % služeb Google. Zbývajících 10 % tvoří ostatní služby společnosti Google, které se skládají z prodeje hardwaru, prodeje aplikací na Google Play a prodeje obsahu na YouTube. Zbývající část společnosti Alphabet tvoří služby Google Cloud a Ostatní sázky, které v současné době generují provozní ztráty, ale mají největší potenciál budoucího růstu.

Podnikání společnosti Google v oblasti online reklamy je dobře sledované a analyzované. Společnost má 84% podíl na trhu online vyhledávání. To je sice méně než 90 % před deseti lety, ale v dohledné budoucnosti by měla zůstat silným lídrem trhu. Ačkoli inzerenti mohou v době hospodářského poklesu zpomalit své výdaje, trh digitální reklamy zůstává v režimu sekulárního růstu s prognózami 11% ročního růstu v letech 2021-2026.

Vzhledem k dominantnímu postavení společnosti Google a sekulárnímu růstu jejího podnikání představují případná oslabení akcií v důsledku cyklických hospodářských poklesů potenciální příležitosti pro hodnotové investory.

Zdroj: Unsplash

Pozitivní stránkou hospodářských poklesů je, že často podporují snižování nákladů a iniciativy zaměřené na efektivitu. To se týká i společnosti Alphabet, kde generální ředitel nedávno oznámil cíl stát se „o 20 % produktivnější“. Zatímco snižování nákladů na fyzickou infrastrukturu a výzkum a vývoj by mohlo mít negativní vliv na budoucí růst, v reklamním byznysu by měl být dostatek prostoru pro zvýšení efektivity. Pokud by se společnosti podařilo ušetřit 20 % jen na prodejních a marketingových a všeobecných a administrativních funkcích, mohla by zvýšit čistý zisk přibližně o 6,8 miliardy dolarů ročně, což představuje přibližně 0,50 dolaru na akcii, tedy téměř 10 %.

Pokud odhlédneme od reklamy, ostatní činnosti společnosti Alphabet nejsou v současné době ziskové, ale mají potenciál v budoucnu zvýšit hospodářský výsledek společnosti. Největší z nich je Google Cloud. Tento segment ve 2. čtvrtletí zvýšil tržby o 35,6 %, ačkoli v tržním podílu zůstává až na třetím místě za Amazon Web Services (AMZN) a Microsoft Azure (MSFT).