Po rozmachu elektronického obchodování na počátku pandemie došlo u mnoha akcií v tomto sektoru k poklesu cen akcií, protože vysoká inflace, oslabené spotřebitelské výdaje, obavy z recese a silný americký dolar představují pro tyto typy podniků výrazný protivítr.
Nicméně v dlouhodobém horizontu může vítr do plachet, který pohání globální odvětví elektronického obchodu – jehož hodnota do roku 2030 dosáhne téměř 18 bilionů dolarů – přinést silný růst akcií kvalitních podniků.
Zde jsou dvě takové akcie e-commerce, které stojí za zvážení:
1. Amazon dokáže přečkat bouři
Na společnost Amazon (AMZN) v poslední době dopadá celá řada nepříznivých faktorů, od zpomalení růstu tržeb a zisků až po zprávy o propouštění. Bližší pohled na některé z těchto faktorů však nezastírá jasnější dlouhodobou cestu k růstu, kterou Amazon má.
Zdroj: Shutterstock
Čisté tržby za třetí čtvrtletí ve výši 127 miliard USD (meziroční nárůst o 15 %) a čistý zisk ve výši 2,9 miliardy USD (meziroční pokles o 9 %) byly nižší, než očekávali analytici. Tyto údaje však odpovídaly předpokladům vedení a celkově se jim v současném ekonomickém prostředí nelze vysmívat.
Aniž bychom snižovali ničivý dopad propouštění, plán společnosti Amazon snížit v nadcházejících měsících počet zaměstnanců o 10 000 (což vzhledem k současné makroekonomické situaci není překvapivé) představuje pouze asi 3 % všech zaměstnanců.
Společnost Amazon má také mnoho různých katalyzátorů růstu, na které se může spolehnout. Celkový vítr v zádech, který pohání odvětví elektronického obchodování, může být zpomalen recesí, ale toto odvětví bude i v budoucnu určující silou. Společnost Amazon v současné době ovládá 38 % tržeb z elektronického obchodování v USA.
Další klíčovou silou firmy je její segment cloud computingu. Dokonce i v posledním čtvrtletí, kdy se růst celkově zpomalil, Amazon Web Services oznámil, že tržby oproti předchozímu roku vzrostly o 27 %.
Zdroj: Unsplash
Amazon je úspěšný i v lukrativních odvětvích, jako je zábava, potraviny a zdravotnictví. Společnost Amazon Care letos ukončí svou činnost, ale právě oznámila spuštění kliniky Amazon Clinic. Podle vedení společnosti „bude působit ve 32 státech a poskytovat virtuální péči o více než 20 běžných zdravotních potíží, jako jsou alergie, akné a vypadávání vlasů“.
Segment lékáren společnosti Amazon a připravovaná akvizice společnosti One Medical rovněž posílí její dlouhodobý potenciál v oblasti virtuální zdravotní péče v hodnotě několika miliard dolarů.
Mnohé nepříznivé faktory, které se objevily v nedávných zprávách o výsledcích, se netýkají samotného podnikání. Narušení dodavatelského řetězce, slabost zahraničních měn a ekonomická nejistota ovlivňují mnoho dalších podniků v celé řadě odvětví. Amazon přežil mnoho nejistých období a není důvod si myslet, že toto bude jiné.
Zdroj: Unsplash
Investoři, kteří zaujmou pozici v Amazonu nebo ji doplní, se téměř jistě dočkají větší volatility. Pro mě jako pro akcionáře zůstává základní teze, proč jsem akcie koupil, nezměněna: dynamické vedení na dvou nejrychleji rostoucích trzích na světě, neuvěřitelná historie finančních úspěchů, rostoucí pozice v lukrativních odvětvích, jako je zdravotnictví a zábava, a stabilní historie generování výnosů pro akcionáře.
2. Shopify má ještě spoustu dlouhodobého potenciálu
Hlavní výhodou společnosti Amazon v celosvětovém elektronickém obchodování je skutečnost, že na její platformě obchodují miliony kupujících a prodejců v takovém rozsahu, jakého dosahuje jen málo jiných společností. Společnost Shopify (SHOP) k tomu však přistupuje z trochu jiného úhlu.
Pomocí služby Shopify může každý člověk – bez ohledu na to, kolik má zkušeností – založit internetový obchod od nuly. Obchodníci mají k dispozici všechny nástroje, aby mohli nejen spustit svou značku, ale také získávat produkty, prodávat svou značku, navazovat kontakty se zákazníky a rozšiřovat ji.
Zdroj: Unsplash
Akvizice společnosti Deliverr, která na jaře letošního roku získala od společnosti Shopify firmu poskytující služby v oblasti fulfillmentu za 2,1 miliardy dolarů, některé investory vyděsila. Čistá ztráta společnosti se v poslední době zvyšuje z různých důvodů, včetně vysokých provozních nákladů v současném prostředí a volatility jejích kapitálových investic směrem dolů.
Jedním z mála nedostatků obchodního modelu společnosti Shopify však byla skutečnost, že ačkoli téměř každý aspekt dokončení transakce pro obchodníky byl poměrně jednoduchý, nejdůležitější krok v tomto procesu – doručení produktu zákazníkům – zůstával nedotažený.
Přidáním společnosti Deliverr společnost Shopify výrazně rozšířila možnosti své stávající sítě Shopify Fulfillment Network, což by mělo nejen přilákat více obchodníků na platformu, ale také umožnit bezproblémovější transakce se zákazníky. To by také mělo zvýšit počet transakcí v 5,6 milionu internetových obchodů, které podporuje.
Zdroj: Shutterstock
V posledním čtvrtletí vzrostly tržby oproti předchozímu roku o 22 %, zatímco čistá ztráta se meziročně výrazně snížila z 1,2 miliardy dolarů na 158 milionů dolarů. Mějte na paměti, že to následuje po 57% nárůstu tržeb na 4,6 miliardy dolarů za celý rok 2021, kdy Shopify rovněž vykázalo čistý zisk ve výši téměř 3 miliard dolarů oproti 320 milionům dolarů v roce 2020.
Společnost Shopify má v současné době 11% podíl na celosvětovém trhu softwarových platforem pro elektronické obchodování. Pokles spotřebitelských výdajů sice krátkodobě ovlivní každou společnost s diskrečním přístupem, ale z dlouhodobého hlediska jsou trvalejší výdajové návyky spotřebitelů pro společnost se zavedenou pozicí, jakou má Shopify, dobrým znamením. Je to také dobré znamení pro její trpělivé a dlouhodobé akcionáře.