Co všechno dokáže Bob Iger ve společnosti Disney za pouhé dva roky?

Společnosti Walt Disney (DIS) tikají hodiny. Trh před dvěma týdny jásal nad návratem Boba Igera do funkce generálního ředitele, ten však prohlásil, že bude v čele společnosti pouze dva roky. Nemá v úmyslu vést mediálního giganta 15 let tak, jako tomu bylo dříve. Chce společnost jednoduše stabilizovat, nasměrovat správným směrem a předat kontrolu někomu jinému k dlouhodobému řízení.

Dva roky? Téměř pět let trvalo společnosti Disney dokončení nové horské dráhy v Disney World’s Magic Kingdom, která bude otevřena až na začátku příštího roku. Víte, že 100 týdnů není dlouhá doba, když se v médiích už po pár týdnech jeho působení začíná mluvit o jeho případném nástupci. Server Deadline uvádí, že současná finanční ředitelka Christine McCarthyová – ta, která údajně minulý měsíc vedla snahy o odvolání Boba Capeka – se jeví jako hlavní kandidátka na tento post. Byla by první ženou na pozici generální ředitelky ve stoleté historii společnosti Disney.

Igerovi běží čas. Má toho hodně na práci. Jen nemá moc času, aby to všechno stihl.

Zdroj: Unsplash

Nejnutnější potřeby

Špatně přijaté čtvrté fiskální čtvrtletí společnosti Disney na začátku listopadu poukázalo na dlouhý seznam nedodělků, s nimiž se Iger potýká. Ztráty se prohlubují u jinak úspěšně rostoucí streamovací platformy Disney+. Podnikání ve starších mediálních sítích stagnuje. Disney už není takovým kasovním králem, jakým byl, když v roce 2019 dominoval místním multiplexům. Ikonické zábavní parky tvoří jediný segment, který pěkně roste na obou koncích výkazu zisku a ztráty, ale u jeho největších fanoušků jsou místa pod tlakem.

Zdá se, že Igerovými prvotními prioritami je zavedení kontroly nákladů ve společnosti Disney+ a obnovení pravomocí tvůrců obsahu konglomerátu. Tyto dva cíle se mohou zdát vzájemně se vylučující. Jak snížit provozní ztrátu 1,5 miliardy dolarů, kterou streamovací divize společnosti Disney vykázala v posledním čtvrtletí, a zároveň dát tvůrcům, kteří v minulosti utráceli, větší prostor?

Může se to stát.

Některé skomírající segmenty nemůže Iger ovlivnit. Lidé nechodí do kina ve stejném počtu jako před pandemií. Tento trend se zhoršuje již dvě desetiletí a pandemie jednoduše urychlila odklon od spotřeby v multiplexech na rohu. Lineární televize se již dlouhou dobu potýká s problémy.

Zdroj: Unsplash

Pokud se Igerovi jednoduše podaří dostat streamovací byznys společnosti Disney do bodu, kdy bude generovat kladný volný peněžní tok – což společnost na začátku Chapekova působení plánovala na rok 2024, ale ke konci se to zdálo velmi nepravděpodobné -, odškrtne si spoustu položek na seznamu. Pokud zisky v Disney+ vyváží postupný pokles v mediálních sítích a kinodistribuci, bude to celkové vítězství.

Divize zábavních parků je úplně jiná věc. Finančně se jí daří, ale společensky skomírá. Společnost se může chlubit tím, že tržby na hlavu v domácích zábavních parcích vzrostly od roku 2019 o 40 %, ale jak se asi cítí hosté, kteří platí o 40 % více než před pouhými třemi lety? Jak si myslíte, že se drží morálka zaměstnanců, když platy a benefity nestouply o podobnou částku? Disney World a Disneyland se stále potýkají s personálními problémy.

Takže ano, Iger má v příštích dvou letech co dělat, aby zachránil mediální akcie. Zjednodušeně řečeno, musí opravit Disney+ a zlepšit produkt zábavních parků do té míry, aby se zdál o 40 % lepší než před pandemií. To jsou jen dva úkoly, ale jsou to obrovské úkoly.