Na vývojářské konferenci Robloxu společnost oznámila, že reklamu ve hře spustí už v roce 2023.
Roblox (NYSE:RBLX) je jednou z nejoblíbenějších herních společností na světě, ale navzdory silnému růstu uživatelské základny a zapojení se společnosti nedaří zpeněžit své podnikání. To by se však mohlo brzy změnit. Na vývojářské konferenci Roblox společnost oznámila, že spustí reklamu ve hrách již v roce 2023.
Ačkoli reklamní tlak Robloxu přichází v době, která je pro digitální inzerenty náročná, domnívám se, že tato strategie by mohla podpořit přínos pro podnikání, který změní pravidla hry – a který ještě nebyl zahrnut do ocenění RBLX.
Akcie Roblox od začátku roku klesly přibližně o 60 %, zatímco index S&P 500 (SPX) ztratil téměř 20 %. Investoři, kteří hledají riziko, by mohli slabost ceny akcií považovat za nákupní příležitost a akumulovat dlouhodobý akciový podíl s přiměřeným poměrem rizika a výnosu.
Tlak společnosti Roblox na reklamu
Společnost Roblox uvedla, že již koncem roku 2022 začne testovat určité reklamní formáty s vybraným počtem vývojářů a počátkem roku 2023 plánuje zahájit komplexnější reklamní nápor.
Stejně jako Facebook (META) vedl snahu o reklamu na sociálních sítích, která se stala vysoce ziskovou pro společnost i akcionáře, je Roblox připraven vést snahu o imerzivní 3D reklamu. Ačkoli přínos této nové reklamní strategie a formátu musí být ještě prověřen, domnívám se, že poměr rizika a odměny je velmi příznivý.
Investoři by měli vzít v úvahu, že uživatelé Robloxu stráví na platformě přibližně 50 miliard hodin ročně (Zdroj: Bloomberg Intelligence Primer). Vezmeme-li v úvahu, že jedna hodina zapojení by mohla být zpeněžena třemi až pěti „impresemi“ a imprese má hodnotu 0,7 centu (odkaz na reklamy na Facebooku), pak by Roblox mohl z reklamy vygenerovat 1,05 až 1,75 miliardy dolarů dodatečných příjmů. Všimněte si, že tento výpočet nezahrnuje případný růst počtu uživatelů, který by mohl potenciál příjmů z reklamy ve hře Roblox dále rozšířit.
Reklamy v Robloxu by mohly být potenciálně poskytovány formou billboardů a portálů, které mohou uživatele přenést do pohlcujících zážitků, jako jsou Vans World, NIKELAND nebo Spotify Island, které existují již dnes. Pozoruhodné je, že Roblox již vyzkoušel několik pilotních reklamních projektů – například s Warner Bros Discovery – a produktový ředitel Robloxu Manuel Bronstein poznamenal, že „(je) výsledky fascinovaly“.
Základem úspěšné reklamní strategie je bezpochyby velká a vysoce angažovaná komunita. tu Roblox rozhodně může poskytnout. Na poslední investorské konferenci společnosti Roblox potvrdil generální ředitel David Baszucki oficiální cíl společnosti dosáhnout 1 miliardy aktivních uživatelů měsíčně. Toto číslo by znamenalo rozšíření uživatelské základny přibližně 4x oproti současné úrovni. A přestože se růst rezervací a příjmů v souvislosti s makroekonomickými problémy zpomalil, angažovanost zůstala velmi silná a počet denních aktivních uživatelů meziročně vzrostl o více než 20 % a k 30. červnu dosáhl 52,2 milionu. Od té doby jejich počet vzrostl na přibližně 58,8 miliardy.
Dlouhodobý cíl společnosti Roblox ve výši 1 miliardy uživatelů je podle mého názoru rozumný. Vzhledem k tomu, že se zlepšují technologie umožňující pohlcující zážitky (zavádění 5G a technologie VR), komunikace se nevyhnutelně přesune do více pohlcujících formátů – zde naprosto souhlasím s Markem Zuckerbergem. A podle mého názoru zůstává Roblox jedním z nejlépe situovaných podniků, které mohou tento technologický a společenský posun využít. Nebo jinak řečeno, Roblox je připraven vést průzkum do „metaversa“.
Zdroj: Shutterstock
Vysoké ocenění, ale přiměřené
Společnost Roblox se obchoduje s jednoletou forwardovou hodnotou EV/Tržby ve výši přibližně x9 a EV/EBITDA ve výši téměř x80, takže se neobchoduje levně. Přesto se však domnívám, že vzhledem k potenciálu společnosti Roblox a silným růstovým příležitostem je tato prémie z pohledu rizika a odměny oprávněná. Investoři by měli vzít v úvahu, že Roblox má skutečně vysoký potenciál, který by mohl růst do výše svého ocenění.
Nejprve bych chtěl vyzdvihnout příznivý cyklus síťových efektů společnosti Roblox, které podpořily – a pravděpodobně i nadále budou podporovat – silný organický růst počtu uživatelů. Myšlenka je jednoduchá: čím více vývojářů je na platformě Roblox, tím více hráčů přitahuje. A čím více hráčů je přilákáno, tím více obsahu bude vyvinuto. Roblox zároveň využívá podobných síťových efektů jako společnosti působící v oblasti sociálních médií, označovaných jako „sociální sítě“.