Vzhledem k tomu, že narušení spojená s koronavirem a rozmary vládních rozhodnutí nejsou tak výrazné, rizika spojená s čínskými akciemi se zmírnila.
V březnu 2013 se společnost Jingdong oficiálně přerodila na JD.com. Tehdy také přijala Joy jako firemního maskota symbolizujícího psí věrnost a spolehlivost, kterou značka představovala pro svých tehdejších 35 milionů zákazníků. Dnes je JD stále více zakotven v životě svých 588 milionů aktivních uživatelů jako kurátor vysoce kvalitních značkových výrobků.
Má také nejvíce placených členů, podle posledního sčítání přes 30 milionů. Ačkoli předplatitelé nakupují častěji, utrácejí více peněz a kupují dražší zboží, jejich vrstevníci, kteří nejsou členy programu PLUS, využívají mnoho stejných technologicky umožněných výhod, jako je doručení ve stejný nebo následující den, a to již více než deset let.
To, co to umožnilo, bylo rozhodnutí zakladatele Qiangdong Liu vytvořit plně digitalizovaný samostatný logistický systém. Výsledná zvýšená úroveň služeb se stala charakteristickým znakem společnosti JD a nastavila vysoký standard pro elektronické obchodování v Číně a vlastně na celém světě. Pro představu, infrastruktura společnosti JD Logistics o rozloze 30 milionů metrů čtverečních je dvakrát rozsáhlejší než infrastruktura společnosti Amazon (AMZN) a průměrná doba skladování je o 10 dní kratší.
Zdroj: Getty Images
Rozsah však není jediným bodem, kterým se společnost JD Logistics odlišuje. Čínský trh je mnohem koncentrovanější, protože společnosti Alibaba (BABA), JD a Pinduoduo (PDD) se podílejí na téměř veškerém prodeji digitálního zboží: 90 % ve srovnání s 50% podílem americké trojice lídrů (Amazon, Shopify (SHOP) a eBay (EBAY)). Hodně to souvisí se strukturálními charakteristikami, jako je geografie a demografie. Západní pojetí elektronického obchodování je však obecně více orientováno na podniky, zatímco čínský model je dynamičtější a více zaměřený na zákazníka.
Klasická internetová společnost
V současné době je hlavní obchodní činnost, internetový maloobchod, téměř ve všech ohledech dobře promazaným strojem. V loňském roce činily čisté tržby z produktů tohoto segmentu 816 miliard jüanů (127 miliard dolarů). Zatímco v absolutní hodnotě neustále roste, jeho podíl na celkových tržbách stále klesá: podíl na tržbách za zboží klesl z 92 % v roce 2017 na 86 % v roce 2021. Současně získávají větší díl koláče služby zahrnující tržiště, marketing a logistiku. Zejména logistika je nejrychleji rostoucím zdrojem příjmů.
JD Logistics, která se nyní v Hongkongu obchoduje samostatně, přičemž skupina JD vlastní 63 % akcií, obsluhuje více externích klientů než kdykoli předtím, loni jich bylo více než 300 000. Nabídce, kterou nabízí, je těžké odolat: 90 % objednávek zpracovaných prostřednictvím její sítě je doručeno ještě týž den nebo den po zadání objednávky (nebo do 30 minut v případě JD Health), což je v tak rozlehlé a lidnaté zemi, jako je Čína, skutečný výkon provozní efektivity. Nabízet stejnou efektivitu logistiky a dodavatelského řetězce dalším firmám je rychle se rozvíjející podnikání s obrovským potenciálem.
Zdroj: Getty Images
Zdánlivě na opačném konci spektra jsou mladší podniky, které vznikly na základě snahy společnosti JD zaujmout nedostatečně využitý trh ve vzdálenějších lokalitách. Od letošního roku se skupina začala hlásit k Dada, místní platformě pro doručování a maloobchod na vyžádání, v níž vlastní 52 %. Ačkoli společnost kótovaná na burze Nasdaq v tuto chvíli sotva vydělává, je důvod věřit, že se brzy prosadí. Jednou z oblastí růstu, do které Dada pomáhá společnosti JD diverzifikovat, je e-grocery, což je vertikální část trendu offline-to-online, který se v Číně rozjel. A v něm vlastní crowdsourcingová doručovací síť společnosti Dada doplňuje síť JD Logistics a rozšiřuje okamžité doručování na stále více kategorií produktů.
Mezi novými podniky je pozoruhodná společnost Jingxi, ale ne z těch nejlepších důvodů. Jingxi – aplikace společnosti JD pro skupinové nákupy, která se zaměřuje na cenově citlivé spotřebitele v menších městech a venkovských oblastech (na rozdíl od domovské oblasti společnosti JD, měst nejvyšší úrovně 1-2) – se reorganizuje. Konkurence s vedoucím stávajícím provozovatelem Pinduoduo se ukázala jako příliš velká, a proto se z původních 80 měst zmenšuje na pouhá dvě: Peking (kde se jí podařilo prorazit) a Zhengzhou (kde testuje nový distribuční model).
Společnost JD však neopouští loď, protože města nižšího řádu jsou všechno, jen ne potápějící se. Diskrétní výdaje v těchto městech, podporované růstem počtu obyvatel a disponibilních příjmů, jsou na vzestupu. Přínosem pro společnost JD je rostoucí tendence spotřebitelů upřednostňovat kvalitu před cenou. Strategie společnosti se nyní přesouvá k modernizaci logistiky a dalších služeb souvisejících s výrobky, aby se místo konvenčního, ale neudržitelného motivačního marketingu využila efektivita plnění a zákaznická zkušenost jako odlišení.