Rok 2022 byl pro investory frustrující, protože index S&P 500 zaznamenal největší pokles od roku 2008, kdy trhy zachvátila globální finanční krize.
Rostoucí úrokové sazby a inflace tentokrát tlačily na ocenění i výkonnost podniků, zejména v oblastech, jako je maloobchod, technologie a doprava.
Zkušení investoři však vědí, že medvědí trhy jsou také skvělou příležitostí k nákupu akcií. Ceny většiny akcií sice klesly, ale mnohé z nich nabízejí stejnou hodnotu jako před rokem a pravděpodobně se zotaví v době, kdy bude ekonomika zdravější, což by mohlo nastat již v roce 2023.
1. Airbnb
Na rozdíl od většiny technologického sektoru vykázala společnost Airbnb (ABNB) do roku 2022 dobré výsledky a těžila z oživení v odvětví cestovního ruchu. Ve třetím čtvrtletí tržby vzrostly o 29 % a čistý zisk vyskočil o 46 %, nicméně v roce 2022 akcie propadly a ztratily zhruba 50 % své hodnoty.
Zdá se, že tento pokles je spíše důsledkem širší nálady na trhu než skutečných výsledků Airbnb, ale investoři zřejmě očekávají, že společnost v roce 2023 zasáhne recese. Akcie se po zprávě o výsledcích za třetí čtvrtletí prodávaly, protože lídr v oblasti služeb krátkodobého ubytování předpověděl zpomalení růstu ve čtvrtém čtvrtletí a konsensus analytiků počítá s pouhým 12% růstem tržeb.
Zdroj: Shutterstock
Je však velká šance, že se trh s cestovním ruchem bude i nadále zotavovat a Airbnb získá podíl na trhu i v případě recese. Údaje o průchodnosti od Úřadu pro bezpečnost dopravy ukazují, že letecká doprava je i nadále silná, i když stále mírně klesá oproti roku 2019.
Údaje Mastercard SpendingPulse navíc ukázaly 15% nárůst výdajů v restauracích během sváteční sezóny, což je známka toho, že výdaje za služby, jako je cestování a restaurace, stále rostou a předčí výdaje za maloobchodní zboží.
Před rokem se většina světa stále ještě vyrovnávala s variantou omikron, která zatížila trh cestovního ruchu, takže Airbnb by měla těžit i ze snadného srovnání s tímto obdobím.
Celkově se zdá, že společnost má dobrou pozici pro další růst, protože služby krátkodobého pronájmu získávají podíl na trhu, a akcie vypadají překvapivě levně s poměrem hodnoty podniku k volným peněžním tokům – pouhých 15.
2. Shopify
Po několika letech drtivého růstu se akcie společnosti Shopify (SHOP) v roce 2022 propadly a jejich hodnota se snížila o 75 %.
Akcie e-commerce prudce klesly, protože po boomu v době vrcholící pandemie se zpomalily maloobchodní tržby online, ale to by nemělo investory odradit od víry v dlouhodobý potenciál lídra v oblasti softwaru pro elektronické obchodování.
Zdroj: Shopify
Společnost Shopify stále zaznamenává solidní růst, přičemž hrubý objem zboží (GMV) se během víkendu Black Friday zvýšil o 21 % v konstantní měně na 7,5 miliardy dolarů. Existují i další známky toho, že prodeje v elektronickém obchodě jsou silnější, než se zdá, že si trh myslí. Podle Mastercard SpendingPulse překonaly online prodeje během sváteční sezóny prodeje v kamenných obchodech o 10,6 %.
Po přerušení v roce 2022 by se měl maloobchodní prodej i nadále přesouvat z kamenných prodejen na internet a Shopify z toho bude těžit. Společnost po akvizici společnosti Deliv investuje do nových služeb, jako je logistika a fulfillment, a zdá se, že se jí podařilo odrazit hrozbu ze strany programu Buy with Prime společnosti Amazon.
Ačkoli se akcie Shopify mohou zdát při poměru ceny k tržbám (8) stále drahé, společnost má díky svému modelu předplaceného softwaru možnost zvyšovat ziskovost. Po výprodeji v roce 2022 se zdá, že investoři zde podceňují růstový potenciál.
3. MercadoLibre
Další akcií e-commerce, která v roce 2022 výrazně oslabila, je MercadoLibre (MELI), jejíž akcie ztratily přibližně 35 %.
Na rozdíl od svých amerických protějšků společnost MercadoLibre, která poskytuje online tržiště, digitální platby a další služby v Latinské Americe, pokračovala v silném růstu i v době, kdy pandemický vítr slábl.
Zdroj: Unsplash
Brazilská divize MercadoLibre, která tvoří přibližně polovinu celkových tržeb společnosti, během Černého pátku snadno překonala trh a zaznamenala 19% nárůst hrubého objemu zboží ve srovnání s 23% poklesem celkového brazilského trhu elektronického obchodování. Mercado Pago, její digitální platební služba, také dosáhla dobrých výsledků s 38% nárůstem hrubého obratu ve fyzickém i online maloobchodě.
Ve třetím čtvrtletí společnost MercadoLibre rovněž vykázala dobré výsledky – tržby vzrostly o 61 % na 2,7 miliardy dolarů a ziskovost společnosti rovněž prudce vzrostla, což ukazuje na škálovatelnost podniku. Provozní marže se zlepšila z 6 % na 11 % a hrubá marže vzrostla o 6,7 %, mimo jiné díky zvýšeným investicím a růstu v oblasti reklamy.
S růstem nových obchodů, jako jsou reklamy, pokračující silou v oblasti plateb a nástupem střední třídy v Latinské Americe má MercadoLibre před sebou zářnou budoucnost.