Čínské zásoby elektromobilů prudce vzrostly díky dobrým údajům o dodávkách

Nadcházející rok by mohl být pro toto odvětví náročný, ale velcí čínští hráči se více než dobře drží. Čínské zásoby elektromobilů v roce 2023 „šlápnou na plyn“ – alespoň to tak vypadá.

Poté, co hlavní benchmarky akciových trhů skončily v loňském roce o značná procenta níže, investoři doufají, že rok 2023 jim přinese lepší výsledky než rok 2022. Extrémně rané náznaky jsou mlhavé. Po zahájení úterní obchodní seance růstem se Wall Street vzdala části svých počátečních zisků a v 10 hodin dopoledne SELČ byly klíčové indexy smíšené.

Jednou z oblastí, na kterou se zaměřuje pozornost mnoha investorů, je průmysl elektromobilů, zejména na klíčovém trhu v Číně. I když se světoví výrobci automobilů snaží získat podíl na trhu v nejlidnatější zemi světa, čínští specialisté na elektromobily se více než dobře drží a mnozí investoři vidí pro tyto společnosti v roce 2023 dobré vyhlídky.

Dokončení roku 2022

Akcie většiny významných čínských výrobců elektromobilů v úterý ráno vzrostly. Tyto zisky následovaly po zveřejnění optimistických údajů o měsíčních prodejích za prosinec, které pro mnohé z nich znamenaly silný rok v oblasti výroby.

Zdroj: Getty Images

Největší zisky zaznamenaly akcie společnosti XPeng (XPEV), které v úterý vzrostly o 9 %. Společnost oznámila, že v prosinci dodala téměř 11 300 vozů, čímž celkový počet vozů za čtvrté čtvrtletí mírně přesáhl 22 200 kusů. Její celkové dodávky v roce 2022 přesáhly 120 750 vozů, což je o 23 % více než v roce 2021.

Společnost XPeng je obzvláště spokojena s nárůstem dodávek svého vlajkového SUV G9, který v prosinci překročil 4 000 vozů, což je o 160 % více než v listopadu. Model G9 byl oceněn jako jeden z deseti nejlepších čínských automobilů roku, a to jako držitel čínské ceny Xuanyuan. Výrobce elektromobilů také koncem prosince úspěšně dodal over-the-air aktualizaci softwaru modelu G9, která zpřístupnila systém hlasového asistenta, což je v tomto odvětví průlomový krok.

Zdroj: Getty Images

Kromě toho se akcie společnosti Li Auto (LI) v úterý ráno zvýšily o 4 %. Společnost Li oznámila, že v prosinci dodala více než 21 200 vozů, což pro ni představuje nový měsíční rekord a je o 50 % vyšší než objem dodávek v prosinci 2021. Dodávky za čtvrté čtvrtletí dosáhly více než 46 300 kusů, což představuje meziroční nárůst o 32 %, a společnost Li zakončila rok 2022 s téměř 133 250 dodanými kusy, čímž překonala celkový počet z roku 2021 o 47 %.

Společnost Li zaznamenala vysokou poptávku po modelech L8 a L9, jejichž měsíční dodávky překročily hranici 10 000 kusů. Jejich úspěch zajistil společnosti Li pevnou pozici na trhu prémiových elektromobilů v Číně a společnost vytvořila působivou síť maloobchodních prodejen, servisních středisek a karosáren a lakoven ve stovkách měst po celé zemi.

Akcie společnosti Nio (NIO) se po zveřejnění měsíční zprávy o dodávkách zvýšily o 2 %. Společnost Nio dodala v prosinci více než 15 800 vozů, což je o něco více než 50 % více než v předchozím roce. Ve čtvrtém čtvrtletí se dodávky meziročně zvýšily o 60 % a překonaly hranici 40 000 vozů. Za celý rok se zákazníkům dostalo do rukou téměř 122 500 elektromobilů.

Zdroj: nio.com

Společnost Nio vytvořila infrastrukturu pro podporu svých vozidel. Ke konci roku měla společnost Nio rozmístěno více než 1 300 stanic Power Swap, dále 1 228 stanic Power Charger s 6 225 nabíječkami a 1 058 cílových nabíjecích stanic se 7 159 nabíječkami.

A konečně, BYD (BYDDY) si polepšil o 5 %. Za prosinec vykázal tento přední prodejce elektromobilů v Číně výrobu a prodej více než 235 200 kusů elektromobilů, čímž jeho celková produkce za rok 2022 dosáhla téměř 1,88 milionu vozidel. To byl trojnásobek prodejního čísla za rok 2021, přičemž se jednalo o dobrý mix mezi plug-in hybridními elektromobily a čistě bateriovými elektromobily.

Zdroj: Reuters

Závěr

Na těchto číslech je obzvláště působivé, že jich bylo dosaženo navzdory problémům, které způsobilo nedávné uvolnění čínské politiky „nulového COVIDu“ pro řešení pandemie, což poškodilo dodavatelské řetězce a způsobilo přerušení výroby v zemi. Pokud si čínské společnosti vyrábějící elektromobily dokázaly takto dobře vést i za těchto náročných podmínek, mohly by dosáhnout ještě většího růstu, jakmile druhá největší ekonomika světa opět začne fungovat na plné obrátky.