Pro sportovní nadšence i obchodníky z londýnské City to byl lákavý zápas: fotbal a kryptoměny konečně pohromadě! Jedno byla všepohlcující vášeň, které rozumějí jen fanoušci, a druhé byl fotbal.
Fotbalové kluby se svými obrovskými režijními náklady, včetně mzdových účtů hráčů, neustále hledají nové zdroje příjmů. Ještě v opojných dnech na počátku roku 2021 byla kryptoměna ve všech svých podobách (sponzoring, NFT) novým atraktivním zdrojem finančních prostředků, zejména když pandemie ohrožovala tradiční zdroje příjmů. Nově zbohatlí krypto králové si zase zřejmě libovali v příležitosti zviditelnit se prostřednictvím sportu s masovou přitažlivostí.
Do fotbalové historie se zapsal v lednu 2021 španělský útočník David Barral, jinak přehlížený záložník, který přestoupil z B týmu Realu Madrid do DUX International de Madrid v rámci transakce financované výhradně bitcoiny. Přibližně ve stejné době spojilo sedm klubů anglické Premier League, včetně Brighton & Hove Albion a Tottenham Hotspur, své síly s webem pro obchodování s investicemi nazvaným eToro.
Kryptoboom vyvrcholil v listopadu 2021, kdy Bitcoin dosáhl své dosud nejvyšší hodnoty. Nyní se pohybuje kolem 18 000 dolarů a mnoho krypto společností zkrachovalo. Na tomto nejistém pozadí se skupina amerických podnikatelů hravě snaží realizovat svou vizi přivést nové online investory do fotbalu v klubu, který sami koupili v Západním Sussexu.
Loni v dubnu koupilo tým Crawley Town’s Red Devils za údajných 20 milionů dolarů konsorcium investorů, mezi nimiž je i Američan Preston Johnson a jeho kryptoměnová sportovní společnost Wagmi United. (Název je zkratkou slov „We’re All Going to Make It“ (Všichni to zvládneme), což je burcující mantra, s jakou se můžete setkat ve světě kryptoměn).
Crawley Town’s Red Devils NFT – Zdroj: Getty Images
Rudí ďáblové se v poslední době docela trápí a živoří ve druhé lize, čtvrté nejvyšší anglické fotbalové soutěži. Výsledky byly střídavé, manažeři přicházeli a odcházeli jako čerstvé ručníky v šatně a fanoušci Crawley byli vystaveni vrcholnému solecismu: sám majitel, okamžitě rozpoznatelný díky svému starozákonnímu plnovousu, seděl v lavici a hulákal pokyny na hráče. (Klubový pan Moneybags může být tolerován v bezpečné vzdálenosti – v ředitelské lóži – za předpokladu, že tým vyhrává.)
Na příběhu Crawley Town je zajímavá především Johnsonova vize klubu. Chce rozšířit jeho věrné, ale skromné publikum na celosvětovou online fanouškovskou základnu. Příznivci na dálku si mohou zakoupit NFT, které jim umožní virtuálně se účastnit zasedání představenstva a podílet se na rozhodování, říká Johnson. V červenci agentura Bloomberg informovala, že klub prodal více než 10 000 NFT v celkové hodnotě 4,8 milionu dolarů více než 5 400 kupujícím. Od té doby objem obchodů i průměrná cena tokenu prudce klesají.
Společnost Socios.com již něco podobného zavedla v řadě evropských klubů. Výkonný ředitel Alexandre Dreyfus říká, že „fanouškovské tokeny jsou druhem digitálního členství, které dává fanouškům právo na uznání“. Příznivci mohou přispívat k záležitostem, jako je „hudba na stadionu, když tým vstřelí gól, nebo design dresů pro příští sezónu“.
Štěstí těchto fotbalových NFT má zatím stejný oblouk jako brankářova branka: nejprve prudce stoupá, pak prudce klesá do protivětru. Fanoušci vedoucího týmu Premier League Arsenalu zaznamenali od svého vrcholu pokles NFT o více než 80 %, což znamená, že příznivci, kteří prodali, přišli o potenciálně významné částky.
Loni na jaře vzbudil Liverpool posměch svými plány prodávat kreslené digitální kresby svého prvního týmu a manažera Jurgena Kloppa. Výsměch zesílil až poté, co prodej ztroskotal. Kdyby klub z Merseyside prodal všech 171 072 nabízených „unikátních obrázků“, vydělal by 8,5 milionu liber. Zájemce však našlo jen asi 6 % tokenů. S liverpoolskými NFT se obchoduje na tržišti OpenSea. Dosáhly nejvyšší ceny 57 liber za kus, ale jejich hodnota klesla na méně než 9 liber.
Crawley Town’s Red Devils NFT – Zdroj: Getty Images
Když člověk slyší Johnsona z Crawley Town, myslel by si, že fotbaloví fanoušci netrpělivě čekají na rozhodnutí ve svých klubech. Má však pravdu? Ano, možná by měli chuť na novou posilu, na podpis nové smlouvy vepředu, dokonce i na vyklizení představenstva a předsedy. Ale jedním z nejblaženějších aspektů sledování fotbalu je zanechat všech povinností u turniketů. Fanoušci vědí, že jsou dojné krávy, které budou každou sezónu utrácet za vstupenky a zboží. Za to si kupují právo naříkat a protestovat. „Nikdo nás nemá rád, je nám to jedno,“ zpívají fanoušci Millwallu, tradičně klubu tvrdých oříšků z jihovýchodního Londýna. To je hymna lidí, kteří nemají blízko k zasedacím místnostem a líbí se jim to.
Nick Hornby v Fever Pitch (1992), přelomovém díle literatury faktu o zážitcích fotbalového fanouška, zachytil rezignovaný fatalismus příznivce, který má ke svému klubu stejný vztah jako sicilský rolník k živlům. „Málokdo z nás si své kluby vybral, prostě nám byly předloženy, a tak když sklouznou z druhé do třetí ligy, prodají své nejlepší hráče nebo koupí hráče, o kterých víte, že neumějí hrát… prostě nadáváme, jdeme domů, čtrnáct dní se trápíme a pak se vrátíme, abychom trpěli znovu.“
Financování fotbalu může být stále esoteričtější, ale základní pravdy o životě fanouška se nemění. Jako by chtěl potvrdit nejhorší obavy fanoušků z majitelů, Johnson prozradil, že fanoušci na tribunách ve skutečnosti vůbec nejsou jeho cílovým trhem. Zajímá ho spíše to, co nazývá „krypto publikum webu 3.0“, které chápe jeho vizi, že pomocí technologie blockchain lze změnit způsob používání internetu a decentralizovat moc technologických gigantů.
Johnson neprodává kryptoměny fotbalovým příznivcům, přiznává, prodává fotbal sběratelům NFT, což je vzácný druh. Pro stále více mezinárodních příznivců Rudých ďáblů je to skutečně hra na dvě poloviny.