Výrobce elektromobilů by se mohl za pouhých sedm let značně rozrůst.
Když akcie společnosti Rivian Automotive (RIVN) v listopadu 2021 uzavíraly na svém historickém maximu 172,01 USD, měl tento výrobce elektromobilů (EV) hodnotu 153 miliard dolarů – byl tedy hodnotnější než Ford a General Motors. Přesto byla tato tržní hodnota také neudržitelná, protože oceňovala Rivian na 85násobek tržeb, které měl v roce 2022 dosáhnout.
Dnes se Rivian obchoduje za přibližně 16 dolarů za akcii s tržní kapitalizací 14,5 miliardy dolarů – což je méně než trojnásobek jeho předpokládaných tržeb v roce 2023. Její akcie se propadly, protože investory znepokojil její ochlazující se růst, problémy v dodavatelském řetězci a přetrvávající ztráty. Mohlo by se však její podnikání dlouhodobě stabilizovat a stát se do roku 2030 bilionovou společností?
Zdroj: Getty Images
Cesta Rivianu do klubu 12 nul
Společnost Rivian dnes vyrábí tři typy elektromobilů: R1T, SUV R1S a elektrickou dodávku (EDV) pro svého hlavního investora, společnost Amazon. V roce 2022 vyrobila 24 337 vozidel, čímž nesplnila svůj vlastní cíl 25 000 vozidel, protože se potýkala s různými omezeními v dodavatelském řetězci.
Navzdory těmto problémům vedení společnosti Rivian věří, že do roku 2030 dokáže vyrábět milion vozidel ročně. To by představovalo ohromující osmiletou složenou roční míru růstu (CAGR) ve výši 59 % (počínaje rokem 2022). Při stejném CAGR by se tržby společnosti Rivian zvýšily z 1,8 miliardy dolarů v roce 2022 na téměř 75 miliard dolarů v roce 2030. Pokud se bude Rivian do té doby obchodovat na 14násobku tržeb, mohl by překročit hranici 1 bilionu dolarů a přinést svým současným investorům téměř 70násobný výnos.
To by bylo podobné jako v případě společnosti Tesla (TSLA), která v říjnu 2021 překonala hranici 1 bilionu dolarů. V onen osudný den byla Tesla oceněna na dvanáctinásobek tržeb, které měla vygenerovat v roce 2022. Od té doby se však tržní hodnota společnosti Tesla smrskla na přibližně 375 miliard dolarů kvůli obavám ze zpomalujících se dodávek, snižování cen v Číně a výprodejům akcií a polarizujícímu chování generálního ředitele Elona Muska po jeho akvizici Twitteru loni v říjnu.
Dokáže Rivian vyrobit milion vozidel ročně?
Při výrobě milionu vozidel ročně by se Rivian mohl srovnávat se současnou Teslou, která v roce 2022 vyrobila 1,37 milionu vozidel. Továrna společnosti Rivian v Illinois má v současné době roční výrobní kapacitu 150 000 vozidel a v letošním roce plánuje zvýšit kapacitu na 200 000 vozidel. Otevření druhého závodu v Georgii v roce 2024 by mohlo zvýšit jeho roční výrobní kapacitu na přibližně 600 000 vozidel.
Zdroj: Rivian
Toto rozšíření by mohlo společnosti Rivian pomoci splnit do roku 2025 nebo 2026 objednávku společnosti Amazon na 100 000 vozidel EDV, kterou původně zadala v roce 2019. Mohlo by také společnosti Rivian umožnit splnit rostoucí počet nevyřízených předběžných objednávek na vozidla R1, který k 7. listopadu 2022 meziročně vzrostl o více než 60 % na 114 000 kusů. Tato odložená poptávka naznačuje, že společnost Rivian má stále velkou cenovou sílu.
Očekává se, že společnost Rivian uvede na trh svůj třetí vůz R1, prémiové SUV R1X, koncem roku 2023 za cenu přibližně 115 000 USD. V roce 2026 hodlá uvést na trh druhou generaci vozů R2 – která bude zahrnovat středně velké SUV R2S a rallye vůz R2R – následovanou modernizovanou verzí R2S v roce 2029.
V případě společnosti Rivian se zatím ale jedná pouze o spekulace
Dlouhodobý plán společnosti Rivian vypadá slibně, ale zároveň se očekává, že v dohledné době zůstane značně ztrátový. Analytici očekávají, že v roce 2023 dosáhne příjmů ve výši 5,3 miliardy dolarů, ale čistá ztráta bude činit 6,4 miliardy dolarů. V roce 2024 analytici očekávají příjmy ve výši 10,8 miliardy dolarů a o něco menší čistou ztrátu ve výši 4,5 miliardy dolarů.
Společnost Rivian ukončila poslední čtvrtletí s 13,8 miliardy USD v hotovosti, peněžních ekvivalentech a omezených peněžních prostředcích a její nízký poměr dluhu k vlastnímu kapitálu ve výši 0,2 jí dává určitý prostor pro získání nové hotovosti. Bude však také nadále spalovat hotovost, protože rozšiřuje své závody a zvyšuje výrobu – investoři by tedy neměli předpokládat, že do roku 2030 bude plynule pumpovat milion vozidel ročně. Její růst by stále mohla zhatit globální recese, další narušení dodavatelského řetězce a tvrdá konkurence ze strany ostatních výrobců elektromobilů.
Rivian má šanci zopakovat růstovou trajektorii Tesly a vstoupit do klubu 12 nulových vozidel do roku 2030, ale šance jsou malé. Kromě bezchybné výroby milionu vozidel ročně by Rivian musel přesvědčit investory, že si zaslouží obchodovat s dvouciferným poměrem ceny k prodejům – což by mohlo být obtížné, protože růst jeho tržeb se na přeplněném trhu postupně ochlazuje.