Nenechte se zastrašit klesající cenou akcií: Amazon je výhodnou koupě

Rok 2022 byl pro maloobchodního giganta nepochybně těžký, ale má na kontě mnoho silných stránek, které mu pomohou se zotavit – o tom nepochybujte.

Kolos v oblasti elektronického obchodování Amazon (AMZN) zaznamenal v posledních měsících pokles ceny svých akcií, která 6. ledna klesla z více než 100 dolarů za akcii na 52týdenní minimum 81,43 dolaru.Investoři s dlouhodobým záměrem však mohou místo útěku od tohoto maloobchodního giganta využít příležitosti a tyto oslabené akcie získat.

Ostražití investoři, kteří se spálili při ztroskotání technologického trhu v roce 2022, se mohou cítit vůči Amazonu skeptičtí. Koneckonců, společnost se v loňském roce potýkala se ziskovostí. Za první tři čtvrtletí roku 2022 vykázala společnost Amazon čistou ztrátu ve výši 3 miliard dolarů oproti čistému zisku 19 miliard dolarů v roce 2021.

Přesto bližší pohled na faktory, které loni ovlivnily podnikání Amazonu, odhaluje cestu maloobchodního prodejce k oživení. To v kombinaci s mnoha zbraněmi generujícími příjmy v arzenálu Amazonu, včetně vzkvétajícího reklamního byznysu, vysvětluje, proč jsou akcie Amazonu připraveny odrazit se ode dna.

Zdroj: Getty Images

Bouřlivý rok 2022 společnosti Amazon

Makroekonomické podmínky, jako je inflace a silný americký dolar, poškodily společnost Amazon v roce 2022, zejména její mezinárodní příjmy. Tyto podmínky přispěly k problémům se ziskovostí společnosti Amazon v loňském roce, ale nebyly jedinými faktory.

Společnost se také potýkala s důsledky investičních rozhodnutí učiněných již v roce 2020. Pandemie koronaviru přiměla spotřebitele trávit více času na internetu, což způsobilo prudký nárůst digitálního prodeje, který zvýšil tržby společnosti Amazon v roce 2020 na 38% meziroční nárůst, což je téměř dvojnásobek 20% růstu v roce 2019.

Aby společnost Amazon uspokojila tuto poptávku, investovala do rozšíření skladů, zvýšení možností plnění a dalších výdajů. Poté v roce 2022 pandemií vyvolaný nárůst příjmů odezněl, protože spotřebitelé se vrátili k chování před pandemií, a Amazonu tak zůstala, jak řekl finanční ředitel Brian Olsavsky, „nadbytečná kapacita v naší síti pro plnění a přepravu“.

Amazon na to reagoval snížením nákladů a prodejem dodatečné kapacity svému trhu prodejců třetích stran. Poplatky z těchto typů služeb prodejců třetích stran tvořily 28,7 miliardy dolarů z příjmů společnosti ve třetím čtvrtletí ve výši 127,1 miliardy dolarů.

Přesto, jak vysvětlil Olsavsky, „rozhodnutí o kapacitě se přijímají na roky dopředu“, takže bude trvat nějakou dobu, než se e-commerce Amazonu plně přizpůsobí ekonomickému obratu v roce 2022. Maloobchodní prodejce však dělá pokroky. Ve třetím čtvrtletí společnost dosáhla úspory nákladů ve výši více než 1 miliardy dolarů.

I na pozadí reorganizace svého elektronického obchodu dosáhly tržby internetového obchodu Amazon ve 3. čtvrtletí 53,5 miliardy dolarů, čímž překonaly 49,9 miliardy dolarů z roku 2021. Společnost také těží z růstu odvětví. Prognózy odhadují, že celosvětové tržby z elektronického obchodování vzrostou z 5,2 bilionu dolarů v roce 2021 na 8,1 bilionu dolarů v roce 2026.

Zdroj: Getty Images

Dominantní postavení společnosti Amazon v oblasti reklamy

Divize elektronického obchodování je pouze jednou ze zbraní v arzenálu společnosti Amazon. Další je její reklamní byznys, který se rychle rozrostl z 12,6 miliardy dolarů v roce 2019 na 31,2 miliardy dolarů v roce 2021.

Očekává se, že příjmy z reklamy společnosti Amazon v roce 2022 překonají hodnotu z roku 2021. Za tři čtvrtletí činily tržby z reklamy 26,2 miliardy dolarů.

Ve třetím čtvrtletí reklamní byznys Amazonu vygeneroval 9,5 miliardy dolarů, což představuje 25% meziroční nárůst. K tomuto závratnému růstu došlo tváří v tvář zpomalení reklamního průmyslu v roce 2022 v důsledku nepříznivých makroekonomických podmínek.

Srovnejte výsledky společnosti Amazon s digitálním reklamním žroutem, společností Google vlastněnou společností Alphabet, která zaznamenala ve 3. čtvrtletí meziroční nárůst příjmů z reklamy pouze o 2,5 %. Ve skutečnosti je nyní reklamní byznys Amazonu větší než YouTube. V roce 2022 činil reklamní obrat Amazonu za tři čtvrtletí 26,2 miliardy dolarů, zatímco u YouTube to bylo 21,3 miliardy dolarů.

Amazon dnes dominuje odvětví digitální maloobchodní reklamy. Podle odhadů je reklamní byznys Amazonu více než desetkrát větší než u jeho dalšího nejbližšího konkurenta, společnosti Walmart.

Společnost Amazon má silnou pozici pro další růst své reklamní divize. Společnost disponuje rozsáhlými vlastními údaji o zákaznících, které umožňují reklamní platformě Amazonu přesně cílit reklamu, což je schopnost, která je velmi důležitá.

Zdroj: Getty Images

Další zbraň v arzenálu Amazonu

Dalším faktorem, který přispívá k úspěchu společnosti Amazon, je její vedoucí postavení v odvětví cloud computingu, které je na vrcholu zájmu. Její divize Amazon Web Services (AWS) má větší podíl na trhu cloud computingu než Microsoft a Google, její další dva konkurenti, dohromady.

Tato část podnikání společnosti Amazon se stále rozšiřuje. Ve třetím čtvrtletí se tržby AWS zvýšily na 20,5 miliardy dolarů z 16,1 miliardy dolarů v roce 2021. Předpokládá se, že celosvětové odvětví cloud computingu vzroste z loňských 405,7 miliardy dolarů na 1,7 bilionu dolarů v roce 2029, což společnosti AWS poslouží jako vítr v zádech.

Vzhledem k očekávanému růstu odvětví cloud computingu, reklamy a elektronického obchodování má společnost Amazon silnou pozici, aby se odrazila od loňských potíží, zejména poté, co Amazon upraví své výdaje.

S tolika zbraněmi generujícími příjmy nezůstane Amazon dlouho poraženou akcií. Akcie již vykazují známky oživení, takže nyní je vhodná doba k nákupu.