Je to už více než dva měsíce, co mediální gigant uzavřel na trojciferné hodnotě. Už je skoro tam, ale udržet se tam je ten skutečný trik.
Je to už více než dva měsíce, co akcie společnosti Walt Disney (DIS) uzavřely na trojciferných hodnotách. Aha, akcie za tu dobu zažily své intradenní dálavy severně od 100 dolarů. Tento tanec předvádí právě teď. Strop se však podobně jako křehká karamelizovaná cukrová krusta crème brûlée ukázal být křehký. Praskající zvuk sice zamotá hlavu, ale nakonec spadneme zpátky do pudinku.
Bude to tentokrát jiné? Trh vykazuje známky života a samotná společnost Disney je na koni. Do jejího čela se vrátil oblíbený bývalý generální ředitel. Je to studio, které stojí za filmem, jenž brzy jako první od roku 2019 překoná hranici dvou miliard dolarů v celosvětových tržbách za vstupenky, Avatar: Cesta vody. Přední zábavní parky společnosti Disney dosahují rekordních výsledků. Nehledě na strmé ztráty dosáhla služba Disney+ za první tři roky svého působení v obývacích pokojích více než jakákoli jiná prémiová streamovací služba – a pravděpodobně ani nikdy nedosáhne.
Podaří se akciím Disney tentokrát udržet a uzavřít nad 100 dolary? Dokáže udržet kulatý milník s pokorným vědomím, že by se odtud musela ještě zdvojnásobit, aby se dostala zpět na historická maxima, kterých dosáhla před dvěma lety? Je čas chopit se lžíce.
Z prachu na vrchol – tedy k prachům
Pandemie se podepsala na mnoha předních mediálních akciích. Společnost Disney musela na několik měsíců uzavřít své zábavní parky a ještě déle přivázat k přístavům své výletní lodě. Lidé ztratili náklonnost k multiplexům. Inzerenti museli snížit svá očekávání, kolik jsou ochotni utratit, aby oslovili diváky, kteří se schovávají v domácnostech.
Zdroj: Getty Images
Nakonec Disney našel cestu z nejdivočejší jízdy v divočině. Vrátila se k dominanci v pokladnách kin a vytočila tři ze čtyř nejvýdělečnějších filmů roku 2022. Letos v létě rozšířila svou flotilu na pět výletních lodí. A upravila ceny a zavedla prémiové nabídky, aby zvýšila výdaje na hlavu ve svých domácích zábavních parcích o 40 % oproti úrovni před pandemií. Její prémiové streamovací služby nyní tvoří téměř čtvrtinu příjmů společnosti Disney, což jí pomáhá kompenzovat slabost jejího tradičního mediálního podnikání.
Společnosti Disney se daří lépe, než naznačuje její akciový graf, ale cesta k oživení je dlážděna výmoly. Největším problémem – a také tím, co si navrátivší se generální ředitel Bob Iger stanovil jako svou hlavní prioritu – je zvrátit červený inkoust u prosperujících, ale krvácejících streamovacích služeb společnosti Disney. Segment řízený společností Disney+ vykázal ve fiskálním roce 2022 provozní ztrátu více než 4 miliardy dolarů. Na ránu je třeba vyvíjet tlak, dokud se krvácení nezastaví.
Ostatní podniky, včetně jejích zábavních parků, spotřebitelských produktů a studií, jdou správným směrem, ale rok 2023 představuje výzvu: Omezí ekonomická nejistota spotřebitelské výdaje? Co se stane s atrakcemi a výletními loděmi společnosti Disney, pokud bude méně peněz na cestování?
Dům myší dosahuje skvělých výsledků ve svých zábavních parcích, ale dosáhl jich díky cenovému nástroji a polarizujícím prémiovým nabídkám, které v prostředí recese nebudou mít stejnou sílu. Opravdu, musíte být takhle vysocí, abyste se mohli svíjet.
Zdroj: Getty Images
Iger předal otěže generálního ředitele Bobu Chapekovi v nejhorší možnou dobu, právě když se svět propadal do pandemie. Nyní je přebírá zpět ve stejně náročné době. Zotavení společností zaměřených na spotřebitele bude muset kličkovat kolem inflačních a recesních kuželů na silnici.
Dobrou zprávou opět je, že akcie jsou stále na polovině hodnoty, na které byly na svém vrcholu před 22 měsíci. Celkové tržní ocenění bylo upraveno směrem dolů a není to tak, že by společnost Disney byla levná, při 24násobku odhadů budoucích zisků.
Dlouhodobá budoucnost zůstává pro Disney i další dobře umístěné mediální akcie světlá. Hospodářský výsledek společnosti Disney by mohl v příštích letech výrazně vzrůst, pokud bude ekonomický pokles krátký a pokud se podaří pevně rozhodnout, že její streamovací služby budou ziskové. K tomu by mělo přispět i zavedení zvýšení cen a plánů na podporu reklam u služby Disney+ v minulém měsíci.