Dokáže se lídr v sektoru elektromobilů po těžkém roce 2022 odrazit ode dna?
Během několika měsíců se Tesla (TSLA) změnila z miláčka trhu na naprostý propadák.
Lídr v oblasti elektromobilů (EV) zůstává jednou z nejvýkonnějších akcií posledního desetiletí a v počátečních fázích pandemie prudce rostl, když společnost dosáhla kritického bodu zlomu, přinesla ziskovost a dokázala, že elektromobily se stávají hlavním proudem. V poslední době se však akcie Tesly propadly kvůli zprávám o zpomalení výroby v Číně, mírnému nesplnění výrobního cíle pro rok 2022, výstřelkům generálního ředitele Elona Muska poté, co koupil Twitter, a nedávnému rozhodnutí společnosti snížit ceny většiny svých vozidel až o 20 %.
V důsledku toho akcie za poslední tři měsíce klesly o 36 % a výrazně zaostaly za indexem S&P 500, který za tu dobu vzrostl o 11 %.
Mohla by se však Tesla odrazit ode dna a v roce 2023 překonat trh? Podívejme se na to a zvažme, co může nadcházející rok pro předního výrobce elektromobilů přinést.
Zdroj: Reuters
Tesla v roce 2023: Řada nových výzev
Několik let měla Tesla trh s elektromobily v podstatě sama pro sebe, alespoň v USA.To se však rychle mění, protože nové společnosti vyrábějící elektromobily, jako jsou Rivian a Lucid, zvyšují produkci a tradiční výrobci automobilů, jako GM a Ford, si razí cestu na rychle rostoucí trh.
Ostatní začínající výrobci elektromobilů jsou z hlediska výrobních kapacit stále daleko za společností Tesla, ale jak oni, tak tradiční výrobci automobilů rychle zvyšují své kapacity. Například Ford loni prodal jen 13 258 svých pick-upů Lightning F-150 EV. Do roku 2023 jich chce vyrobit 150 000.
Vzhledem k tomu, že trh je stále přeplněnější, bude se Tesla muset více snažit vyniknout, aby si udržela vedoucí pozici i vysoké provozní marže. Její nedávné snížení cen zpochybňuje schopnost udržet si tyto marže, ačkoli Musk již dříve uvedl, že ceny jejích vozidel by měly klesat spolu s náklady. Také nově nižší cena Modelu Y umožní kupujícím využít federální daňové úlevy na nákup elektromobilu.
Zdroj: Getty Images
Z pohledu kontextu se rozhodnutí společnosti Tesla snížit ceny jeví jako taktika, která jí má pomoci udržet si podíl na trhu a odrazit konkurenci. Bude to však znamenat náklady na hospodářský výsledek a analytici z Wall Street již snížili své odhady zisku a tržeb společnosti pro rok 2023.
V neposlední řadě se zdá, že značka a pověst Tesly jsou ohroženy více než kdy dříve, protože Musk se díky akvizici Twitteru stal ještě větším hromosvodem kontroverzí než dříve a samotné elektromobily automobilky zřejmě ztrácejí část svého lesku. Podle průzkumu společnosti Morning Consult provedeného tento měsíc má na společnost Tesla příznivý názor 13,4 % dotázaných dospělých Američanů, což je o 28,4 % méně než před rokem. Ačkoli se zdá, že je z hlediska svých příspěvků na sociálních sítích stále klidnější, takový druh poškození značky se těžko překonává a někteří z těchto potenciálních zákazníků Tesly mohou být nadobro pryč.
Plány společnosti Tesla na rok 2023
Tesla samozřejmě neplánuje v tomto roce zůstat v klidu. Musk již dříve nastínil víceletý cíl zvýšit výrobu o 50 % každý rok. Aby tohoto cíle dosáhla, musela by společnost v roce 2023 vyrobit téměř 2 miliony vozidel. Na konci roku také plánuje zahájit sériovou výrobu svého vozu Cybertruck (původně to plánoval na rok 2021) a navyšuje kapacitu své texaské továrny Gigafactory rozšířením za 775 milionů dolarů, aby mohl zvýšit výrobu Modelu Y a začít chrlit vozy Cybertruck. V neposlední řadě údajně plánuje také výstavbu nové továrny v Mexiku v hodnotě 10 miliard dolarů, která by byla její šestou továrnou.
A jen několik týdnů poté, co dodala první Teslu Semi společnosti Pepsi, společnost zvyšuje výrobu těchto těžkých nákladních vozů s cílem vyrobit jich 50 000 v roce 2024.
Tesla bude muset neustále rozšiřovat své výrobní kapacity, aby získala podíl na trhu, splnila očekávání investorů a uspokojila větší část rozšiřující se poptávky po elektromobilech.
Zdroj: Getty Images
Překoná Tesla v roce 2023 trh?
V roce 2023 čelí Tesla řadě překážek, včetně poškození značky a snížení cen. Pokud se navíc ekonomika propadne do recese, téměř jistě to zatíží společnost Tesla i další výrobce automobilů vyšší třídy.
V tuto chvíli se zdá, že očekávání pro Teslu a její čistě elektrické kolegy jsou stále příliš vysoká, zejména s ohledem na výzvy, které se objevují ze strany Fordu a dalších tradičních výrobců automobilů. To, zda Tesla letos překoná trh, bude pravděpodobně záviset na tom, jak se bude dařit celému trhu, protože sentiment vůči akciím elektromobilů bývá v obecně býčím prostředí příznivější.
Nicméně vzhledem k očekávanému poklesu jejích ziskových marží a rostoucí konkurenci se rok 2023 pro akcie Tesla jeví jako náročný.
Přesto je chybou soustředit se na výkonnost jakékoli akcie v jednom roce, protože v krátkodobém horizontu může mít dynamika trhu na ceny akcií větší vliv než základní údaje podniku.
Z dlouhodobějšího pohledu, pokud Tesla dokáže plnit své výrobní cíle, získat podíl na trhu v automobilovém sektoru a udržet si vedoucí ziskové marže v oboru, mohly by být akcie odtud vítězem – zejména poté, co se v roce 2022 tak výrazně propadly.