Věčný rival Coca Coly je skvělou defenzivní a dividendovou akcií

Informace o společnosti

PepsiCo, Inc. je společnost, kterou není třeba představovat a kterou zná téměř každý. Je to jedna z předních světových obchodních společností v oblasti nealkoholických nápojů a potravin, která obsluhuje zákazníky ve více než 190 zemích světa. Je mateřskou společností populárních značek, jako jsou Pepsi, Lays, Cheetos, Gatorade, Quaker a mnoho dalších.

Přehled odvětví a postavení společnosti PepsiCo

Celosvětový trh s nealkoholickými nápoji roste jednociferným tempem a v roce 2021 měl hodnotu 833,1 miliardy USD. Podle společností Grand View Research a The Brainy Insights se očekává, že do roku 2030 poroste složenou roční mírou růstu 5,6 %. Asijsko-pacifický region se v roce 2021 podílel na celosvětovém trhu 30 % a rozvíjející se trhy, zejména Indie, by měly růst tempem 8,7 %, jak uvádí agentura Mint.

Stejně tak velikost globálního trhu s občerstvením byla v roce 2021 oceněna na 1,4 bilionu dolarů a očekává se, že do roku 2030 poroste složenou roční mírou růstu 2,7 %. V tomto odvětví se projevuje několik klíčových trendů, jako je přesun pozornosti spotřebitelů ke zdravějším volbám, udržitelnost a prémiovost.

Společnost PepsiCo, Inc. se nově vznikajícími tématy zabývá již několik let a její inovace a hluboké porozumění spotřebitelskému chování jí pomohly zdůvodnit pozici jednoho z předních hráčů v odvětví hned za společností Coca-Cola. Dále díky svému mimořádnému zaměření na výzkum a vývoj společnost nedávno uvedla na trh několik inovativních a konkurenceschopných výrobků. Jedná se o tyto produkty

Zdroj: Shutterstock

Nová a vylepšená Pepsi Zero-Sugar, která je výsledkem inovací, jež společnost provádí díky zjišťování spotřebitelských preferencí a uspokojování vyvíjejících se potřeb spotřebitelů.

Starry, nová citronovo-limetková limonáda, která bude přímo konkurovat Spritu společnosti Coca-Cola. Tento nový výrobek pomůže společnosti PepsiCo získat trh citronovo-limetkových limonád, který se na americkém trhu limonád v hodnotě 82 miliard dolarů podílí 7 %.

Finanční údaje a ocenění

Potravinářský průmysl je defenzivní sektor, kam investoři ukládají své peníze v případě jakýchkoli otřesů na akciovém trhu. V posledním roce prošel širší trh hlubokou korekcí, kdy index S&P500 klesl o ~20 %, než se vzpamatoval, zatímco index S&P 100 Consumer Staple klesl za stejné období pouze o 5 %, což vytváří pro toto sektorové portfolio významnou alfu.

Společnost PepsiCo, Inc. je pro své akcionáře obrovským tvůrcem bohatství. Pokud se podíváme na cenu akcií ode dne jejich uvedení na burzu, zaznamenala parabolický pohyb a přečkala bublinu Dot-Com v roce 2000, velkou recesi v roce 2008 i pandemii koronaviru v roce 2020.

Společnost PepsiCo, Inc. přežila bouři zhoršujících se makroekonomických podmínek spolu s prudkým zvýšením úrokových sazeb ze strany Fedu v roce 2022 a poskytla záporný výnos pouhá 2 %, zatímco index S&P500 ve stejném období ztratil 11,4 %.

Horní linie společnosti PepsiCo, Inc. rostla v posledních deseti letech tempem 2,5 %; v posledních třech letech však vykázala lepší výkonnost, když dosáhla 7,6% meziročního růstu. Podobně čistý zisk rostl v posledních deseti letech tempem 4,6 % a v posledních třech letech tempem 9,9 %.

Společnost PepsiCo, Inc. byla rovněž negativně ovlivněna výlukami vyvolanými COVID, ale poptávka po jejích produktech se brzy vrátila zpět, což jí umožnilo dosáhnout 5% růstu ve finančním roce 2020 a 13% růstu ve finančním roce 2021, čímž překonala všechna očekávání. I v posledním čtvrtletí společnost překonala odhady trhu a vedení zvýšilo svůj výhled růstu nejvyššího příjmu z 10 % na 12 % pro finanční rok 2022. Zvýšilo také výhled zisku na akcii z 8 % na 10 %, což je méně než odhad růstu nejvyššího řádku kvůli tlaku na marže, kterému společnost čelila v prvních dvou čtvrtletích.

Rizika

Zdroj: Shutterstock

Na základě analýzy provedené z různých úhlů pohledu je PepsiCo, Inc. vynikající akcií, kterou je vhodné vlastnit. Se společností je však spojeno více rizik.

Musí neustále analyzovat údaje o spotřebitelích a zaměřit se na výzkum a vývoj, aby mohla uvádět na trh inovativní výrobky. Zaměření spotřebitelů na zdravotní uvědomění může mít negativní dopad na výkonnost společnosti, pokud se jí nepodaří uspokojit tento nový segment.

Očekává se, že ekonomiku v nejbližší době zasáhne recese, a s rostoucími úrokovými sazbami může dojít k ovlivnění prodeje, protože uživatelé přejdou na nižší varianty a omezí své výdaje.

Společnost v posledních dvou letech dosáhla vyšších čísel, než se odhadovalo, a chystá se dosáhnout dalších dobrých čísel, aby rok 22 zakončila na vyšší úrovni. Jakékoli nesplnění odhadů však může vést k poklesu ocenění.

Závěr

Společnost PepsiCo, Inc. je jednou z předních značek v odvětví základních spotřebních výrobků, jejíž produkty si spotřebitelé vychutnávají více než miliardukrát denně ve 200 zemích. Pro investory je skvělou defenzivní hrou a dlouhodobě přináší konzistentní výnosy. Společnost nikdy nezklamala nikoho, kdo do ní investoval po dobu minimálně 5 let. V odvětví existuje několik růstových faktorů a díky inovacím, prémiizaci a novým nabídkám zažívá společnost nový skokový růst. Vedení společnosti je ohledně růstu velmi optimistické a zvýšilo výhled. Podle analýzy ocenění pomocí vícenásobných modelů se cena akcie obchoduje pod její reálnou hodnotou 181 USD. Společnost je defenzivní, stále rostoucí akcií vyplácející dividendu s očekáváním, že v příštích letech bude poskytovat téměř 3% dividendový výnos. Proto se domníváme, že každý dividendový investor by měl mít společnost PepsiCo ve svém portfoliu, aby mu zajistila stabilitu a růst v delším časovém horizontu.