Netflix má prostor pro růst, příští 2 dekády společnosti by mohly být velkolepé

Jaký význam má rok 2002? Je to rok, kdy streamovací gigant Netflix (NFLX) poprvé vstoupil na veřejné trhy.

Společnost navždy změnila způsob, jakým si lidé užívají zábavu, protože jim nabízí pohodlí za velmi atraktivní cenu, ale nebyla to snadná cesta. Příběh Netflixu je skvělým příkladem vzestupů a pádů, které s sebou nese narušení a inovace.

První investoři, kteří se drželi od začátku, byli bohatě odměněni, přestože akcie Netflixu klesly o 48 % ze svého historického maxima. Tady se dozvíte, jak přesně se jim dařilo.

Netflix: Vzestup na vrchol

Příběh o původu Netflixu se stal legendou. Společnost byla založena v roce 1997 a snažila se narušit dlouholeté odvětví videopůjčoven zasíláním filmů (ve formátu DVD) zákazníkům. Společnost Netflix věděla, že internet je cestou vpřed, protože poskytuje takovou úroveň pohodlí, které se kamenným obchodům jako Blockbuster nemůže rovnat.

Zdroj: Getty Images

V roce 2000 se však technologický sektor zhroutil v důsledku krachu dot-com a tým Netflixu, který byl tehdy soukromým subjektem, se domníval, že jedinou možností, jak zachránit společnost, je její prodej. Oslovili svého úhlavního konkurenta, společnost Blockbuster, s nabídkou na převzetí Netflixu v hodnotě 50 milionů dolarů.

Společnost Blockbuster tuto nabídku slavně odmítla.

Netflix se z krize dostal a v roce 2002 dosáhl příjmů přes 152 milionů dolarů, protože popularita jeho služby rostla. V roce 2007 pak využila internet ještě více a nabídla zákazníkům možnost streamovat filmy – bez nutnosti DVD disku.

Byla to revoluce a Netflix se už nikdy neohlédl zpět. S více než 230 miliony předplatitelů je i nadále lídrem odvětví streamování, jehož byl průkopníkem. Naproti tomu společnost Blockbuster vyhlásila v roce 2010 bankrot.

Společnost Netflix se stala finanční velmocí

Úspěch Netflixu samozřejmě přilákal řadu konkurentů. V současné době má více než 60 streamovacích služeb po celém světě alespoň 1 milion předplatitelů a všech pět největších má nejméně 100 milionů předplatitelů.

Jak víme, společnosti Netflix není vývoj cizí. Provádí některé úpravy, aby přilákala více zákazníků, zejména těch s nižší cenou. Nedávno spustil úroveň podporovanou reklamou za 6,99 USD měsíčně, což je o něco levnější než základní úroveň za 9,99 USD a podstatně levnější než prémiová úroveň za 19,99 USD.

Zdroj: Getty Images

Tato ochota přizpůsobit se měnícím se podmínkám na trhu umožnila společnosti dosáhnout výrazného dlouhodobého růstu příjmů – ze 152 milionů dolarů v roce 2002 na neuvěřitelných 31,6 miliardy dolarů v roce 2022, tedy přesně o 20 let později.

Netflix je navíc vysoce ziskový, zatímco jeho hlavní konkurenti v této oblasti se snaží dosáhnout stejné úrovně rozsahu a nedosáhli tohoto milníku. Jen v roce 2022 společnost vygenerovala čistý zisk ve výši 4,5 miliardy dolarů, což znamená zisk na akcii ve výši 9,95 dolaru.

Investice 10 000 dolarů do IPO Netflixu

Společnost Netflix dokončila první veřejnou nabídku akcií (IPO) 23. května 2002 za cenu 15 USD za akcii. Společnost v průběhu let dosáhla takového růstu, že se její vedení rozhodlo provést dvě rozdělení akcií, aby zajistilo, že akcie zůstanou dostupné i pro menší investory.

Pokud byste do Netflixu investovali 10 000 dolarů za cenu 15 dolarů při IPO, získali byste 666 akcií. Po úpravě o rozdělení akcií byste dnes ve skutečnosti měli 9 324 akcií s nákladovou základnou 1,07 USD na akcii.

Vzhledem k tomu, že se Netflix k 10. únoru obchoduje za 347,36 USD za akcii, znamená to výnos 32 321 %. V dolarovém vyjádření by investice 10 000 dolarů v roce 2002 měla dnes hodnotu neuvěřitelných 3,2 milionu dolarů!

Je akcie Netflixu stále výhodné koupit? Streamování je velmi konkurenční odvětví, ale Netflix je nesporným lídrem a funguje ziskově. To je nyní důležitější než kdykoli předtím.

Zdroj: Netflix

Pokud totiž konkurenti začnou snižovat náklady, aby stabilizovali své ztráty, pomůže to upevnit dominantní postavení Netflixu. Například společnost Disney již nastínila plány, že letos sníží svůj rozpočet na obsah o neuvěřitelné 3 miliardy dolarů. To přímo ovlivní Disney+, třetí největší streamovací platformu na světě.

Na hlavních trzích, jako jsou Spojené státy a Velká Británie, se Netflix celkově podílí na televizním vysílání méně než 10 % a na rozvíjejících se trzích méně než 5 %. Sotva se také dotkla svých příležitostí v zemích, jako je Indie, kde bude podle odhadů do roku 2030 k internetu připojena více než 1 miliarda lidí. To ponechává v dlouhodobém horizontu spoustu prostoru pro růst.

Akcie Netflixu si během prvních 20 let své existence vedly velmi dobře a je pravděpodobné, že se jim bude dařit i v příštích 20 letech.