Přestože se objevily stížnosti na poplatky za úklid a seznamy povinností na platformě pro sdílení domácností, Airbnb (ABNB) oznámila silná čísla, která překonala jak její vlastní pokyny, tak odhady Wall Street.
Ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly tržby o 24 %, respektive o 31 % na měnově neutrální bázi, na 1,9 miliardy dolarů – což je lepší výsledek, než společnost sama předpokládala, tedy 17-22% nárůst tržeb, a lepší než odhady analytiků, které činily 1,86 miliardy dolarů.
Výsledky společnosti Airbnb byly ještě působivější, protože upravená EBITDA vzrostla o 52 % na 506 milionů dolarů, volný peněžní tok se zvýšil o 21 % na 455 milionů dolarů a čistý zisk podle GAAP dosáhl 319 milionů dolarů. V přepočtu na jednu akcii se zisk vyšplhal z 0,08 USD na 0,48 USD, čímž snadno překonal očekávání ve výši 0,25 USD.
Ve svém výhledu na první čtvrtletí Airbnb očekává nárůst tržeb o 16-21 % na 1,75-1,82 miliardy dolarů, což je více než konsensus 1,69 miliardy dolarů.
Ve čtvrtém čtvrtletí pokračoval dlouhý proces zvyšování ziskovosti Airbnb poté, co na začátku pandemie propustila 25 % zaměstnanců a zavázala se k zeštíhlení společnosti. Pojďme si rozebrat klíčové faktory, které vedly ke zvýšení jejích ziskových marží.
Zdroj: Shutterstock
Škálovatelný obchodní model
Airbnb těží z řady konkurenčních výhod, včetně nákladů na změnu dodavatele, síťových efektů a známé značky, která je synonymem pro sdílení bydlení.
Vzhledem k povaze oboustranného trhu Airbnb jsou dodatečné náklady na dodatečnou rezervaci minimální v porovnání s příjmy, které přináší, protože většina nákladů společnosti jde na platy zaměstnanců, náklady na výpočetní techniku, vylepšení webových stránek a marketing a další iniciativy pro růst.
To znamená, že investoři by obecně měli očekávat, že ziskovost společnosti se bude zvyšovat s růstem tržeb. Generální ředitel Brian Chesky v hovoru k výsledkům poznamenal, že společnost se zaměřuje na štíhlou organizaci a počet zaměstnanců Airbnb se oproti roku 2019 snížil o 5 %, přestože tržby vyskočily o 75 %.
Ve čtvrtém čtvrtletí růst příjmů překonal všechny nákladové položky s výjimkou všeobecných a administrativních nákladů, které vzrostly v důsledku vyšších nákladů na nedobytné pohledávky a změn v rezervách na daňové a právní záležitosti.
Zdroj: Airbnb
Výhody vyšších úrokových sazeb
V dopise akcionářům ani v hovoru k výsledkům o tom vedení nehovořilo, ale společnost těží z vyšších úrokových sazeb, protože inkasuje úroky z peněz, které drží mezi rezervacemi a pobyty hostů.
Ve čtvrtém čtvrtletí skončila s částkami 4,8 miliardy dolarů drženými jménem zákazníků. Díky tomu a rostoucím úrokovým sazbám společnost inkasovala 103 milionů USD z úrokových výnosů, což představuje významné procento z jejího zisku před zdaněním ve výši 344 milionů USD.
Tato výhoda jejího obchodního modelu není sama o sobě důvodem k investici do Airbnb, protože tento tok zisku by se snížil, pokud by úrokové sazby opět klesly. Airbnb je však díky němu v prostředí vysokých úrokových sazeb silná, zejména ve srovnání s nerentabilními technologickými akciemi, protože tyto úrokové příjmy v podstatě představují beznákladový tok příjmů.
Zdroj: Unsplash
Závěr
Airbnb je jedinečná cestovní značka, která má díky svému zaměření na sdílení bydlení několik výhod oproti konkurenčním online cestovním kancelářím, jako jsou Booking Holdings a Expedia. Například 90 % hostů na Airbnb přichází rezervovat přímo na tuto platformu, místo aby začali hledat na Googlu. To ukazuje, že Airbnb má se svými zákazníky silný vztah a pomáhá jí to šetřit náklady na marketing. Jako poskytovatel sdílení domů je její inventář také jedinečný, čímž se její nabídka odlišuje od platforem pro rezervaci hotelů.
Výsledky za čtvrté čtvrtletí a nárůst ziskovosti ukazují, že obchodní model Airbnb přináší výsledky, a tato dynamika by měla s růstem společnosti pokračovat.
Díky růstu po skončení obchodování akcie Airbnb od svého prosincového dna vzrostly o více než 50 %, ale podle některých běžných ukazatelů se akcie stále zdají být levné. Její poměr ceny k zisku je 43, což je pro společnost s jejím růstovým potenciálem velmi rozumné, a podle poměru hodnoty podniku k volným peněžním tokům, který zohledňuje rozvahu a tvorbu hotovosti, se obchoduje za pouhých 20, což vypadá ještě levněji.
Díky působivému souboru konkurenčních výhod, stabilnímu růstu příjmů a rostoucí ziskovosti se zdá, že akcie Airbnb budou v roce 2023 dále růst.