Silná značka Chipotle, zaměření na zákazníka a cenová síla jsou atraktivní atributy

Legendární investor Warren Buffett a jeho společnost Berkshire Hathaway v minulosti vlastnili společnost Restaurant Brands International, a tak je věštec z Omahy bezpochyby obeznámen s restauračním průmyslem. Existuje však jeden související podnik, který přímo nevlastnil a který rozhodně splňuje kritéria, jež u investic vyhledává.

Zde jsou tři důvody, proč by si Warren Buffett oblíbil Chipotle Mexican Grill (CMG), a jeden hlavní důvod, který by ho od ní odradil.

Silná značka

Je samozřejmé, že jednou z klíčových předností společnosti Chipotle je její silná rozpoznatelnost. V současné době má firma 3 187 fyzických prodejen a do roku 2023 plánuje otevřít 255 až 285 prodejen. Vedoucí tým v čele s generálním ředitelem Brianem Niccolem se dokonce domnívá, že jednoho dne může být v Severní Americe 7 000 provozoven. Takovýto růstový potenciál je v odvětví restaurací, kde vládne tvrdý konkurenční boj, nevídaný.

Dominantní postavení společnosti Chipotle, které v roce 2022 představovaly tržby ve výši 8,6 miliardy dolarů, bylo podpořeno zavedením konceptu rychlého občerstvení. A ten se v myslích spotřebitelů upevnil tak silně, že se podobným konceptům často říká „Chipotle z [jmenujte kuchyni]“.

Zdroj: Getty Images

Podle průzkumu společnosti Piper Sandler z podzimu 2022 Taking Stock With Teens se Chipotle umístil na třetím místě mezi nejoblíbenějšími značkami restaurací za Chick-fil-A a Starbucks. Inovace v jinak nudném odvětví podpořila značku Chipotle.

Když se podíváte do portfolia společnosti Berkshire, zjistíte, že nechybí podniky, které mají stejnou kvalitu.

Péče o zákazníka

Značku podporuje prostý fakt, že Chipotle se neúnavně soustředí na zážitek zákazníka. Díky skutečným surovinám, jednoduchému jídelnímu lístku, rychlému procesu objednávání a cenové dostupnosti se Chipotle stal nejlepší volbou pro hladové zákazníky. Tržby v prodejnách stejného typu rostly v letech 2018 až 2022 průměrným tempem 8,8 %.

Spuštěním programu odměn v březnu 2019 dalo vedení společnosti Chipotle najevo, že chce zvýšit dostupnost a pohodlí pro zákazníky. Za necelé čtyři roky věrnostní program nashromáždil 31,6 milionu členů, kteří mohou získávat body za objednávky prostřednictvím mobilní aplikace nebo webových stránek společnosti. Navíc po zavedení Chipotlanes, což je možnost společnosti využívající drive-thru (v roce 2022 jich bylo otevřeno 202), je pro zákazníky ještě snazší získat své oblíbené položky menu.

„Neuspokojujte jen své zákazníky, ale potěšte je,“ řekl kdysi Buffett. Myslím, že by určitě souhlasil s tím, že Chipotle přesně tohle dělá.

Zdroj: Unsplash

Cenová síla

Pokud jde o inflaci, společnost Chipotle prokázala, že se s rostoucími náklady dokáže úspěšně vypořádat. V loňském roce se společnost vypořádala s vyššími náklady na klíčové vstupy, jako je avokádo, hovězí a kuřecí maso – faktory, které by obvykle snížily marže podniku – tím, že několikrát zvýšila ceny v jídelním lístku. „Opravdu jsme nezaznamenali žádný významný odpor vůči naší cenotvorbě,“ zmínil Niccol v hovoru k výsledkům za 4. čtvrtletí 2022.

Navíc se ziskovost společnosti Chipotle skutečně zlepšila. Provozní marže společnosti se zvýšila z 10,7 % v roce 2021 na 13,4 % v roce 2022, a to především díky tomuto zvýšení cen. A návštěvnost zákazníků byla v lednu oproti předchozímu roku pozitivní. Je dobré vědět, že Chipotle dokáže zatáhnout za cenovou páku, když potřebuje.

Buffett se domnívá, že nejdůležitějším znakem, který je třeba sledovat při určování kvality podniku, je jeho cenová síla. Chipotle prokázal, že do této kategorie rozhodně patří.

Nepříznivá vlastnost

Navzdory třem pozitivním vlastnostem, které by Buffett na činnosti Chipotle považoval za atraktivní, existuje jeden velký červený praporek, který by ho rychle přinutil akcie zklamat – ocenění. V době psaní tohoto článku se akcie Chipotle obchodují s poměrem ceny k zisku 50, což je dražší než jiné populární akcie restaurací, jako jsou Starbucks, Domino’s Pizza a McDonald’s.

Zdroj: foodbusinessnews.net

Abychom byli spravedliví, Chipotle v posledních letech rostl rychleji než ostatní společnosti. A v roce 2022 se podniku neuvěřitelně dařilo i přes makroekonomické překážky. A co víc, vyhlídky společnosti Chipotle podle vedení stále počítají s obrovskými zisky v příštích letech. Ale jestli Buffett něco vyžaduje, pak je to bezpečnostní rezerva. A tu Chipotle při současné ceně svých akcií prostě neposkytuje.

Nicméně pokud čtenáři pochopí, jaké vlastnosti hledají nejlepší světoví investoři u potenciálních akcií, které chtějí koupit, mohou stejným způsobem uvažovat i o svých vlastních portfoliích.