Akcie ze světa umělé inteligence (AI) – sestavte si portfolio, které porazí S&P 500

O chytrém nástroji ChatGPT dnes mluví snad úplně každý, kdo posledních pár měsíců nestrávil někde na pustém ostrově nebo v jeskyni. Chatbot s umělou inteligencí vede konverzace téměř na úrovni jako skutečný člověk a plní jazykové úkoly, vedle kterých vypadá nástroj Siri od Applu jako hotový imbecil – od psaní akademických prací přes generování popisků na sociálních sítích až po pomoc studentům při zvyšování průměrných známek díky psaní lepších dějepisných esejí. ChatGPT s takovou mocí samozřejmě také zaměřil pozornost společnosti a investičního světa na potenciální sílu umělé inteligence již ve velmi blízké budoucnosti.

Tato síla dalece přesahuje zábavnou hru se slovy. Existuje řada obchodních aplikací pro umělou inteligenci, od včasného odhalování nemocí u lidí až po analýzu dat v reálném čase, která může zefektivnit výrobní procesy.

Vzhledem k tomuto potenciálu někteří odborníci na investování označují AI za tu příští velkou věc v oblasti technologií (i když historie umělé inteligence sahá až do 50. let 20. století). Chcete se zapojit? Níže uvádíme 10 akcií spojených s umělou inteligencí, které je třeba prozkoumat, a také stručný přehled tohoto oboru – základy, které byste měli znát, pokud chcete zůstat v obraze a třeba i těžit z tohoto velkolepého fenoménu.

Zdroj: Canva

Už dnes samozřejmě existuje více než jeden jediný způsob, jak nastavit své akciové portfolio tak, aby profitovalo z pokračující revoluce umělé inteligence. Můžete investovat do společností, které vyrábějí hardware AI, vyvíjejí řešení nebo prodávají nástroje pro vývoj pro AI. Nebo můžete investovat do společností, které využívají AI k výrobě lepších produktů, zlepšení svého marketingu nebo zvýšení efektivity.

Naštěstí máte kvalitní možnosti ve všech těchto kategoriích – a to včetně několika akcií, které nepochybně již dobře znáte. Pojďme se do nich ponořit.

Adobe (ADBE)

Společnost Adobe vyrábí chytré softwarocé nástroje pro tvorbu obsahu, marketing, analýzu dat, správu dokumentů a publikování. Její stěžejní produkt, Creative Cloud, je sada návrhářského softwaru prodávaná formou předplatného.

Zdroj: Getty Images

V roce 2022 společnost Adobe oznámila nové funkce umělé inteligence a strojového učení (ML) ve svém produktu Experience Cloud, což je sada pro marketing a pokročilou analýzu výkonu. Tyto pokroky zahrnují prediktivní funkce, které pomáhají obchodním a marketingovým týmům pochopit, jak různé aspekty marketingových kampaní ovlivňují nákupní rozhodnutí zákazníků. Tyto informace mohou využít k optimalizaci kampaní a jejich rozpočtů.

Alphabet (GOOG)

Mateřská společnost vyhledávače Google, Alphabet nedávno spustila testovací verzi vlastního chatbota s umělou inteligencí nazvaného Bard, který funguje podobně jako ChatGPT. Položte mu otázku a Bard rychle získá přístup k online informacím, sestaví je a shrne a poskytne odpověď.

Někteří v něm vidí další evoluční stupeň ve světě vyhledávání. Namísto dotazu na vyhledávač, který obdrží výběr webových stránek k zobrazení, dostanete jednu jednoduchou a úplnou odpověď.

Bohužel pro společnost Alphabet Bard příliš nezvládl testovací spuštění. V krátkém ukázkovém videu, které mělo předvést výkon Barda, chatbot poskytl nesprávnou odpověď. Je zřejmé, že společnost Alphabet má na své technologii ještě co zlepšovat.

Mimo Barda nabízí společnost Alphabet podnikové nástroje a infrastrukturu umělé inteligence prostřednictvím své jednotky cloud computingu Google.

Amazon (AMZN)

Amazon poskytuje služby a infrastrukturu pro umělou inteligenci a ML prostřednictvím Amazon Web Services (AWS). Tento gigant v oblasti elektronického obchodování využívá umělou inteligenci také ve svém vlastním internetovém obchodě k doporučování produktů. Alexa, virtuální asistentka zařízení ze světa produktů této společnosti, je dnes už rovněž vybavena umělou inteligencí.

Amazon se snaží nabízet zákazníkům co nejlepší služby. Jejím mottem je „Začněte proces u zákazníka a postupujte zpět“.

Zdroj: Shutterstock

Když zakladatel Amazonu Jeff Bezos působil jako generální ředitel, proslul tím, že na každé schůzce nechával volné místo pro zákazníka. Může to znít kýčovitě, ale byl to způsob, jak do každé diskuse zahrnout zákazníka nebo na něj alespoň myslet.

I po Bezosově odchodu si zaměstnanci na vyšších pozicích nadále vyhrazují místo na klíčových schůzkách. Takto se Amazon věnuje zákaznické zkušenosti.

Výzkumy ukazují, že chatboti budou do roku 2025 zajišťovat 95 % všech interakcí se zákaznickou podporou. To není překvapivé, protože 62 % zákazníků je otevřeno používání AI pro zlepšení jejich nákupní zkušenosti a 88 % očekává, že společnosti urychlí své digitální iniciativy. Velký potenciální zisk pro Amazon.

Dnes Amazon – zjednodušeně řečeno, používá tzv. template ranker, kdy model AI řídí slovní zásobu chatbota výběrem z ručně vytvořených šablon odpovědí.

Tyto šablony jsou vlastně obecné formy vět s proměnnými pro názvy produktů, dodací lhůty, data, ceny atd.

Vezměme si příklad zrušení objednávky. V tomto scénáři model umělé inteligence obdrží kontext dialogu a informace o profilu účtu zákazníka. Celý proces je vyřízen násobně rychleji než dříve. A to revoluce teprve začíná.

Baidu (BIDU)

Baidu je čínská technologická společnost, která provozuje největší vyhledávač v zemi. Začátkem února společnost Baidu oznámila, že už během letošního března spustí vlastního chatbota s umělou inteligencí. Chatbot, v angličtině známý jako ERNIE bot a v čínštině jako Wenxin Yiyan, používá jazykový model, který Baidu vyvinula interně.

Společnost Baidu investuje do umělé inteligence již několik let. Stejně jako Amazon a Google má i Baidu jednotku cloud computingu, která podporuje různé funkce AI.

C3 AI (AI)

Takový krásný ticker, že? Společnost C3 AI poskytuje aplikace SaaS (software jako služba) pro vývoj, nasazení a provoz aplikací AI v podnikovém měřítku. Nabídka zahrnuje účelové softwarové sady pro optimalizaci dodavatelského řetězce a energetickou účinnost a oborová řešení pro finanční služby.

Pozoruhodné je, že společnost C3 uzavřela partnerství se společností Alphabet. Obě společnosti společně vyvíjejí nové aplikace AI s využitím infrastruktury a zdrojů Google Cloud. Všechny aplikace umělé inteligence společnosti C3 jsou rovněž k dispozici na platformě Googlu.

IBM (IBM)

Společnost IBM prostřednictvím svých produktů Watson prodává služby AI a ML, které jejím zákazníkům pomáhají lépe se rozhodovat a vydělávat více peněz. Portfolio řešení Watson AI zahrnuje aplikace AI, které zlepšují služby zákazníkům a zároveň snižují náklady, předpovídají výsledky a automatizují pracovní procesy. Podnikoví zákazníci mohou alternativně využívat Watson Studio společnosti IBM k vytváření a škálování vlastních aplikací AI.

IBM v posledních několika letech provedla také několik akvizic v oblasti AI, včetně společností Turbonomic, Instana a Databand.ai.

Micron Technology (MU)

Společnost Micron Technology vyrábí vysoce výkonný paměťový a úložný hardware, který pohání řešení AI. Produkty tohoto výrobce čipů se používají v datových centrech a samořídících automobilech.

Micron posílil své portfolio AI, když v roce 2019 koupil startup FWDNXT. Hardwarová a softwarová řešení FWDNXT pohánějí řešení hlubokého učení a neuronové sítě.

Microsoft (MSFT)

Microsoft od roku 2019 investuje do společnosti OpenAI, která vyvinula ChatGPT. Partnerství začalo investicí ve výši 1 miliardy dolarů a dohodou, že Microsoft bude laboratoři AI exkluzivně poskytovat služby cloud computingu. V lednu 2023 Microsoft oznámil, že partnerství s OpenAI rozšíří na „víceletou investici v hodnotě několika miliard dolarů“.

Společnost Microsoft má také deklarovaný cíl zpřístupnit technologii AI univerzálně prostřednictvím své cloudové výpočetní platformy Azure.

Zdroj: Unsplash

A stejně jako společnost Alphabet i Microsoft nedávno debutoval s chatbotem AI pro svůj vyhledávač Bing. Bohužel ani chatbot Bingu neprošel testem přesnosti. Jak uvedl Dmitri Brereton, chatbot chybně uvedl finanční informace vytažené ze čtvrtletních zpráv společností Gap a Lululemon.

Nvidia (NVDA)

Společnost Nvidia vyrábí vysoce výkonné mikročipy, které pohánějí software a služby umělé inteligence. V říjnu společnost Nvidia oznámila, že rozšíří svou dlouholetou spolupráci se společností Oracle v oblasti umělé inteligence. V rámci této dohody společnost Oracle využívá kompletní platformu AI od společnosti Nvidia – čipy, systémy a software – ve své cloudové infrastruktuře Oracle Cloud Infrastructure, která je konkurentem AWS společnosti Amazon. Cílem je rozšířit přístup k možnostem AI pro podnikové zákazníky společnosti Oracle a podpořit inovace v oblasti AI.

V tiskové zprávě zakladatel společnosti Nvidia popsal rostoucí poptávku podniků po platformách AI takto: „Zrychlené výpočty a AI jsou klíčem k řešení rostoucích nákladů ve všech aspektech fungování podniků. Firmy se stále častěji obracejí ke strategiím AI založeným na cloudu, které umožňují rychlý vývoj a škálovatelné nasazení.“

Palantir (PLTR)

Společnost Palantir provozuje platformy pro tzv. těžbu dat AI pro vládní agentury a podnikové podniky. Gotham, vládní platforma společnosti Palantir, vyhledává vzorce v různorodých datech, aby zpravodajské týmy mohly lokalizovat teroristické hrozby a reagovat na ně. Podle nepotvrzených zdrojů se Gotham podílel na dopadení Usámy bin Ládina v roce 2011.

Zdroj: Getty Images

Podniky používají Palantir Foundry k ukládání, transformaci a manipulaci s organizačními daty, aby zefektivnily procesy a činily lepší rozhodnutí.

Společnost Palantir vstoupila na burzu v roce 2020 a nedávno ohlásila první ziskové čtvrtletí (poslední roku 2022).

Komentář autora:

Existuje celá řada jasných důvodů, proč se vyplatí investovat do umělé inteligence (AI). Zde je jen několik z nich: Umělá inteligence dokáže automatizovat mnoho rutinních a opakujících se úkolů, čímž uvolní lidským pracovníkům místo, aby se mohli věnovat složitější a kreativnější práci. To může vést k výraznému zvýšení efektivity a produktivity.

Algoritmy AI mohou analyzovat velké množství dat a poskytnout poznatky, které by lidé nebyli schopni odhalit. To může podnikům pomoci přijímat rozhodnutí na základě lepších informací.

AI může podnikům také samozřejmě poskytnout konkurenční výhodu tím, že jim umožní rychleji inovovat, rychleji reagovat na změny na trhu a přizpůsobovat své produkty a služby jednotlivým zákazníkům.