Čínský výrobce elektromobilů Nio (NIO) patří na dlouhý seznam oslabených akcií elektromobilů, které postihl zejména výprodej růstových akcií.
Na rozdíl od spekulativnějších společností vyrábějících elektromobily, které pouze slibují pokrok ve výrobě, však Nio v prosinci vyrábělo více než 3 500 vozů týdně, protože čínská poptávka stále roste.
Níže dva autoři serveru Motley Fool diskutují o výhodách a nevýhodách, abyste zjistili, zda je nyní čas vrhnout se po hlavě do této vzrušující příležitosti EV, nebo zda rizika převažují nad potenciální odměnou.
Pozor na konkurenci
Howard Smith: Nio nedávno zklamala investory, když oznámila výsledky za čtvrté čtvrtletí a celý rok 2022. Ve čtvrtém čtvrtletí vykázala ztrátu 0,51 dolaru na akcii při tržbách 2,3 miliardy dolarů. Analytici z Wall Street očekávali ztrátu 0,26 dolaru na akcii z tržeb kolem 2,5 miliardy dolarů. V těchto číslech však investoři neviděli skutečný problém.
Zdroj: Shutterstock
Společnost uvedla, že očekává, že v prvním čtvrtletí roku 2023 dodá 31 000 až 33 000 vozů. To znamená výrazný pokles oproti více než 40 000 kusů dodaných ve čtvrtém čtvrtletí. Investoři, kteří chtějí koupit akcie Nio, musí vidět důslednější nárůst výroby a prodeje. I když se na této cestě nevyhnutelně objeví krátkodobé výtluky, může existovat podstatnější problém, kterému společnost Nio čelí.
Tuto výzvu představuje rostoucí konkurence na domácím trhu i mimo něj. Hodně se mluví o podnikání společnosti Tesla v Číně s její továrnou v Šanghaji. Ale tam je nyní ještě větší konkurent. Společnost BYD (BYDDY) je v portfoliu Berkshire Hathaway Warrena Buffetta od roku 2008 z nějakého důvodu. Buffett a jeho partner Charlie Munger vedení BYD věřili a ostatní investoři nyní začínají chápat proč.
Společnost BYD je nyní největším světovým výrobcem plug-in elektromobilů. V roce 2022 jich prodala 1,9 milionu, zatímco Tesla 1,3 milionu. Odklonila se od spalovacích motorů a nyní vyrábí plně elektrická vozidla a plug-in hybridní vozidla. Pro srovnání: Nio jich v roce 2022 dodala jen 122 486 kusů.
Zatímco trh s elektromobily stále rychle roste, společnost Nio na domácím trhu ztrácí půdu pod nohama. To by mohlo ovlivnit její dlouhodobý potenciál stát se lídrem v tomto odvětví. To však neznamená, že se společnost nestane ziskovou. Znamená to však, že i agresivní investoři by se měli mít na pozoru, aby se do akcií Nio pustili naplno.
Zdroj: Nio
Společnost Nio čeká náročná cesta
Daniel Foelber: Společnost Nio dodala v roce 2022 122 486 vozidel, což představuje 34% nárůst oproti roku 2021. Jak však zmínil můj kolega výše, společnost se v Číně potýká s tvrdou konkurencí: BYD a Tesla. S expanzí v Evropě a USA bude Nio přímo konkurovat starším automobilkám, které investují miliardy, aby si ukously kus z koláče elektromobilů.
Nejnovější elektromobil společnosti Nio, model ET5, má podobnou cenu jako Tesla Model 3 a Xpeng P7 a vyznačuje se působivým dojezdem a výdrží baterie. Kromě přesvědčivého produktu za rozumnou cenu má společnost Nio jedinečný program výměny baterií, který nabízí nabíjecí, vyměnitelné a upgradovatelné baterie v kombinaci řešení pro domácnost a na cesty. V tomto ohledu je společnost Nio mnohem lépe vybudovaná a prověřená než začínající výrobci elektromobilů v USA.
Největší výzvou pro společnost Nio je, že její novější modely se stále více přibližují cenovému rozpětí společností Tesla a BYD, zatímco její dražší elektromobily budou brzy konkurovat atraktivním nabídkám starších výrobců luxusních automobilů. Největší červenou vlajkou pro investice do akcií společnosti Nio je, že je obtížnější definovat její niku nebo konkurenční výhody, stejně jako předpovědět udržitelnou cestu k ziskovosti.
Zdroj: Nio
Od vstupu na burzu v září 2018 se tržby a zisk vyvíjely opačným směrem.
V roce 2022 společnost vykázala historicky nejvyšší tržby, ale také největší ztrátu v historii. Dobrou zprávou je, že ocenění společnosti Nio vypadá vzhledem k vysokým tržbám a klesající ceně akcií atraktivněji. Její tržní kapitalizace se pohybuje kolem 15,3 miliardy dolarů a poměr ceny k tržbám se pohybuje kolem 2, což je mnohem rozumnější než u jiných začínajících elektromobilů. Ačkoli tedy nyní není vhodná doba na to, abyste se do společnosti Nio pustili naplno, výprodej akcií představuje vhodnou příležitost k otevření startovací pozice.
Rizika společnosti Nio nezmizí
Ačkoli je objemem výroby daleko před americkými začínajícími výrobci elektromobilů, společnost Nio stále prodělává spoustu peněz a čínský průmysl elektromobilů je plný důstojných konkurentů.
Akcie Nio rozhodně stojí za pozornost na těchto úrovních. Nejlepším přístupem by však bylo přidat akcie do diverzifikovaného portfolia, a ne se do nich pouštět i po brutálním výprodeji.