Společnost Porsche AG představila plány na uvedení nového plně elektrického SUV a zároveň vykázala nárůst prodejů a zisku ve svých prvních ročních výsledcích od loňského vstupu mateřské společnosti Volkswagen AG na burzu.
Německá společnost v pondělí uvedla, že nové luxusní SUV bude základním kamenem jejího plánu na zvýšení ziskovosti díky většímu strategickému zaměření na zákazníky z řad luxusních automobilů.
Zatímco Porsche vždy vyrábělo špičkové vozy, jako je ikonický model 911 nebo plně elektrický sedan Taycan, společnost se snaží následovat konkurenty, jako jsou Ferrari NV, Mercedes-Benz Group AG a Aston Martin Lagonda Global Holdings PLC, a zaměřit se na rostoucí počet nejbohatších zákazníků na světě.
„Zdůrazňujeme a posilujeme naši pozici sportovně luxusního vozu,“ uvedl šéf Porsche Oliver Blume. „Vidíme, že v tomto segmentu rostou ziskové rezervy, zejména v Číně a USA.“
Blume, který je zároveň generálním ředitelem společnosti Volkswagen, uvedl, že nové SUV Porsche bude zařazeno do vyššího luxusního segmentu, nad současný vrcholný model SUV Cayenne. Vůz je v současné době ve fázi testování a vývoje, ale zatím nebyl odhalen a Blume neuvedl, kdy bude uveden na trh.
Blume však dodal, že design nového plně elektrického SUV bude mít pro Porsche typickou zakřivenou letovou linii od přídě k zádi, bude mít silný elektrický výkon a bude obsahovat řadu plně automatizovaných funkcí. SUV bude založeno na vlastní technologii výkonných elektromobilů Porsche.
Porsche se jako jeden z prvních výrobců špičkových sportovních vozů pustil do rostoucího trhu SUV, když v roce 2002 uvedl na trh model Cayenne. Úspěch tohoto vozu a jeho menšího příbuzného, modelu Macan, uvedeného na trh v roce 2014, inspiroval další výrobce luxusních automobilů, včetně značek Bentley a Lamborghini, k vývoji vlastních luxusních SUV.
Porsche Taycan – Zdroj: Getty Images
Plně elektrická verze modelu Macan se po odkladu způsobeném problémy se softwarem VW začne prodávat příští rok. V příštím roce by měla přijít na trh plně elektrická verze sportovního vozu 718. Později bude následovat uvedení nové generace elektrického SUV Cayenne. VW vlastní 75 % společnosti Porsche.
Zpráva o novém SUV přišla v době, kdy Porsche oznámilo první roční zisk od svého vstupu na burzu v září.
Porsche uvedlo, že v loňském roce prodalo 309 884 vozů, což je o 2,6 % více než v roce předchozím. Největšími trhy Porsche byly Čína a USA, na které připadlo 30 %, resp. 26 % prodejů, uvedla společnost ve své výroční zprávě.
Klíčový cíl společnosti, návratnost tržeb, se v roce 2022 zvýšil na 18 % z 16 % v předchozím roce. V příštích letech chce Porsche dosáhnout nárůstu na 20 %, čehož chce dosáhnout dalším posunem na vyšší úroveň.
Tržby vzrostly z 33,14 miliardy eur v roce 2021 na 37,63 miliardy eur. Čistý zisk vzrostl o 68 % na 6,9 miliardy eur.
Společnost Porsche navrhla dividendu za rok ve výši 1 EUR na kmenovou akcii a 1,01 EUR na prioritní akcii.
Společnost Porsche uvedla, že v roce 2023 očekává provozní návratnost tržeb ve výši 17-19 % a nárůst tržeb na přibližně 40 až 42 miliard eur.
Akcie společnosti Porsche se ve Frankfurtu obchodovaly o 4 % níže, protože zisk nenaplnil očekávání analytiků.
Zdroj: Getty Images
„Výsledky mírně zaostaly za konsensem, ale výhled na rok 2023 byl v souladu s očekáváním,“ napsal ve zprávě klientům Daniel Roeska, analytik automobilového průmyslu společnosti Bernstein Research.
Elektromobily
Budoucnost elektromobilů (EV) vypadá slibně, protože svět přechází na udržitelnou energii a snižování emisí uhlíku. Růst elektromobilů podporuje několik faktorů, včetně vládních pobídek, pokroku v technologii baterií a rostoucího zájmu o životní prostředí.
Vlády po celém světě poskytují pobídky na podporu zavádění elektromobilů, jako jsou daňové úlevy, dotace a výstavba nabíjecí infrastruktury. Díky těmto pobídkám jsou elektromobily pro spotřebitele cenově dostupnější, což je motivuje k přechodu z tradičních benzinových automobilů.
Růst elektromobilů podporuje také pokrok v technologii baterií. Technologie baterií se v posledních letech výrazně zdokonalila a přináší delší dojezd a kratší dobu nabíjení. Díky tomu jsou elektromobily praktičtější pro každodenní používání a řeší problém „dojezdové úzkosti“, kdy se řidiči obávají omezeného dojezdu elektromobilů.