Společnost Rivian by mohla být na pokraji obrovské rally: Proč je nyní vhodné ji koupit

Bylo by snadné dojít k závěru, že výrobce elektromobilů Rivian Automotive (RIVN) nikdy nebude schopen dosáhnout skutečného zisku. Nejde jen o to, že prodělává: Ztráta za loňský rok ve výši více než 6,8 miliardy dolarů je čtyřikrát vyšší než jeho nejvyšší zisk v roce 2022, který činí necelých 1,7 miliardy dolarů. V roce 2022 společnost prodělala řádově 300 000 dolarů na každém vyrobeném voze. Zdá se, že fiskální životaschopnost je daleko za hranicí.

Konkurenční Tesla (TSLA) je navíc čistě zisková, zatímco Nio (NIO) alespoň prodává své elektromobily za vyšší cenu, než jsou přímé náklady na jejich výrobu.

Jak ale říká staré klišé, minulá výkonnost neznamená budoucí výsledky. Společnost Rivian má naději na (vzdáleném) obzoru. Stačí si přečíst trochu příslovečného drobného písma, abyste ji viděli.

Spousta ztrát

Pokud společnost alespoň trochu znáte, pak víte, že Rivian Automotive je stále tak trochu začínající firma a lze očekávat, že bude stále v červených číslech.

Zdroj: Rivian.com

Na druhou stranu nyní vyrábí elektrifikované automobily ve velkém. V roce 2022 jich vyrobila 24 337, přičemž jen v posledním čtvrtletí jich vyrobila 10 020. Celkově loni prodala elektromobily za 1,66 miliardy dolarů, přičemž cena každého z nich se pohybuje kolem 80 000 dolarů.

Problém? Společnost loni prodělala více než 280 000 dolarů na každém vyrobeném voze; jen na výrobě těchto vozů prodělala 3,1 miliardy dolarů, a to bez započtení nákladů na marketing, administrativu, výzkum a vývoj a úroků z úvěrů. To je stále provozní/výrobní ztráta téměř 130 000 dolarů na jedno auto. Jak bylo uvedeno, skutečné zisky se zdají být na míle vzdálené.

Ještě se však nevzdávejte naděje. Pomoc – velká pomoc – je na cestě.

Rivian je stále lepší

Musíte se podívat do dopisu akcionářům za poslední čtvrtletí, abyste ho našli, ale je tam. V loňském roce společnost Rivian Automotive zaúčtovala účetní náklady ve výši 920 milionů dolarů na znehodnocení zásob a dříve přijatých nákupních závazků. Tyto náklady nejsou přímými výrobními náklady a jsou považovány za nepeněžní náklady. Přesto se jedná o náklady, které se přičítají k nákladům na prodané zboží společnosti.

Zdroj: Unsplash

Jde o to, že bez těchto poplatků by se provozní ztráta společnosti Rivian na jedno auto snížila na povzbudivějších 90 000 dolarů. Teď se někam dostáváme.

Skutečným nákladem, který zatím stojí za zmínku, je však možná to, jak výrobce elektromobilů zvládá náběh výroby na své montážní lince. Na uvedení výrobních zařízení do plného provozu pracuje spousta lidí, ale to vyžaduje čas – zatím se nevyrábí mnoho vozů. Dopis akcionářům za 4. čtvrtletí vysvětluje:

Naše celkové náklady na prodané zboží byly také negativně ovlivněny náběhem druhé výrobní směny. Vzhledem k tomu, že vyrábíme vozidla v nízkých objemech na výrobních linkách určených pro vyšší objemy, zaznamenáváme a budeme i nadále zaznamenávat záporný hrubý zisk způsobený mzdovými náklady, odpisy a režijními náklady.

Nevíme, co to znamená z hlediska skutečného čísla. Víme však, že Rivian hodlá v letošním roce zdvojnásobit loňskou celkovou produkci a dosáhnout tak celkového počtu 50 000 elektromobilů. Pokud se tím celkové výrobní náklady společnosti na jeden vůz nedostanou pod typickou prodejní cenu kolem 80 000 dolarů, pomůže to přiblížit se této hranici.

Za tímto účelem si všimněte, jak se již nyní zlepšuje ziskovost v přepočtu na jeden vůz, protože se snižují výrobní náklady na jeden vůz.

Toto zlepšení je samozřejmě z velké části dáno rozsahem, který se ještě zvýší.

Zdroj: Unsplash

Přesvědčivá spekulace

Výběr do portfolia pro každého? Ne. Stále je zde spousta rizika a extrémnější volatilita je téměř předem daná.

Přestože společnost Rivian dělá pokroky, nebude mít v tomto roce čistý zisk. A pokud se nestane nějaký zázrak, pravděpodobně se jí to nepodaří ani v příštím roce. Společnost ve stejném dopise akcionářům přiznává, že v roce 2023 opět zaúčtuje velké náklady spojené se zásobami, přičemž hrubý zisk se očekává až od roku 2024 – nikoli čistý zisk. To není zrovna dynamika, která by byla pro akcie konstruktivní.

Vzhledem k poklesu akcií společnosti Rivian o více než 90 % oproti vrcholu, kterého dosáhly po IPO na konci roku 2021, však není od věci naznačit, že současná cena akcií odráží pouze komplikovanou a drahou nedávnou minulost, kterou lze u začínajícího podniku očekávat. Neodráží žádný fiskální pokrok, který je v nejbližší době v plánu.

Jediným trikem je načasování. Nevíme, kdy se postoj širšího trhu ke společnosti Rivian Automotive změní. Víme jen, že blížící se letošní fiskální pokrok může být tímto katalyzátorem – kdykoli.