Alibaba Group (BABA) a Shopify (SHOP) jsou dvě velmi odlišné společnosti zabývající se elektronickým obchodem.
Společnost Alibaba vlastní Taobao a Tmall, dvě největší čínská tržiště mezi spotřebiteli a podniky. Tyto dvě platformy generují většinu příjmů z elektronického obchodu, ale vlastní také tržiště Alibaba.com, přeshraniční platformu AliExpress, tržiště Lazada v jihovýchodní Asii a turecké tržiště Trendyol.
Společnost Shopify na rozdíl od Alibaby neprovozuje žádné online tržiště. Místo toho poskytuje nástroje pro elektronické obchodování, které jednotlivým obchodníkům umožňují zřizovat vlastní internetové obchody, zpracovávat platby, vyřizovat objednávky a spravovat marketingové kampaně. Díky této flexibilitě je atraktivní volbou pro obchodníky, kteří se nechtějí připojit k přeplněnému trhu třetích stran, jako je Amazon nebo eBay.
Býci kdysi považovali Alibabu a Shopify za atraktivní růstové akcie, ale obě se propadly o více než 70 % ze svých historických maxim. Podívejme se, proč tito dva lídři elektronického obchodu ztratili svůj lesk a zda se dnes některý z nich vyplatí koupit.
Zdroj: Shutterstock
Alibaba stále čelí mnoha výzvám
Problémy Alibaby začaly v roce 2021, kdy jí čínské antimonopolní úřady uložily rekordní pokutu ve výši 2,8 miliardy dolarů, zakázaly jí uzavírat exkluzivní smlouvy s obchodníky a omezily ji v používání agresivních ztrátových akcí. Její budoucí investice a akvizice budou rovněž pečlivě zkoumány.
Tento tlak regulačních orgánů oslabil obranu společnosti Alibaba proti jejím nejbližším konkurentům, společnostem JD.com a Pinduoduo, na čínském trhu elektronického obchodování.
Čína také v průběhu roku 2022 zavedla tvrdé výluky z obchodování s cennými papíry, což narušilo její dodávky a omezilo spotřebitelské výdaje. Menší cloudový byznys společnosti Alibaba se také potýkal s problémy, protože společnosti omezily své výdaje, aby se vyrovnaly s makroekonomickými protivětry.
Všechny tyto problémy spolu s širším zpomalením čínské ekonomiky způsobily, že se růst společnosti Alibaba v uplynulém roce zpomalil.
Zdroj: Getty Images
V prvních devíti měsících fiskálního roku 2023 (který začal loni v dubnu) vzrostly tržby meziročně pouze o 2 % a upravený zisk na jednu americkou depozitní akcii klesl o 2 %. Její příjmy z čínského obchodu vzrostly o pouhé 1 %, zatímco příjmy z cloudu se zvýšily o 5 %.
Analytici očekávají, že za celý rok vzrostou tržby i očištěný zisk o 7 %. Pro fiskální rok 2024 očekávají nárůst tržeb o 11 % a zisku o 14 %.
Tento výhled naznačuje, že růst Alibaby se stabilizuje, jakmile Čína ukončí výluky, ale stále roste pomaleji než JD a Pinduoduo. Bude také nadále čelit mnohem většímu dohledu regulačních orgánů než oba její menší konkurenti.
Společnost Shopify musí také překonat problémy
Společnost Shopify získala na svém trhu výhodu prvního hráče, ale nyní čelí tvrdé konkurenci podobných poskytovatelů služeb elektronického obchodování, jako je BigCommerce, Adobe Commerce (dříve Magento) a nová funkce Buy With Prime společnosti Amazon pro nezávislé obchodníky.
Společnost Shopify se snaží udržet si náskok před těmito konkurenty a čelí náročným srovnáním s obdobím pandemie (která přiměla více prodejců k otevření internetových obchodů) a inflačními vlivy, které omezily výdaje spotřebitelů na diskrétní zboží.
Zdroj: Getty Images
Znepokojila ji také změna ochrany osobních údajů v systému iOS, kterou provedla společnost Apple (NASDAQ: AAPL) a která ztížila společnostem Meta (NASDAQ: META) Facebook a Instagram vytváření účinných cílených reklam pro online obchodníky. Podle společnosti Fundera, která se zabývá půjčkami malým podnikům, NerdWallet 30 % všech návštěv obchodů Shopify na sociálních sítích stále pochází z Facebooku, zatímco zhruba 29 000 obchodů Shopify prodává své produkty na Instagramu.
Příjmy společnosti Shopify v roce 2022 vzrostly o 21 %, ale její upravený zisk na akcii (EPS) se propadl o 94 %, protože rozšířila svou platformu Shopify Payments a logistickou síť s nižší marží. K tomuto poklesu došlo i poté, co v loňském roce propustila 10 % zaměstnanců v rámci integrace logistické společnosti Deliverr. Pro rok 2023 analytici očekávají, že tržby společnosti Shopify vzrostou o 19 %, zatímco její upravený zisk na akcii klesne o 25 %.
Společnost Shopify nečelí žádným závažným regulačním překážkám jako Alibaba, ale její zpomalení bude pravděpodobně pokračovat, dokud se nezlepší makroekonomická situace. Investoři by také měli důkladně prozkoumat konkurenční hrozby a její expozici vůči bolestem hlavy spojeným se společností Meta Apple, než začnou předpokládat, že se tempo jejího růstu v příštím býčím období rychle stabilizuje.
Zdroj: blog.gameball.co
Ocenění a rozsudek
Alibaba v současné době vypadá velmi levně na úrovni devítinásobku budoucích zisků a méně než dvojnásobku tržeb v příštím roce, ale může se i nadále obchodovat s těmito diskontními cenami, dokud bude generovat anemický růst. Nevyřešené hrozby vyřazení čínských akcií z obchodování na burze v USA pravděpodobně také zabrání býkům, aby se vrhli zpět do nákupu akcií BABA. Vítěz Shopify!