Nedávný masivní pokles ceny akcií C3.ai (AI 21,50 %) vyvolal otázky, zda není na investice do trhu umělé inteligence příliš pozdě. Ačkoli je AI slibným odvětvím s obrovským růstovým potenciálem, akcie C3.ai jsou i po gigantickém poklesu ceny drahé. Podívejme se tedy na obchodní model a nedávné změny společnosti C3.ai a na její pozici na trhu s umělou inteligencí.
Je tento prudký pokles ceny varovným signálem, nebo výzvou k nákupu akcií C3.ai z ruky do ruky?
Co je C3.ai?
C3.ai je softwarová společnost, která vytváří přizpůsobitelné a předem připravené aplikace umělé inteligence pro devět průmyslových odvětví, včetně ropného a plynárenského průmyslu, finančních služeb a výroby. Společnost zpočátku nabízela předplatné svých modelů AI společnostem, které neměly dostatek talentů v oblasti AI pro vytváření špičkových služeb AI. V roce 2022 se společnost přeorientovala z prostých poplatků za předplatné na model příjmů založený na spotřebě, kdy jsou klientům účtovány poplatky pouze při používání produktů. Je to velká změna, která často vede ke zpomalení prodeje v krátkodobém horizontu s nadějí na pozdější větší zisky.
Zdroj: Getty Images
Od svého vstupu na veřejný trh v prosinci 2020 se akcie pohybují jako na horské dráze. Bohužel – nebo naštěstí, pokud chcete akcie koupit levně – šla akce zatím téměř výhradně z kopce.
Cena akcií společnosti C3.ai klesla v roce 2021 o 77,5 % a v roce 2022 o 64,6 %. V současné době je o 86 % níže než na historicky nejvyšších hodnotách z počátků. Akcie společnosti C3.ai se však také téměř ztrojnásobily ze svých dnešních 52týdenních minim a k 31. březnu si od počátku roku připsaly 160 %.
Investoři nemají k dispozici mnoho finančních údajů, aby mohli vypočítat spravedlivou cenu této akcie, což do značné míry vysvětluje, proč byla tak volatilní.
Provozní ztráta společnosti ve fiskálním roce 2022 činila 78 % tržeb, což vedlo k velmi záporným ziskovým maržím. Kromě toho společnost C3.ai v roce 2022 spálila 90,8 milionu dolarů volných peněžních prostředků a tržby v TTM činily 267 milionů dolarů, přičemž čistá ztráta činila 262 milionů dolarů. Poměr ceny k tržbám společnosti je 11,2, takže akcie jsou stále drahé, i když se zaměříte na nejvyšší tok příjmů.
Armáda větších soupeřů společnosti C3.ai
Finanční platforma tedy vypadá vratce. Přesto, co když si C3.ai vysloužila své ocenění, z něhož teče krev z nosu (i po brutálním poklesu ceny), díky inspirativnímu obchodnímu modelu?
Zdroj: Getty Images
Trh s umělou inteligencí je slibný a má potenciál k masivnímu růstu. Podle společnosti Ark Investment Management by umělá inteligence mohla do roku 2030 přinést do světové ekonomiky až 200 bilionů dolarů, což by pro softwarové společnosti zabývající se umělou inteligencí znamenalo příjmy ve výši přibližně 14 bilionů dolarů.
C3.ai však čelí silné konkurenci ze strany větších a známějších konkurentů, jako jsou Amazon (AMZN 1,26 %) Web Services, Microsoft (MSFT 1,50 %) Azure a Google Cloud společnosti Alphabet (GOOG 2,65 %) (GOOGL 2,81 %). Tyto společnosti již s C3.ai a dalšími spolupracují na vylepšení svých služeb, ale C3 se musí od těchto partnerů a konkurentů (Partvalové? Rinersové? Rozhodněte sami!) odlišit, aby získala konkurenční výhodu.
Je pokles ceny příležitostí k nákupu, nebo varovným signálem?
Když investoři zvažují, zda koupit akcie C3.ai, stojí před otázkou, zda nedávný pokles ceny znamená příležitost k nákupu, nebo varovné znamení.
Přechod společnosti C3.ai na model příjmů založený na spotřebě s sebou přináší rizika, včetně krátkodobých překážek, když zákazníci zvyšují spotřebu. Vedení společnosti však věří, že se tato strategie vyplatí a do fiskálního roku 2024 dojde k růstu tržeb o 30 % nebo více. Zároveň je skutečným rizikem velká závislost společnosti na ropném a plynárenském průmyslu – v tomto dříve spolehlivém odvětví již nevidím světlou budoucnost.
Zdroj: Getty Images
A nezapomeňte na náročný seznam soupeřů s umělou inteligencí, kteří mají hluboko do kapsy. Ať už C3.ai získá jakákoli vítězství, žádné z nich nebude snadné.
Pokud se však společnosti C3.ai podaří úspěšně rozšířit své služby na rozmanitější zákaznickou základnu, mohla by tato rizika časem snížit. V konečném důsledku by investoři měli tyto faktory zvážit s ohledem na svou toleranci k riziku a dlouhodobý výhled společnosti. Víte, jako při každém investičním rozhodnutí, které kdy učiníte.