Lepší nákup pro vaše portfolio: Pinterest vs. Meta Platforms

Pinterest (PINS) a Meta Platforms (META) jsou dvě velmi odlišné společnosti působící v oblasti sociálních médií. Pinterest, který na konci roku 2022 obsluhoval 450 milionů aktivních uživatelů měsíčně (MAU), si vydobyl mezeru na trhu se svými virtuálními nástěnkami pro nápady, zájmy a koníčky. Meta, největší společnost v oblasti sociálních médií na světě, obsluhovala měsíčně 3,74 miliardy lidí v rámci své „rodiny“ čtyř hlavních aplikací: Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp.

Obě akcie dosáhly svých historických maxim během nákupního šílenství v oblasti růstových akcií v roce 2021. Pinterest a Meta se však nyní obchodují přibližně 70 %, resp. 50 % pod těmito úrovněmi. Obě vyděsily býky svými makro problémy a problémy specifickými pro danou společnost a rostoucí sazby tuto bolest ještě umocnily. Mohla by některá z těchto propadlých akcií sociálních médií znovu stát za nákup?

Co se stalo s Pinterestem a Metou?

Pinterest i Meta generují většinu svých příjmů z reklamy, která je velmi vystavena inflaci, rostoucím sazbám a dalším nepříznivým makroekonomickým faktorům. Kromě pomalejších výdajů na reklamu obě společnosti ovlivnila aktualizace systému iOS společnosti Apple z konce roku 2021, která umožnila uživatelům odhlásit se z funkcí sledování dat. Tato změna ztížila oběma platformám tvorbu cílených reklam.

Zdroj: Getty Images

Obě společnosti také čelily tvrdé konkurenci ze strany platformy pro krátká videa TikTok společnosti ByteDance, která obsluhuje přibližně 150 milionů uživatelů v USA a více než miliardu uživatelů po celém světě. Čím více času lidé trávili na TikToku, tím méně často sdíleli nápady na Pinterestu nebo zveřejňovali čerstvý obsah na Facebooku a Instagramu. TikTok také vyzval Pinterest a Instagram na rodícím se trhu sociálního nakupování svými nakupovatelnými reklamami.

S tím, jak se tyto makroekonomické a konkurenční překážky stupňovaly, čelily společnosti Pinterest a Meta specifickým výzvám. Pinterest zažil během pandemie velký růst, protože na jeho platformu přicházeli noví uživatelé, aby našli nápady na online nakupování, recepty, projekty pro kutily a rodinné aktivity, ale tyto vlivy se rozplynuly, když skončily výluky. Výsledkem je, že Pinterest stále obsluhuje o 28 milionů uživatelů méně než na svém vrcholu (478 milionů uživatelů) v prvním čtvrtletí roku 2021.

Společnost Meta během nejhoršího období pandemie nezaznamenala srovnatelný nárůst, takže v roce 2022 neztratila žádné MAU v rámci své kombinované rodiny aplikací. Zatímco však její hlavní reklamní byznys ochladl, Meta pokračovala v nalévání miliard dolarů do svého nerentabilního segmentu Reality Labs, v němž se nacházejí její zařízení pro virtuální a rozšířenou realitu. Nadále také čelila žalobám na ochranu soukromí a antimonopolním žalobám ze strany regulačních orgánů po celém světě.

Zdroj: Bloomberg

Která společnost má lepší budoucnost?

Tržby Pinterestu vzrostly v roce 2022 o 9 % na 2,8 miliardy dolarů, zatímco v roce 2021 vzrostly o 52 %, zatímco analytici očekávají, že v roce 2023 vzrostou jeho tržby o 8 %. Tento stabilní výhled lze přičíst jejímu oživení počtu uživatelů (MAU), který v roce 2022 vzrostl o 4 %, a rostoucím průměrným příjmům na uživatele (ARPU) v USA a Kanadě – které stále generují mnohem vyšší příjmy na uživatele než její uživatelé v zámoří.

Marže Pinterestu však stále snižují vyšší marketingové výdaje, štědřejší dotace pro tvůrce špičkového obsahu, zvýšené náklady na infrastrukturu a nedostatečná cenová síla u reklam. Proto se jeho upravený zisk před úroky, zdaněním a odpisy (EBITDA) propadl z 32 % v roce 2021 na 16 % v roce 2022. Na druhou stranu analytici očekávají, že tento tlak poleví a její upravená marže EBITDA vzroste na 17 % v roce 2023.

Zdroj: Bloomberg

Očekávají také, že její očištěný zisk vzroste o 25 %. Na základě těchto očekávání se však akcie Pinterestu stále zdají být poněkud drahé, když dosahují 42násobku budoucích zisků.

Lepší koupě: Meta Platforms

Tempo růstu Pinterestu se postupně stabilizuje, ale v blízké budoucnosti by mohlo dosáhnout vrcholu, protože se nasytí své mezery na trhu. Její akcie jsou také pravděpodobně příliš drahé ve srovnání s jejími kolegy v oboru. Společnost Meta čelí v blízké budoucnosti mnoha výzvám, ale její diverzifikace, stabilita a nižší ocenění z ní v tuto chvíli dělají zajímavější investici než Pinterest.