V osmdesátých letech slogan společnosti T.J. Maxx vyzýval chytré zákazníky, aby si pořídili „maximum za minimum“, a zdůrazňoval nízké ceny kvalitních výrobků. Investoři dnes mohou získat nejlepší peníze za své peníze nákupem akcií mateřské společnosti TJX Cos.
TJX (TJX) jako největší z maloobchodních prodejců s nižšími cenami pohlcuje podíl na trhu a vyhýbá se mnoha problémům, které trápí tradiční maloobchodníky. Rotující zboží a důraz na hodnotu vytváří v TJ Maxx – spolu s dalšími značkami, jako jsou Marshalls, HomeGoods a Sierra Trading Post – atmosféru honby za pokladem, díky níž se zákazníci do obchodů vracejí, aniž by společnost musela platit účet za drahé doručení domů.
„TJX má jeden z nejlepších modelů v maloobchodě,“ říká Sarah Kanwalová, ředitelka a akciová analytička společnosti Crestwood Advisors, která vlastní akcie TJX. „Spolupracuje s tisíci a tisíci prodejci a je odborníkem na výhodné a oportunistické zásobování v takovém měřítku, jaké nikdo jiný nedokáže.“
Akcie společnosti se při ceně kolem 78 dolarů obchodují se slevou oproti svému historickému průměru, i když faktory – od spotřebitelů, kteří si uvědomují rozpočet, až po vlastní prognózy – naznačují, že může pokračovat v kličkování, stejně jako se kličkuje v maloobchodě. Analytici se domnívají, že akcie TJX mohou vzrůst o 12 % na více než 87 dolarů, zatímco roční volný peněžní tok by měl v tomto fiskálním roce vzrůst o více než 18 % na 3,1 miliardy dolarů.
Až donedávna byly akcie na vzestupu. Za poslední rok akcie TJX vyskočily o více než 20 %, zatímco burzovně obchodovaný fond SPDR S&P Retail (XRT) se propadl o téměř 20 %. V době, kdy se v USA zavírají stovky obchodů všech typů, vedení společnosti TJX nedávno uvedlo, že v dlouhodobém horizontu by stále mohlo otevřít přibližně 1 400 nových provozoven, což představuje téměř 30% nárůst.
Akcie společnosti TJX v letošním roce poklesly přibližně o 2 % v důsledku obav o spotřebitelské výdaje a celkovou ekonomiku v souvislosti s přetrvávající vysokou inflací. Ve svém posledním čtvrtletí společnost TJX nabídla neuspokojivý výhled zisku a zveřejnila, že se její hrubé marže zhoršily, což bylo částečně způsobeno zmenšováním, což je termín v tomto odvětví zahrnující krádeže.
Přesto byly stížnosti na škrty v uplynulé výsledkové sezóně v maloobchodě poměrně rozšířené a neukazují na problémy specifické pro společnost TJX. A vzhledem k pověsti společnosti TJX, která nabízí značkové zboží za příznivé ceny, může přežít, a dokonce se jí dařit i v těžkých obdobích, která poškozují jiné oblasti maloobchodu. To by mělo najít odezvu u zákazníků, kteří se stále potýkají s velkými skoky v cenách všeho možného od přístřeší po jahody.
„Spotřebitelé si začínají vybírat. Obracejí se k levnějším diskrečním položkám, v nichž TJX skutečně vyniká,“ říká Craig Sarembock, ředitel společnosti Bartlett Wealth Management, která vlastní akcie. Podotýká, že i přes problémy v minulém čtvrtletí se zisk oproti předchozímu roku zvýšil o 14 % a srovnatelné tržby byly vyšší, než se očekávalo.
Zdroj: Getty Images
Podle konsensu ulice by měl růst horní i dolní linie společnosti TJX v tomto fiskálním roce stále stoupat. Analytici předpokládají 13% nárůst upraveného zisku na akcii na 3,52 USD při 6,4% růstu tržeb na 53,14 miliardy USD.
Přesto se akcie TJX prodávají za méně než 22násobek budoucího zisku. Za posledních pět let byl průměrný násobek 22,7násobný a vyšplhal se až na 47,5násobek.
Poslední zpráva o výsledcích hospodaření přišla také s 13% zvýšením dividendy a novým plánem odkupu akcií v hodnotě 2 miliard USD. Vzhledem k tomu, že růst dividend v indexu S&P 500 se pohybuje kolem 5 %, je skutečnost, že zvýšení dividendy společnosti TJX bylo téměř trojnásobné, „silným signálem pro trh, že její budoucí podnikání bude pravděpodobně silné,“ říká Sarembock.
Zdá se, že zavírání nedůležitých obchodů a přechod na elektronické obchodování, který přinesla pandemie Covid-19, věrnost zákazníků společnosti TJX příliš nenarušily. Podle údajů společnosti Placer.ai zaznamenaly společnosti T.J. Maxx a Marshalls v prosinci a lednu silnější trendy návštěvnosti ve srovnání s předpodzimním obdobím před třemi lety; navíc vzrostla návštěvnost i unikátní návštěvy, což ukazuje, že tyto maloobchodní prodejny s nižšími cenami oslovují širší okruh zákazníků.
Ačkoli maloobchodní tržby v únoru poklesly a v březnu opět klesly, průměrný zákazník v obchodech TJX má obvykle vyšší příjem než zákazníci konkurenčních společností Ross Stores (ROST) a Burlington Stores (BURL), což společnost do jisté míry chrání před poklesem poptávky po diskrečních produktech mezi méně majetnými Američany.
Tento pokles by mohl vést k dalším výkyvům v ostatních maloobchodních prodejnách, které se potýkají se správnou velikostí zásob a přizpůsobují se preferencím zákazníků, kteří hledají výhodné nákupy. Pro TJX by to byla další příležitost.
Zdroj: Getty Images
„TJX je clearingovým mechanismem pro toto odvětví, takže je neuvěřitelně flexibilní v různých prostředích, pokud jde o zásoby v jejich obchodech a kategorie, do kterých se opírají,“ říká Kanwal.
Investoři, kteří se obávají poklesu spotřeby v důsledku vysoké inflace, se mohou také utěšovat tím, jak si společnost TJX vedla během finanční krize v letech 2008-2009. Zisk na akcii meziročně stále rostl a vyšplhal se ze 41 centů ve fiskálním roce 2007 na 51 centů ve fiskálním roce 2009. O pouhé tři roky později se téměř zdvojnásobil na 97 centů.
Vedení společnosti již uvedlo, že rok 2023 je na začátku a není důvod se domnívat, že by společnost TJX nemohla pokračovat v nastoleném trendu.
„TJX představuje dlouhodobého zájemce o akcie, který je stále důležitější nejen pro zákazníky, ale také pro značky,“ tvrdí analytik Simeon Siegel z BMO Capital Markets, podle něhož by se akcie měly obchodovat za 85 dolarů a že se výhled společnosti „ukáže jako konzervativní“.
Pokud by tomu tak bylo, nebylo by to poprvé, co by TJX potěšila lovce výhodných nabídek.