Koncept umělé inteligence (AI) se objevuje již od 30. let 20. století, kdy jej poprvé představil významný matematik a počítačový vědec Alan Turing, který se také podílel na vývoji prvního moderního počítače a prvních algoritmů. Nedávné pokroky v oblasti generativní umělé inteligence se však dostaly na titulní stránky novin a lidi zaujaly. Schopnosti, které předvedl ChatGPT společnosti OpenAI, daleko přesáhly to, co si většina lidí dokázala představit, a vyvolaly vlnu zájmu veřejnosti – ale to by mohl být teprve začátek.
Cathie Woodová a její tým ze společnosti Ark Investment Management provedli analýzu čísel a dospěli k závěru, že software s umělou inteligencí by mohl do konce desetiletí představovat příležitost pro příjmy ve výši 14 bilionů dolarů.
Někteří z nejúspěšnějších miliardářů z hedgeových fondů hledají způsob, jak na tomto nadšení vydělat, a skupují akcie společností, které mají nejlepší předpoklady profitovat z rostoucí integrace umělé inteligence do všech aspektů našeho života. Zde jsou dvě akcie související s umělou inteligencí, které miliardáři kupují jako na dlani.
Zdroj: Getty Images
Amazon se pouští do generativní umělé inteligence
Miliardář, filantrop a manažer hedgeových fondů Seth Klarman je něco jako legenda hodnotového investování a je označován za „nejúspěšnějšího a nejvlivnějšího investora, o kterém jste pravděpodobně nikdy neslyšeli“, píše The New York Times. Klarman je autorem knihy Margin of Safety, Risk-Averse Investing Strategies for the Thoughtful Investor, které se prodalo pouhých 5 000 výtisků a která již dávno nebyla vydána. Zájemci o tuto knihu však často platí stovky nebo dokonce tisíce dolarů za privilegium koupit si použitý výtisk.
Klarmanova skupina Baupost Group, která spravuje aktiva v hodnotě více než 30 miliard dolarů, nedávno vsadila na e-commerce titána Amazon (AMZN). Ve čtvrtém čtvrtletí tento hedgeový fond nakoupil 742 000 akcií, čímž zvýšil svůj podíl o 299 % a zvýšil tak svůj celkový podíl na 990 000 akcií, které mají v současnosti hodnotu zhruba 104 milionů dolarů.
Souvislost s umělou inteligencí je jasná. V dopise akcionářům z roku 2022 generální ředitel Andy Jassy uvedl, že Amazon používá strojové učení (druh umělé inteligence) „ve velké míře již 25 let … ve všem, od personalizovaných doporučení pro e-commerce, přes cesty k zásilkám v centrech plnění, drony pro Prime Air, Alexu až po mnoho služeb strojového učení, které nabízí AWS [Amazon Web Services].“ Dále uvedl, že společnost Amazon plánuje i nadále „výrazně investovat“ do umělé inteligence, která podle něj „změní a zlepší prakticky každou zákaznickou zkušenost“.
Zdroj: Getty Images
Společnost Amazon také oznámila, že zákazníkům cloudu AWS nabídla vlastní službu generativní umělé inteligence – nazvanou Bedrock. Uživatelé budou mít přístup k velkému jazykovému modelu (LLM) společnosti Titan – podobnému technologii, která pohání ChatGPT – a budou si jej moci přizpůsobit podle svých potřeb. V nedávném rozhovoru pro pořad Squawk Box televize CNBC Jassy poznamenal, že „opravdu dobré“ LLM stojí „miliardy dolarů“ a jejich trénink trvá „mnoho let“ a většina společností na to jednoduše nemá prostředky.
Aby bylo jasno, Klarmana pravděpodobně nezaujalo spojení s umělou inteligencí, ale spíše silné podnikání společnosti Amazon a její historicky nízké ocenění. Akcie se v současnosti obchodují za zhruba dvojnásobek tržeb, což je přesně v rozmezí výhodného poměru ceny k tržbám mezi 1 a 2. Navíc takto levné byly akcie Amazonu naposledy před téměř osmi lety, na začátku roku 2015.
Včasné zavedení umělé inteligence
Mnoho investorů zná jméno Kena Griffina, miliardáře, zakladatele a generálního ředitele hedgeové společnosti Citadel Advisors. Na Wall Street se stal legendou už díky předpovědi krachu na trhu v roce 1987, ale nedávno si do svého životopisu připsal další úspěch: V roce 2022 se Citadel stal nejziskovějším hedgeovým fondem v historii, když vydělal 16 miliard dolarů.
Zdroj: Adobe
Společnost Citadel Advisors ve čtvrtém čtvrtletí výrazně vsadila na kreativního krále Adobe (ADBE) a získala 802 267 akcií, což představuje nárůst o 96 %. Tím se celkový počet zvýšil na více než 1,57 milionu akcií, které mají v současnosti hodnotu přes 598 milionů dolarů.
Společnost Adobe naskočila na vlnu umělé inteligence brzy a v roce 2016 představila platformu Sensei. Systém poskytoval tvůrcům sadu nástrojů umělé inteligence, které jim mimo jiné pomáhaly vyhledávat a identifikovat obrázky, měnit digitální výrazy obličeje nebo kategorizovat jejich výtvory.
Tato dlouhodobá tradice pokračuje nedávným debutem Firefly, generativního editačního nástroje s umělou inteligencí pro tvůrce. Podle tiskové zprávy se sada modelů AI zpočátku zaměří na „generování obrázků a textových efektů“ a bude integrována do služeb Adobe Creative Cloud, Document Cloud, Experience Cloud a Adobe Express. Využití textových podnětů zlepší a urychlí tvůrčí proces a zároveň sníží množství času promarněného prováděním podřadných, ale nezbytných tvůrčích úkolů. Tyto nástroje jsou již k dispozici v beta verzi a společnost Adobe bude od uživatelů získávat zpětnou vazbu, která pomůže zlepšit jejich užitečnost.
Není také na škodu, že navzdory 750% růstu akcií za posledních deset let se akcie Adobe v současnosti prodávají za zhruba devítinásobek tržeb. Pro kontext, ocenění nebylo tak levné od začátku roku 2017, což pravděpodobně hrálo roli v Griffinově rozhodnutí.