Začátkem letošního roku vzbudila společnost ChatGPT nový zájem o svět umělé inteligence (AI). Chatbot vytvořený začínajícím podnikem OpenAI získal podle agentury Reuters (s odkazem na studii UBS) titul „nejrychleji rostoucí spotřebitelské aplikace v historii“. Fascinace veřejnosti ChatGPT zahájila něco jako zlatou horečku inspirovanou umělou inteligencí – zejména poté, co vyšlo najevo, že investice společnosti Microsoft (MSFT) do OpenAI se prakticky přes noc vyšplhala na 13 miliard dolarů.
Aby bylo jasno, Microsoft se na vlnu umělé inteligence jen tak nevydal. Společnost, která nabízí nástroje AI prostřednictvím svého cloudu Azure, ohromila technologický svět, když oznámila, že do svého vyhledávače Bing integruje funkce podobné ChatGPT. Její logika byla správná: Microsoft odhaduje, že za každé 1 % celosvětového podílu na trhu vyhledávání, které se mu podaří ukrást Googlu ze skupiny Alphabet, získá společnost příležitost k příjmům ve výši 2 miliard dolarů.
Společnost Microsoft v úterý po uzavření trhu zveřejnila své čtvrtletní výsledky a zatím se nezdá, že by služba Bing (příliš) pokročila.
Zdroj: Unsplash
Celkový obraz
Ve třetím čtvrtletí fiskálního roku 2023 (které skončilo 31. března) společnost Microsoft dosáhla příjmů, které meziročně vzrostly o 7 % na 52,9 miliardy dolarů. Pomineme-li neustále se měnící výkyvy směnných kurzů, vzrostly tržby v konstantní měně o 10 %. Ziskovost byla ještě vyšší, neboť zředěný zisk na akcii (EPS) ve výši 2,45 USD vzrostl o 10 %, resp. o 14 % v konstantní měně.
Na Wall Street se ozval společný jásot. Konsensuální odhady analytiků počítaly s tržbami ve výši 51 miliard dolarů a ziskem na akcii 2,24 dolaru, takže Microsoft relativně snadno překonal obě laťky.
Dva ze tří hlavních segmentů společnosti Microsoft zaznamenaly zisky. Největším tahounem byl inteligentní cloud, jehož tržby vzrostly o 19 % v konstantní měně, a to díky Azure Cloud, který vzrostl o 31 %, což výrazně překonalo očekávání 27% růstu. Svůj díl práce odvedl i segment produktivity a podnikání, jehož tržby vyskočily o 15 %.
Jediným zaostávajícím segmentem byla osobní výpočetní technika, jejíž tržby poklesly o 9 % (7 % v konstantní měně). Vzhledem k vysoké inflaci a rostoucím úrokovým sazbám jsou rozpočty spotřebitelů napjaté na maximum, takže to není vůbec překvapivé.
Zdroj: Unsplash
Dělá Bing pokroky?
Nejnovější verze služby Bing je sice přelomová, ale zatím se nezdá, že by se s ní něco dělo. Příjmy Microsoftu z reklamy ve vyhledávání a zpravodajství – které jsou zahrnuty do segmentu osobních počítačů – vzrostly meziročně o 10 % (bez nákladů na získání provozu), resp. o 13 % v konstantní měně. Je sice dobré vidět, že se tento vývoj ubírá správným směrem, ale nárůst odpovídá výsledkům, které Microsoft dosáhl v minulém čtvrtletí.
Na konferenčním hovoru k výsledkům za 2. čtvrtletí se vedení Microsoftu k tomuto tématu kupodivu nevyjádřilo a generální ředitel Satya Nadella pouze uvedl, že „Bing v USA nadále získává podíl“. Několik zpráv v médiích naznačuje, že Bing se v posledních měsících zvedl po integraci s OpenAI. Podle zprávy agentury Reuters růst návštěvnosti služby Bing v roce 2023 zatím předstihl růst společnosti Google, i když z mnohem menší základny.
K podobnému závěru došla i společnost SimilarWeb, podle níž se návštěvnost stránek Bing mezi únorem a březnem zvýšila o 25 %, zatímco návštěvnost stránek Google o 10 %.
Podrobnosti
Jordi Ribas, vedoucí oddělení vyhledávání a umělé inteligence ve společnosti Microsoft, ve svém nedávném příspěvku na síti LinkedIn uvedl podrobnosti o tom, jak k upgradu služby Bing došlo. Společnost Microsoft se inspirovala modelem velkého jazyka (LLM), který poháněl ChatGPT, a snažila se znovu objevit možnosti vyhledávání a „prozkoumat, jak integrovat možnosti GPT do vyhledávacího produktu Bing“ a „poskytnout přesnější a úplnější výsledky vyhledávání pro jakýkoli dotaz včetně dlouhých, složitých a přirozených dotazů“.
Zdroj: Unsplash
Společnost Microsoft viděla svět možností a vyvinula systém Prometheus, který kombinuje sílu vyhledávacích dat Bingu s „nejpokročilejšími modely GPT společnosti OpenAI“. Model umělé inteligence se také snaží omezit nepřesnosti pomocí techniky nazvané „uzemnění“. Prometheus se před vygenerováním odpovědi zamýšlí nad informacemi, které se objevily v systému Bing, a současně poskytuje relevantní odpovědi na vyhledávání Bing.
Společnost Microsoft uvedla, že díky použití tohoto nového modelu umělé inteligence ve svém vyhledávači Bing došlo k „největšímu skoku v relevanci za posledních dvacet let“.
Co to znamená pro Microsoft z dlouhodobého hlediska? Stručně řečeno, porota ještě není rozhodnuta. Není pochyb o tom, že výsledný rozruch vyvolal zájem o vyhledávání Bing s umělou inteligencí, ale budeme muset sledovat, zda Microsoft dokáže tuto nedávnou zvědavost přetavit v dlouhodobé zvýšení podílu na trhu.