Technologický pokrok je často spojen s finančními příležitostmi a Cathie Woodová si myslí, že ve hře je obrovská příležitost, kterou představuje vznikající odvětví autonomního řízení.
Generální ředitelka společnosti Ark Invest se v minulosti nestyděla vyslovit několik odvážných předpovědí a myslí si, že investoři by neměli podceňovat to, co toto nastupující odvětví čeká.
„Myslíme si, že příležitost v oblasti robotických vozů celosvětově přinese do roku 2030 tržby ve výši 8 až 10 bilionů dolarů a je jednou z nejdůležitějších investičních příležitostí našeho života,“ řekla Woodová. „Jedním z důvodů je, že to zachrání životy; 80-90 % smrtelných nehod a nehod v automobilech je způsobeno lidskou chybou a autonomní řízení se zbaví lidské chyby.“
Zdroj: Getty Images
Dobrá zpráva tedy jak pro lidstvo, tak pro investory. A přestože první jméno, které nás napadne a které z takového vývoje může profitovat, je současná nezpochybnitelná jednička v oblasti elektromobilů Tesla, existují i další společnosti působící v této oblasti, které se na svět bez řidičů připravují.
S ohledem na tuto skutečnost jsme otevřeli databázi a zjistili jsme, jaké jsou dvě akcie s tématikou robotických vozů, které jsou podle některých analytiků z ulice připraveny vytěžit z této „životní příležitosti“ maximum. Zde jsou podrobnosti.
Mobileye Global (MBLY)
Jednou ze společností, která se již pohybuje v čele tohoto sekulárního trendu, je Mobileye, lídr a průkopník v oblasti ADAS (pokročilých asistenčních systémů pro řidiče). Poté, co společnost Intel koupila tento již veřejný subjekt již v roce 2017, oddělila loni v říjnu společnost Mobileye v rámci jedné z nejúspěšnějších IPO tohoto roku.
Společnost již navázala spolupráci s více než 50 výrobci automobilů včetně VW, Fordu a Zeekru a od svého vzniku v roce 1999 již technologie firmy pro asistenty řidiče využilo více než 125 milionů vozidel. Společnost předpokládá, že do začátku příštího desetiletí bude její nabídku využívat dalších 270 milionů automobilů, a očekává, že její vedoucí postavení v segmentu ADAS bude doplněno příležitostí v oblasti samořízených automobilů.
Zdroj: Getty Images
Společnost již nyní usiluje o vedoucí postavení na trhu autonomních vozidel, i když dny, kdy se tyto vozy stanou běžnějšími, mohou být ještě daleko. Nicméně Mobileye, která působí jako test, hodlá v letošním roce nasadit 100 až 150 robotaxíků v několika evropských městech a v Izraeli, zatímco generální ředitel Amnon Shashua předpověděl, že do konce desetiletí se budou po velkých světových centrech prohánět statisíce robotaxíků.
Analytik společnosti Tigress Ivan Feinseth se domnívá, že Mobileye jako firma specializující se výhradně na oblast ADAS a AV nabízí jedinečnou hodnotu.
„MBLY je čistou hrou na pokračující vývoj technologií ADAS a AV a nabízí investorům jeden z nejlepších způsobů, jak hrát na růst a pokračující integraci těchto nových technologií,“ uvedl pětihvězdičkový analytik. „Špičkový systémový procesor MBLY EyeQ SoC pro vidění/AI má v současné době přibližně 70% podíl na trhu a bude nadále růst díky pokračujícím inovacím spolu s budoucími regulačními mandáty a rostoucí nabídkou produktů výrobců automobilů a poptávkou spotřebitelů.“
„MBLY má významnou vlastní hodnotu a klíčové atributy, které ji dobře staví do pozice, kdy může využít a těžit z potenciálního TAM v hodnotě 500 miliard dolarů, který zahrnuje palubní ADAS a AV technologie pro spotřebitelská a užitková vozidla, stejně jako nadcházející odvětví robotických taxíků a celkové tržní příležitosti AMaaS (Autonomní mobilita jako služba) do konce desetiletí,“ dodal Feinseth.
Tyto komentáře podporují Feinsethovo hodnocení Buy, zatímco jeho cílová cena 52 USD naznačuje, že akcie v nadcházejících měsících vzrostou o 38 %.
Téměř všichni Feinsethovi kolegové s ním souhlasí. Když pomineme jednoho skeptika, všech 12 ostatních nedávných hodnocení analytiků je pozitivních, takže konsenzuální názor zde zní Strong Buy. Průměrná cílová hodnota činí 47,75 USD, což znamená, že v nadcházejících měsících by mohlo dojít k růstu o ~27 %.
General Motors (GM)
Pokud Mobileye představuje novou školu v automobilové technice, naše další jméno je oporou automobilového průmyslu již od jeho počátků. General Motors je jedním z největších výrobců automobilů na světě a v loňském roce byl podle prodejů největším výrobcem automobilů ve Spojených státech. V roce 2022 prodala společnost GM v USA přibližně 2,3 milionu vozidel, což představuje zhruba 17% podíl na všech vozidlech zakoupených v USA v průběhu celého roku.
Možná si myslíte, že gigant z Motor City patří přímo do tábora automobilových dědiců, protože portfolio vozů společnosti zahrnuje ikonická jména jako Cadillac, Buick a Chevrolet, ale GM se snaží držet krok s dobou. Nejenže si stanovila rok 2035 jako rok, kdy skončí výroba a prodej vozidel se spalovacím motorem, ale vlastní také 80% podíl ve společnosti Cruise, která vyrábí robotické taxíky L4.
Zdroj: Getty Images
Společnost Cruise, která působí v San Francisku, Austinu a Phoenixu, je vedle společnosti Waymo od Googlu jedním ze dvou poskytovatelů robotaxi ve Spojených státech. Sotva rok poté, co firma uskutečnila první jízdu plně bez řidiče ve velkém městě, oznámila v únoru, že ujela 1 milion kilometrů bez řidiče.
Kromě toho by účelové vozidlo společnosti – které nemá volant ani pedály – mohlo zahájit provoz ještě letos. Toto vozidlo podobné autobusu může přepravovat až 6 osob bez řidiče a očekává se, že za dobu své životnosti ujede 1 milion kilometrů.
Do roku 2025 chce Cruise, který vlastní GM, dosáhnout tržeb ve výši 1 miliardy dolarů, což je cíl, který by podle analytika RBC a fanouška robotaxi Toma Narayana nemělo být příliš těžké splnit.
„Dlouhodobě jsme optimisty, pokud jde o robotaxi, protože si myslíme, že mají schopnost šetřit životy, čas, prostor v našich městech, životní prostředí a zvyšovat mobilitu,“ vysvětlil Narayan. „Vnímáme, že výrobci automobilů, kteří vidí eskalaci nákladů (zejména v důsledku elektrifikace a zejména baterií), pravděpodobně zaměří své investice na bezprostředněji komerční nabídky L2+/L3. Přesto oceňujeme závazek GM k L4 i vzhledem k potenciálně dlouhému časovému horizontu ziskovosti. Navíc si nemyslíme, že 1 mld. dolarů v tržbách je ambiciózní cíl pro rok 2025. Naše výpočty naznačují, že při použití současného tarifu Uberu za ujetou míli by Cruise potřeboval pouze ~4 000 vozů v rámci služby end-to-end a ~5 000 vozů, pokud by zadal backend společnosti Uber/Lyft. Pro představu, jen v San Franciscu je 45 000 vozů Uber/Lyft.“
Kvantifikuje svůj postoj a spolu s ratingem Outperform (tj. Buy) má Narayan pro akcie cílovou cenu 48 USD, což vytváří prostor pro 12měsíční výnosy ve výši 45 %.
Jinde na ulici akcie získaly dalších 5 doporučení „Kupovat“ a 6 doporučení „Držet“, což znamená konsenzuální hodnocení „Mírně kupovat“. Průměrná cena 50,08 USD naznačuje, že akcie dosáhnou 12měsíčního růstu ~52 %.