Rivian se připojuje k Fordu a GM v síti Superchargerů Tesla. Budou následovat další automobilky?

Za posledních 15 let se společnost Tesla (TSLA) změnila ze záhadného start-upu na známou firmu. Společnost sama zpopularizovala elektromobily (EV) pro masy a odstartovala hnutí, které brzy přilákalo záplavu konkurence. Řada nových konkurentů s sebou přinesla množství různých nabíjecích konektorů, přičemž každá automobilka se snažila, aby se ten její stal průmyslovým standardem.

V uplynulém měsíci se karta obrátila ve prospěch společnosti Tesla. Ford jako první oznámil, že se připojí k síti Supercharger společnosti Tesla a přijme její konektor NACS (North American Charging Standard). Brzy následovalo podobné prohlášení společnosti General Motors. Teprve včera se objevila zpráva, že konkurenční Rivian rovněž přijme standard NACS a připojí se k síti Supercharger společnosti Tesla.

Budou následovat i další automobilky? Několik nedávných zpráv nám napovídá.

Zdroj: Getty Images

Významné přírůstky

Nabíjecí systém společnosti Tesla je největší takovou sítí na světě, která čítá více než 45 000 nabíjecích stanic Superchargers a zhruba 17 000 nabíjecích portů ve Spojených státech. Nabíjecí stanice Tesla umožňují v průměru rychlejší nabíjení, což podle webových stránek společnosti znamená prodloužení dojezdu o více než 200 mil za pouhých 15 minut. Její nabíječky jsou také spolehlivější, což je faktor, který Ford, GM a Rivian ve svých tiskových zprávách uvedly jako faktor, který ovlivnil jejich rozhodnutí připojit se.

Podle agentury Reuters navíc síť společnosti Tesla představuje zhruba 60 % rychlonabíječek v zemi, což by výrazně zvýšilo dostupnost a přístup k nabíječkám pro elektromobily, které nejsou značky Tesla.

Připojení druhého (GM) a třetího (Ford) prodejce elektromobilů v zemi – a také významného konkurenta – k síti je pro Teslu úspěchem a nedávné zprávy naznačují, že by jich mohlo být ještě více.

Další potenciální nápadník

V úterý společnost Hyundai Motor odhalila, že také zvažuje tento krok. Na dni pro investory prezident a generální ředitel společnosti Jaehoon Chang uvedl, že Hyundai posuzuje možnost připojení k síti Tesla, i když upozornil na jednu překážku. Chang poznamenal, že vozidla Hyundai se v současné době mohou na vlastních nabíječkách nabít rychleji než na nabíječkách společnosti Tesla. „To je to, co budeme zkoumat z pohledu zákazníka,“ řekl Chang.

Nejnovější elektromobily Hyundai jsou vybaveny elektrickými systémy s napětím 800 V, které umožňují rychlejší nabíjení, zatímco systém společnosti Tesla používá nižší napětí, což vede k pomalejšímu nabíjení vozidel Hyundai.

Zdroj: Getty Images

Výrazné vítězství v Texasu

Společnost Tesla tento týden zaznamenala další velké vítězství, tentokrát v Texasu, kde má sídlo a kde se nachází její továrna na výrobu automobilů Gigafactory. Texaské ministerstvo dopravy oznámilo, že podporuje normu společnosti Tesla. Podle zprávy agentury Reuters státní regulační orgán uvedl, že bude požadovat, aby všechny nabíjecí společnosti zahrnovaly systém NACS společnosti Tesla – spolu se stávajícími konektory standardu CCS (Combined Charging System) -, aby se kvalifikovaly pro texaský program, který má za pomoci federálních fondů přinést nabíječky na státní dálnice.

„Rozhodnutí společností Ford, GM a nyní i Rivian přijmout systém NACS změnilo požadavky na fázi 1. Každý port pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC) bude muset mít 1 konektor CCS a 1 konektor NACS,“ uvedlo texaské ministerstvo dopravy v e-mailu.

Tento vývoj by mohl zvýšit tlak na ostatní státy – a výrobce automobilů – aby přijali standard NACS společnosti Tesla.

V sázce jsou miliardy dolarů

Společnost Tesla má zájem na otevření své sítě Supercharger pro ostatní výrobce automobilů.

Kromě toho, že se společnost rychle stala standardem v oboru, bojuje o svůj podíl na miliardách dolarů z federálních dotací. Tesla by mohla díky Bidenově administrativě získat až 7,5 miliardy dolarů, pokud zpřístupní svou síť pro elektromobily jiných výrobců.

V příštích letech by také mohly přibýt miliardy dolarů z dodatečných příjmů z nabíjení elektromobilů, i když odhady se různí.

Zdroj: Getty Images

Analytik společnosti Wedbush Dan Ives nazývá tuto událost „okamžikem AWS“, čímž odkazuje na rozhodnutí společnosti Amazon zpřístupnit svou službu cloudové infrastruktury platícím zákazníkům již v roce 2006 poté, co původně vyvíjela své cloudové nástroje pro interní použití.

„Domníváme se, že pro společnost Tesla představuje příběh superchargerů velkou monetizační příležitost,“ napsal Ives. Odhaduje, že dohody s GM a Fordem by mohly přinést další 3 miliardy dolarů v příjmech z dobíjení elektromobilů „během několika příštích let“. Toto číslo by se mohlo s přibývajícím počtem dohod ještě zvýšit.

K podobnému závěru došel i analytik Alex Potter ze společnosti Piper Sandler, který odhaduje, že příjmy z nabíjení od nových uživatelů sítě by mohly do roku 2030 přinést do pokladny Tesly 3 miliardy dolarů ročně a do roku 2032 by se tato částka mohla zvýšit na 5,4 miliardy dolarů.

Vzhledem k probíhajícímu trendu se zdá být téměř nevyhnutelné, že se k síti Tesla připojí další výrobci automobilů, což přispěje k jejímu dalšímu růstu.