IBM (IBM) získává mnoho společností. Mnohé z těchto akvizic jsou natolik malé, že podrobnosti nejsou nikdy zveřejněny. Příležitostně se IBM pustí do velkého obchodu, který má podpořit její strategie v oblasti hybridního cloudu a umělé inteligence. Před tímto týdnem to byla naposledy akvizice softwarové společnosti Red Hat za 34 miliard dolarů.
IBM se dohodla, že zaplatí 4,6 miliardy dolarů za poskytovatele softwaru FinOps Apptio. Software FinOps pokrývá finanční a provozní správu a optimalizaci IT a pomáhá podnikům optimalizovat výdaje na technologie, snižovat náklady a obecně sledovat, kam jdou peníze v rámci jejich IT organizace.
IBM použije k úhradě transakce, která by měla být dokončena ve druhé polovině roku 2023, hotovost. Tento krok dává smysl, protože přináší nástroje Apptio pro správu cloudu a výdajů na IT a spoustu dat pro produkty IBM s umělou inteligencí.
Zdroj: Unsplash
Soulad s posláním IBM
Společnost IBM se transformuje již více než deset let. Hybridní cloud computing a umělá inteligence jsou v centru této transformace, ale posláním IBM je v konečném důsledku pomáhat svým klientům efektivněji řídit jejich podniky.
To může znamenat poskytování hybridní cloudové platformy pro podnik, který chce přejít na cloudovou infrastrukturu. Může to znamenat poskytování poradenství a konzultačních služeb, které zákazníkům pomohou digitálně transformovat jejich provoz. Může to také znamenat prodej nového mainframového systému stávajícím zákazníkům, který dokáže zpracovat více transakcí. IBM je rozsáhlá společnost, která dělá spoustu různých věcí, ale její schopnost dodávat klientům komplexní řešení je to, co ji udržuje relevantní již více než 100 let.
Apptio nabízí tři různé produkty. Cloudability je zaměřen na pomoc firmám při rozdělování nákladů na cloud a snižování plýtvání cloudem. Cloud computing může vést k úsporám nákladů, ale není to záruka. Pro velký podnik, který využívá více veřejných cloudů v mnoha obchodních jednotkách a týmech, je rozhodující mít jasný přehled o tom, kam výdaje na cloud směřují.
Zdroj: adobe.com
ApptioOne je širší nástroj, který pomáhá firmám analyzovat, optimalizovat a plánovat výdaje na IT a hodnotu získanou z těchto výdajů, zatímco Targetprocess je nástroj pro agilní plánování v podniku. Díky těmto třem základním produktům získala společnost Apptio více než 1 800 zákazníků, včetně 60 % společností z žebříčku Fortune 100. Pomocí jejího softwaru jsou spravovány technologické výdaje v hodnotě přibližně 650 miliard dolarů.
Apptio spolupracuje s předními cloudovými společnostmi Amazon Web Services, Microsoft Azure, Google Cloud společnosti Alphabet, Oracle a SAP, které různými způsoby konkurují IBM. To však dobře zapadá do strategie IBM.
IBM je při hledání řešení pro zákazníky nezávislá na značce. Společnost netrvá na tom, aby zákazníci používali její vlastní produkty, pokud pro něho nemají smysl. Například rozsáhlá konzultační činnost IBM by nebyla příliš úspěšná, kdyby prosazovala pouze produkty a služby IBM.
Noví zákazníci a spousta dat
I když se zákaznická základna IBM a Apptio pravděpodobně hodně překrývá, akvizice Apptio umožní IBM křížově prodávat produkty Apptio zákazníkům IBM a produkty IBM zákazníkům Apptio. Křížový prodej byl jedním z velkých kladů akvizice společnosti Red Hat společností IBM a podobnou příležitost má společnost i v případě společnosti Apptio.
Zdroj: Getty Images
Kromě získání nových zákazníků získá IBM také spoustu dat. Společnost plánuje vkládat anonymizovaná data o výdajích na IT do své platformy watsonx AI. Platforma IBM watsonx, která má být zákazníkům k dispozici v červenci, pomůže zákazníkům trénovat a nasazovat modely AI a zároveň zajistí, že data zákazníků zůstanou soukromá.
Vzhledem ke stavu ekonomiky by produkty Apptio měly najít odezvu u podnikových zákazníků IBM. Výdaje na cloud se mohou snadno vymknout kontrole. To tolik nevadí, když je podnikání na vzestupu, ale jak firmy hledají způsoby, jak snížit náklady v náročném ekonomickém prostředí, nehospodárné výdaje na cloud budou pravděpodobně na předních místech jejich seznamů.
Jedná se o největší akvizici, kterou IBM za poslední roky uskutečnila, a vypadá to, že je chytrá.