Stává se Etsy tajně společností s umělou inteligencí?

Jednou z nejobchodovanějších akcií během vrcholu pandemie byla Etsy (ETSY), platforma elektronického obchodování, která je známá především pro své unikátní ručně vyráběné zboží. Vzhledem k tomu, že v důsledku pandemie se zvýšil počet zaměstnanců pracujících na dálku, lidé se začali hrnout na online platformy, jako je Etsy nebo Amazon, aby zde našli vše, co jim umožní vytvořit si vlastní oázu práce z domova.

Akcie společnosti Etsy se však vlivem řady faktorů ochladily. Růst příjmů se ve srovnání s pandemickou úrovní zpomalil. Kromě toho se ekonomika nadále nachází v prostředí rostoucích úrokových sazeb, což způsobuje, že se někteří investoři vyhýbají podnikům zaměřeným na spotřebitele, jako je Etsy.

I přes tyto překážky se domnívám, že akcie představují zajímavou nákupní příležitost. Zde je důvod, proč jsem býk a proč věřím, že právě teď vypadá jako atraktivní nákup.

Jak se podniku daří?

Pandemie posloužila společnosti Etsy jako hlavní katalyzátor a v roce 2020 její tržby meziročně vzrostly o 111 % a čistý zisk o neuvěřitelných 264 %. Na to společnost navázala úctyhodnými výsledky v roce 2021 s 35% nárůstem tržeb a 41% zvýšením zisku.

Zdroj: Pixabay

Investoři se nemohli domnívat, že Etsy dokáže udržet takovou úroveň růstu. Její výsledky v roce 2022 ukázaly, jak se vítr z plachet pandemie zastavuje – a od té doby investoři akcie trestají. Tržby za rok 2022 činily 2,6 miliardy dolarů, což je pouhý 10% meziroční nárůst. Vedení navíc předpokládalo tržby za první čtvrtletí roku 2023 v rozmezí 600 až 640 milionů dolarů, což by na horní hranici výhledu představovalo zhruba 10% meziroční růst.

Od února, kdy společnost zveřejnila výsledky za celý rok 2022, se její akcie propadly o téměř 40 %. A od zveřejnění výsledků za první čtvrtletí roku 2023 na začátku května se akcie Etsy v podstatě nezměnily.

Tržby za čtvrtletí končící 31. března činily 641 milionů dolarů, čímž těsně překonaly horní hranici předchozího výhledu. Čistý zisk se však meziročně snížil o 13 %, a to zejména kvůli podstatnému nárůstu provozních nákladů. Společnost meziročně zvýšila náklady na vývoj produktů o 30 % a na marketing o 11 %.

Vzhledem k tomuto nárůstu nákladů je přirozené, že někteří investoři mohou být vyděšení, zejména proto, že se zdá, že téměř každá velká technologická společnost snižuje náklady zleva i zprava. Věřím však, že společnost Etsy rozděluje náklady strategicky a že některé z investic, které provádí, přinesou znatelné výsledky.

Existují nějaké katalyzátory?

Vzhledem k nárůstu nákladů na vývoj produktů by investory mělo zajímat, jaké nové funkce má Etsy v rukávu. Pro začátek společnost nedávno spustila nový způsob vyhledávání zboží. Dlouhá léta bylo jediným způsobem, jak něco na Etsy najít, zadat to do standardního vyhledávacího řádku. Nyní společnost zavedla funkci nazvanou „vyhledávání podle obrázku“.

Zdroj: Shutterstock

Uživatelé mobilní aplikace mohou fotografovat jedinečné předměty, které mohou vidět při nakupování. Etsy pak obrázek pořídí a pomocí vizuálních vyhledávacích algoritmů identifikuje podobně vypadající položky na svém tržišti. Tím se nakupujícím otevírá zcela nová cesta k objevování položek na platformě Etsy.

Možná ještě zajímavější je nedávný vstup společnosti Etsy do oblasti umělé inteligence (AI). Na první pohled vás možná nenapadne, že by se umělá inteligence dala použít jako platforma pro elektronický obchod. Ale již v květnu generální ředitel společnosti Amazon Andy Jassy vysvětlil, že AI pohání platformu společnosti již desítky let, a to v podobě doporučování produktů.

Zdá se, že Etsy přebírá štafetu od Amazonu a běží s ní. Prezentace pro investory za první čtvrtletí roku 2023 ukázala, jak společnost plánuje využít generativní umělou inteligenci. Přesněji řečeno, uživatelé budou moci položit chatbotovi otázku a na základě této otázky jim budou nabídnuty položky na trhu, které budou analyzovány.

V době psaní tohoto článku činila tržní kapitalizace společnosti Etsy 11,6 miliardy dolarů a akcie se obchodovaly za 4,5násobek obratu za posledních 12 měsíců. Vzhledem k jejímu jedinečnému modelu mezi tržištěmi elektronického obchodování a také k tomu, že je prostředníkem vizuálního vyhledávání, by mezi srovnatelné společnosti mohly patřit Amazon, Shopify a Pinterest.

V současné době se společnosti Amazon, Shopify a Pinterest obchodují s poměrem cena/prodej (P/S) 2,5, 13,6 a 6,8. Ačkoli se Amazon obchoduje s nejnižším poměrem P/S v této skupině, je důležité si uvědomit, že společnost je ve své vyspělosti mnohem dále a má řadu dalších segmentů podnikání mimo elektronický obchod. S ohledem na to mohou investoři vidět, že Etsy se obchoduje s velkým diskontem ve srovnání s některými svými vrstevníky.

Největším rizikovým faktorem pro Etsy je podle mého názoru zpomalení spotřebitelských výdajů. Existuje například teze, že s obnovením splácení studentských půjček by mohlo dojít ke zpomalení spotřebitelských výdajů, což by ovlivnilo společnosti, jako je Etsy. Tato obava je sice oprávněná, ale jedná se o krátkodobé úvahy.

Přestože akcie společnosti Etsy v prvním čtvrtletí překonaly výhled na nejvyšší hodnotu, obchodují se těsně nad svým 52týdenním minimem. Konsensuální odhad cílové ceny na Wall Street je 126 USD na akcii, což znamená 37% nárůst oproti současným úrovním.

Dlouhodobé investory by měl povzbudit pokrok společnosti v oblasti nových, inovativních funkcí, které by mohly podpořit budoucí růst. Rozumnou investiční strategií by bylo časem do akcií investovat v průměru za cenu dolaru. Před ziskem za druhé čtvrtletí se společnost Etsy zdá být atraktivní a mohla by stát za pozornost vašeho portfolia.