Společnost Amazon (AMZN) rozšiřuje svou nabídku aplikací a služeb zaměřených na zdravotnictví o platformu, která nabízí nástroje umělé inteligence, jež lékařům pomáhají přepisovat a analyzovat jejich rozhovory s pacienty.
Na výroční konferenci AWS Summit v New Yorku představila společnost Amazon rozhraní AWS HealthScribe, které umožňuje vytvářet přepisy, extrahovat podrobnosti a vytvářet souhrny z rozhovorů mezi lékaři a pacienty, které lze zadávat do systému elektronických zdravotních záznamů (EHR). Přepisy z HealthScribe lze podle společnosti Amazon převést na poznámky pacienta pomocí modelů strojového učení platformy, které lze následně analyzovat a získat tak širší poznatky.
„Dokumentace je pro zdravotníky obzvláště časově náročná, a proto jsme rádi, že můžeme v AWS HealthScribe využít sílu generativní umělé inteligence a tuto zátěž snížit,“ uvedl Bratin Saha, viceprezident pro strojové učení a služby umělé inteligence ve společnosti AWS, v příspěvku na blogu, který byl prostřednictvím e-mailu poskytnut serveru TechCrunch. „Dnešní oznámení vychází ze závazku společnosti AWS vůči zdravotnictví a odvětví věd o živé přírodě a z našeho zodpovědného přístupu k technologiím, jako je generativní AI, které pomáhají snižovat zátěž klinické dokumentace a zlepšovat zkušenosti s konzultacemi.“
Zdroj: Getty Images
HealthScribe identifikuje role mluvčích a rozděluje přepisy do kategorií podle klinické relevance, například „drobné rozhovory“, „subjektivní komentáře“ nebo „objektivní komentáře“. HealthScribe navíc poskytuje funkce zpracování přirozeného jazyka, které lze použít k extrakci strukturovaných lékařských termínů z rozhovorů, jako jsou léky a zdravotní stavy.
Poznámky v systému HealthScribe rozšířené o umělou inteligenci obsahují podrobnosti, jako je historie současného onemocnění, odběry a důvody návštěvy.
Společnost Amazon uvádí, že funkce umělé inteligence v HealthScribe jsou poháněny platformou Bedrock, která poskytuje způsob, jak vytvářet generativní aplikace poháněné umělou inteligencí prostřednictvím předtrénovaných modelů od startupů i samotné společnosti Amazon. To může být důvodem k obavám, vzhledem k tomu, že generativní umělá inteligence má tendenci vykazovat předsudky, sebevědomě si vymýšlet fakta a obecně se vymykat z kolejí.
Také algoritmy rozpoznávání řeči často obsahují zkreslení. Jedna nedávná studie zveřejněná v časopise The Proceedings of the National Academy of Sciences ukázala, že systémy rozpoznávání řeči od předních technologických společností dvakrát častěji nesprávně přepisovaly zvuk černošských mluvčích než bělošských.
Jak upozorňuje článek v časopise Scientific American, v běžných rozhovorech můžeme „přepínat kódy“ v závislosti na posluchačích. V případě automatických programů pro rozpoznávání řeči však k přepínání kódů nedochází – buď si řeč osvojíte, nebo vám nebude rozumět.
Zdroj: Getty Images
Je HealthScribe konzistentní? Lze mu důvěřovat, zejména pokud jde o rozhodování, zda určitou část diskuse označit jako „subjektivní“ nebo „objektivní“, nebo o identifikaci léků? A dokáže si poradit s širokou škálou různých přízvuků a jazyků, které mohou pacienti a poskytovatelé používat?
To vše je zatím ve hvězdách.
Snad ve snaze předejít některým závažnějším možným chybám však HealthScribe v současné době umí vytvářet klinické poznámky pouze pro dvě lékařské specializace: všeobecné lékařství a ortopedii. A platforma nabízí lékařům možnost zkontrolovat poznámky před finalizací záznamů v jejich EHR, přičemž u vět použitých v poznámkách generovaných umělou inteligencí poskytuje odkazy na původní zápis.
Vzhledem k neochotě některých společností nechat generativní aplikace umělé inteligence pracovat s citlivými údaji není překvapivé, že Amazon ve svých marketingových materiálech vyzdvihuje také bezpečnostní aspekty a ochranu osobních údajů aplikace HealthScribe. HealthScribe neuchovává údaje zákazníků po zpracování požadavků a šifruje data při přenosu i v klidovém stavu a společnost Amazon uvádí, že nepoužívá vstupy a výstupy generované aplikací HealthScribe k trénování žádného ze svých modelů AI.
Poskytovatelé zdravotnického softwaru používající HealthScribe mají také možnost rozhodnout, kam chtějí ukládat přepisy a předběžné klinické poznámky. Služba však není v souladu s americkým zákonem HIPAA, který zajišťuje ochranu osobních zdravotních údajů.
Zdroj: Unsplash
HealthScribe je však „způsobilý pro HIPAA“ – to znamená, že zákazníci, kteří spolupracují se společností Amazon na splnění požadavků HIPAA, mohou nakonec dosáhnout shody. Tito zákazníci musí podepsat smlouvu známou jako dodatek o obchodním partnerovi, o kterém dokumentace společnosti AWS podrobně pojednává zde.
Amazon uvádí, že mezi společnostmi, které již HealthScribe používají, jsou 3M Health Information Systems, Babylon Health a ScribeEMR.
Vedle služby HealthScribe dnes společnost Amazon oznámila službu AWS HealthImaging, která má usnadnit ukládání, transformaci a analýzu lékařských obrazových dat „v petabajtovém měřítku“.
S HealthImaging mohou zákazníci spouštět lékařské zobrazovací aplikace z jediné kopie každého lékařského snímku v cloudu AWS. Další výhodou provozu na infrastruktuře AWS je, že HealthImaging umožňuje dynamickou tvorbu cen za aktivní a archivní data a také subsekundové latence přístupu k obrazům z úložišť AWS na úrovni Frequent Access nebo Archive Instant Access.
Společnost Amazon tvrdí, že průměrná organizace může snížit celkové náklady na vlastnictví svého úložiště lékařských snímků až o 40 %, což je jistě odvážné tvrzení.
HealthImaging je nyní běžně dostupný v oblastech AWS na východě USA (N. Virginie), na západě USA (Oregon), v Asii a Tichomoří (Sydney) a v Evropě (Irsko).