Stíhací letoun F-35 Lightning II společnosti Lockheed Martin (LMT) je pravděpodobně nejúspěšnějším zbraňovým systémem v historii – z pohledu investorů.
Jen Spojené státy plánují zakoupit přibližně 2 500 kusů stíhaček páté generace. Mezinárodní nákupy by mohly v nadcházejících letech tento počet více než zdvojnásobit. Od roku 2000, kdy vzlétl první prototyp letounu X-35, vyrobila společnost Lockheed téměř 1 000 těchto stíhaček a nakonec by mohl mít program F-35 pro Lockheed hodnotu 1 bilionu dolarů nebo více.
Matematické výpočty Pentagonu
Je pravda, že ne všichni daňoví poplatníci budou s tímto číslem „1 bilion dolarů“ spokojeni. Ale možná by měli být. Čím větší bude program F-35, tím více bude Lockheed Martin schopen využít úspor z rozsahu při výrobě letadla. Již v roce 2009 Lockheed vyhlásil cíl snížit cenu každého vyrobeného kusu F-35, který v té době stál více než 100 milionů dolarů, pod 80 milionů dolarů. A přinejmenším u některých modelů se jí to již podařilo.
Zdroj: Reuters
V lednu mluvčí společnosti Lockheed Martin vyčíslil základní náklady na stíhací letoun F-35A s konvenčním vzletem a přistáním (CTOL) na zhruba 70 milionů dolarů za kus – bez započtení nákladů na motor – a podle analýzy časopisu AirAndSpaceForces „pod 80 milionů dolarů za letoun“. Specializovanější varianty, jako je stíhací letoun F-35B s krátkým vzletem a přistáním (STOVL) pro námořní pěchotu a letadlová varianta F-35C pro námořnictvo, stojí podle odhadů necelých 80 milionů dolarů a necelých 90 milionů dolarů (bez motorů).
Klesající cena hlavního válečného letounu společnosti Lockheed má příznivý vliv na prodej. Jednoduše řečeno, čím je letadlo levnější, tím snadněji se prodávají letadla v Americe i v zahraničí. A čím více letadel Lockheed prodá, tím více úspor z rozsahu umožní Lockheedu snížit cenu – takže může prodat ještě více letadel.
Pomáhá také to, že čím více letadel Lockheed prodává a čím častěji se F-35 objevuje ve spojeneckých vzdušných silách USA, tím více dalších zemí chce koupit stejné letadlo, se kterým létají jejich spojenci, aby mohli lépe koordinovat svou práci.
Levnější letadla znamenají větší prodej – a zisky
Zdroj: Unsplash
Koncem minulého měsíce oznámila americká Agentura pro obrannou bezpečnostní spolupráci (DSCA) Kongresu plánovaný prodej 24 nových letounů F-35A do České republiky. Včetně nákladů na 25 motorů Pratt & Whitney F135-PW-100 (24 instalovaných a 1 náhradní), které budou letouny pohánět, několika stovek bomb a raket k jejich vyzbrojení a dalšího souvisejícího vybavení odhaduje DSCA celkové náklady na tento prodej zbraní na 5,6 miliardy dolarů.
Ne všechny tyto peníze samozřejmě dostane společnost Lockheed Martin. Tato společnost byla jmenována pouze jako jeden ze tří hlavních dodavatelů zbrojní zakázky, dalšími dvěma jsou RTX Corporation (stále známější jako Raytheon) a Boeing. Ale při ceně 70 milionů dolarů za kus by 24 letounů F-35A mělo společnosti Lockheed Martin přinést 1,7 miliardy dolarů dodatečných příjmů – a další miliardy dolarů z údržby a modernizace letounů v průběhu času.
Vzhledem k tomu, že tyto příjmy plynou přes nejziskovější divizi společnosti Lockheed – leteckou divizi, která podle údajů společnosti S&P Global Market Intelligence dosáhla v loňském roce marže provozního zisku ve výši 10,5 % – je to pro akcionáře společnosti Lockheed Martin skvělá zpráva.
Naproti tomu společnost RTX, která bude dodávat motory pro letadla, dosahuje provozní marže ze své činnosti v oblasti Pratt & Whitney pouze 5,2 % (ačkoli marže raket, které bude dodávat, se blíží 10,2 %). Obranná divize společnosti Boeing, která je zodpovědná za některé bomby, jež budou umístěny na letounech F-35 společnosti Lockheed, je v současné době ztrátová.
Zdroj: Getty Images
Co to znamená pro investory
Stručně řečeno, tato zakázka je pro společnost Lockheed Martin větší výhrou než pro její ostatní dodavatele, protože jí přináší vyšší příjmy – a to s vyššími ziskovými maržemi. Pravděpodobně stejně důležité je, že přidání České republiky na rostoucí seznam zemí provozujících F-35 činí letoun pro Lockheed ještě důležitějším.
Podle údajů publikace FlightGlobal se programu F-35 v současné době účastní 17 zemí, i když ne všechny z nich ještě své letouny obdržely. Příchodem České republiky se tento seznam rozrostl na 18 zemí – a spousta dalších potenciálně přibude. Tento program má ještě hodně prostoru k růstu.