Společnost Li Auto očekává, že příští týden vykáže vysoké zisky, ale jak dlouho to může trvat?
Akcie společnosti Li Auto (NASDAQ:LI) by mohly být v pohybu, protože společnost má 8. srpna oznámit zisk.
Analytici očekávají zisk přibližně 24 centů/akcii při tržbách 3,7 miliardy USD. To jsou obrovské zisky oproti situaci před rokem, kdy byla ztráta 3 centy na akcii při tržbách 1,22 miliardy dolarů. Očekává se, že od této chvíle se situace pro akcie Li bude jen zlepšovat.
Takto by mělo vypadat zvyšování výroby. Masová výroba mění ztráty v zisk a růst je mimo tabulky. Právě to ospravedlňuje, že akcie letos vyskočily o více než 100 % a jsou příznivě srovnatelné s akciemi společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA).
Výkonnost Li 2023 však dokázala něco jiného. Změnil pravidla hry v oblasti elektrifikace.
Bližší pohled na akcie Li
Společnost Li rychle rostla díky hybridní konstrukci, kdy benzinový motor pohání elektrickou baterii a motor. Jedná se o hybridní elektromobil typu Plug-In. Od hybridů Toyota (NYSE:TM) se liší tím, že elektromotor je na prvním místě, což umožňuje dobíjení vozu přes noc.
Tím se řeší problémy, které Američany odrazovaly od elektromobilů, jako je například Ford Motor (NYSE:F) F-150. Lithium-iontové baterie jsou těžké. Jejich energetická hustota je nízká.
Američané dávají přednost velkým, prostorným vozům. Přidáním elektrických baterií a motorů do stávajícího rámce vznikne drahé vozidlo s malým dojezdem, které se na silnici cítí spíše jako návěs nákladního auta než jako osobní automobil.
Naložený Tesla CyberTruck bude vážit 10 000 kg.
Zdroj: Reuters
Když viděly úspěch Li, zareagovaly americké společnosti. Ford tvrdí, že nyní bude vyrábět více hybridů.
V Číně mezitím Li není jediným úspěšným vozem. Společnost BYD (OTCMKTS:BYDDF), která začínala jako výrobce baterií podporovaný společností Berkshire-Hathaway (NYSE:BRK-A) (NYSE:BRK-B), si vede ještě lépe než Li. Daří se jí to s menšími vozidly, která mohou mít přijatelný dojezd a jsou vyrobena s nižšími náklady, protože BYD si baterie vyrábí sama.
Zamíří akcie společnosti Li Auto nahoru?
Investoři jsou nadšeni plány společnosti Li Auto na zvýšení výroby. Li bude v roce 2025 nabízet také plně elektrické vozy, které budou využívat „polotuhé“ baterie od CATL a 800voltové nabíjecí stanice.
Problémem je, že tím Li zůstává mimo střed trhu. Budování nových nabíjecích stanic s vyšším napětím bude nákladné a mohlo by zpozdit exportní snahu společnosti Li.
Společnost Li také u nových modelů klade důraz na své samořídicí funkce. Ceny Li se sice snižují, ale i nadále budou na vysoké úrovni.
Společnosti Li a BYD hrozí, že vytlačí společnost Tesla z trhu, který vytvořila a kterému dlouho dominovala. Čínští zákazníci dávají přednost domácím modelům, stejně jako Američané.
Problémem pro akcie Li je, že společnost tak zůstává na menším konci výsledného klacku.
Cadillaky vždy vydělávaly General Motors (NYSE:GM) na jednom autě více peněz než Chevrolety. Chevrolety to však doháněly objemem. Většina kupujících automobilů je střední třída.
Pak jsou tu Liovy vazby na vládu Si Ťin-pchinga. Není to formální. Každá čínská společnost je napojena na vládu. Ale Liova strategie vyrábět rodinná SUV, která si mohou dovolit jen nejvyšší kádři, je omezena jak počtem nejvyšších kádrů, tak rostoucími ekonomickými problémy Číny.
Analytici často dělají chybu, když zaměňují vůli s organizací.
Z dlouhodobého hlediska uspějí ty společnosti, které neurážejí své zákazníky, a vlády, které neurážejí své občany.
To ve mně vzbuzuje obavy o společnost Li Auto. Její oznámení o elektrifikaci, zejména o potřebě nových nabíječek, ji zcela svazují s čínskou vládou. Ta stále více vypadá jako one-man show a ten člověk ztratil nit.
Zdroj: Li Auto
Je to stejný problém, jaký mám s Teslou. Nic takového jako společnost jednoho muže neexistuje, stejně jako neexistuje vláda jednoho muže. V Tesle se objevují trhliny a objevují se i v Číně. Sázet na to, že se trhliny bez razantních změn nerozšíří, je špatná sázka.