Kroky excentrického miliardáře jsou sice kontroverzní – alespoň se ale něco děje. A to je pro marketing velkých společností vždycky jen a jen dobře.
Všichni už jste asi slyšeli o tom, jak Elon Musk mění značku Twitteru. Nyní ji nazývá X a plánuje z této platformy sociálních médií udělat super aplikaci, ve které můžete dělat téměř všechno.
„V následujících měsících přidáme komplexní komunikaci a možnost vést celý váš finanční svět. Název Twitter v tomto kontextu nedává smysl, takže se s tímto ptákem musíme rozloučit,“ uvedl Musk v příspěvku z 24. července.
Čas ukáže, zda se excentrický miliardář rozhodl správně.
Do té doby je důležité si uvědomit, že změna firemní značky je riskantní, protože si potenciálně odcizíte svého hlavního zákazníka. Twitter/X již nyní přichází o stovky milionů dolarů. Další odcizení zákazníků by pro platformu sociálních médií znamenalo rozsudek smrti.
Dopad rebrandingu na akcie však může být pro akcionáře pozitivní. Věděli jste, že v roce 2007 Steve Jobs změnil název výrobce iPhonů z Apple Computers na Apple (NASDAQ:AAPL), aby vyjádřil, že společnost je víc než jen počítače. Ó, jakou měl pravdu.
Zde jsou tři společnosti, které by měly následovat Muskův příklad.
Gap (GPS)
Pojďme si tedy vyjmenovat nejméně tři společnosti, které změnily svůj firemní název tak, aby odrážel rozmanitost jejich podílů: Capri Holdings (NYSE:CPRI), Tapestry (NYSE:TPR) a Driven Brand Holdings (NASDAQ:DRVN). Změnou názvu, která by odrážela jejich postavení více značek, neutrpěly.
Zdroj: Reuters
Přesto společnost Gap (NYSE:GPS) nadále používá svou starší značku, přestože ostatní značky společnosti jsou lepšími nástroji růstu. Místo toho, aby investorům nadále připomínala, jak velkou katastrofou se značka Gap stala, měla by vytvořit název, který by naznačoval budoucnost s autentickými růstovými značkami.
Jak špatné to bylo ve skupině společností Gap?
Bývalou výkonnou ředitelku (CEO) Sonyu Syngalovou nahradili Richardem Dicksonem, bývalým prezidentem a CEO společnosti Mattel (NYSE:MAT) a mužem, který stojí za oživením Barbie. Ve společnosti Athleta, kdysi nadějné značce sportovního oblečení, najala Chrise Blakesleeho, bývalého prezidenta společnosti Alo Yoga.
Vzhledem k tomu, kolik žen pracuje ve čtyřech hlavních značkách Gap, je více než šílené, že představenstvo nedokázalo najít kvalifikovanou ženu, která by vedla celou společnost.
To vám řekne vše, co potřebujete vědět o dysfunkci ve společnosti Gap. Není divu, že se posledních 20 měsíců obchoduje pod 20 dolarů.
Rollins (ROL)
Rollins (NYSE:ROL) je společnost, která se zaměřuje na hubení škůdců. Již 21 let je zisková – a každoročně také zvyšuje svou dividendu.
Od začátku pandemie na počátku roku 2020 jsou však její akcie mnohem volatilnější. Od počátku roku vzrostly o 11,7 % a zaostávají za indexem S&P 500 o více než 800 bazických bodů. V souvislosti s touto nedostatečnou výkonností je třeba si uvědomit jednu věc: Většina zisků indexu pochází z „velkolepé sedmičky“, tedy z technologických akcií, které těží z umělé inteligence.
Dne 26. července společnost vykázala zdravý růst. Její tržby činily 821 milionů dolarů, což je o 14,9 % více než před rokem. Bez započtení akvizic se její tržby meziročně zvýšily o 7,7 %. Co se týče čistého zisku, na očištěné bázi vydělala 114 milionů dolarů, což je o 12,2 % více než ve 2. čtvrtletí 2022.
S předními značkami v oboru, jako jsou Orkin a Critter Control, jméno Rollins o těchto podnicích vypovídá jen málo.
GameStop (GME)
GameStop (NYSE:GME) a AMC Entertainment (NYSE:AMC) jsou dvě meme akcie, které žádnému investorovi nedoporučíme. Jsou směšně nadhodnocené a představují vše špatné na současném investičním prostředí.
Nemám však problém doporučit, aby se maloobchodní prodejce videoher přejmenoval na něco jiného než GameStop. Tento zděděný název je jako řetěz na jeho krku, který ho neustále táhne dolů. Seriózní investoři ji budou i nadále držet mimo své sledovací seznamy.
Nepomáhá ani to, že spoluzakladatel společnosti Chewy (NYSE:CHWY) a zachránce GameStopu Ryan Cohen neustále kosí vyšší management. Generální ředitel Matt Furlong byl v červnu po dvou letech v čele společnosti propuštěn. Dne 27. července rezignovala po pouhém roce bývalá finanční ředitelka (CFO) Diana Saadeh-Jajeh.
Zdroj: Shutterstock
S 1,3 miliardy dolarů v hotovosti v rozvaze má dostatek prostředků na to, aby provedla rozsáhlou změnu značky. Bohužel, jak Sinclair zdůraznil, je pravděpodobně příliš pozdě.