Výroba automobilů je náročná a nákladná. Pokud si vyhledáte seznam zaniklých automobilek v historii, zjistíte, že téměř 100 automobilek nadobro zavřelo své brány.
Úkol vyrábět automobily je pro ty, kteří se zaměřují na elektromobily, ještě obtížnější, protože jedinou automobilkou, která to v současnosti dělá se ziskem, je Tesla (TSLA).
Společnost Rivian Automotive (RIVN) má však šanci prosperovat podobně jako její předchůdce a splňuje řadu podmínek pro to, aby se stala skvělou dlouhodobou investicí. Analytik Bank of America John Murphy totiž po prvním čtvrtletí Rivian ohodnotil jako „buy“ a stanovil cílovou cenu 40 USD za akcii. Zde je několik důvodů, proč se Murphy trefil.
Jednou z hlavních položek, kterou musí noví výrobci elektromobilů zaškrtnout, je finanční flexibilita. Mladá společnost, jako je Rivian, potřebuje čas na zrychlení výroby, vybudování rozsahu a pomalé dosažení ziskovosti.
Zdroj: Getty Images
Na konci prvního čtvrtletí roku 2023 měla společnost Rivian zhruba 12 miliard dolarů v hotovosti a peněžních ekvivalentech. Těchto 12 miliard dolarů nezahrnuje schopnost čerpat kapitál z revolvingového úvěru založeného na aktivech. Společnost Rivian sice stále rychle spaluje hotovost – jen v prvním čtvrtletí roku 2023 měla záporný volný peněžní tok ve výši 1,8 miliardy dolarů a v roce 2022 spálila 6,4 miliardy dolarů -, ale v příštích letech by měla mít dostatek finanční flexibility.
Vedení společnosti posílilo svou rozvahu nejen množstvím hotovosti, ale i dalšími způsoby. V polovině dubna společnost Rivian oznámila změny ve svém úvěrovém rámci, které zdvojnásobily dostupné závazky, prodloužily splatnost do roku 2028 a v podstatě zajistily, že společnost bude schopna uvést na trh vozidla R2 před splatností svého dluhu.
Pokud poptávka zákazníků po SUV a nákladních vozech Rivian zůstane v nadcházejících letech vysoká, získá automobilka dostatek času na zrychlení výroby, dodávek a ziskovosti.
Pokud se podíváte na úspěšné automobilky, zjistíte, že všechny mají sílu značky. Tato síla značky činí tradiční automobilový průmysl velmi konkurenčním, protože společnosti bojují o získání věrných zákazníků. Získat nové zákazníky od jiných značek je v tradičním automobilovém průmyslu obtížné a nákladné.
Zdroj: Rivian
Z tohoto důvodu je pro začínající výrobce automobilů často obtížné se prosadit. Dobrou zprávou pro začínající výrobce elektromobilů, jako je Rivian, je, že na trhu elektromobilů tomu tak zatím není. Portál Edmunds.com totiž provedl průzkum, který ukázal, že 85 % zákazníků, kteří si kupují elektromobil, je otevřeno koupi elektromobilu od automobilky, kterou nikdy předtím nevlastnili.
Ačkoli se tento ukazatel průzkumu bude pravděpodobně pomalu přibližovat historické loajalitě, kterou známe z tradičního automobilového průmyslu, nabízí mladým výrobcům elektromobilů příležitost získat zákazníky na začátku závodu o elektromobily.
Kvalitní výrobek
V konečném důsledku by nemuselo příliš záležet na tom, zda si Rivian koupí čas na urychlení výroby, vybudování rozsahu a přivedení nových zákazníků ke své značce, pokud vozidla nesplní očekávání. Dobrou zprávou je, že vozy Rivian R1T a R1S byly dobře přijaty z hlediska spokojenosti zákazníků, kvality a bezpečnosti.
Vezměme si jako příklad studii společnosti J.D. Power o zkušenostech s vlastnictvím elektromobilů v USA. Společnost Tesla tuto studii ovládla ještě v roce 2022, kdy její Modely 3, Y a S obsadily všechna tři první místa v žebříčku. V roce 2023 se však na prvním místě studie umístil model R1T společnosti Rivian.
Zdroj: Rivian
Vozidla Rivian získala také významné ocenění od Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Rivian získal nejvyšší hodnocení bezpečnosti (Top Safety Pick+) pro oba modely R1T a R1S, které prošly náročnějšími testy ve všech kategoriích – R1S byl jediným velkým SUV a R1T jediným elektrickým nákladním vozem, který dosáhl tohoto hodnocení v roce 2023.
Společnost Rivian urazila dlouhou cestu
Zatímco mnoho nových automobilek se potýká s problémy a nakonec zavře své brány dříve, než dosáhne velkého úspěchu, Rivian si odškrtl řadu důležitých položek, které mu dávají šanci odměnit dlouhodobé investory.
Společnost Rivian má silnou rozvahu, hromadu hotovosti a dluh, jehož splatnost nastane po uvedení vozidel R2 na trh. Výrobce elektromobilů má také jedinečnou příležitost získat zákazníky, dokud jsou vůči značkám elektromobilů otevření, a pak si je dlouhodobě zajistit, až se stanou loajálnějšími, jak je tomu u tradičních automobilek. Pokud se vozidlům Rivian díky designu, bezpečnosti a spokojenosti spotřebitelů podaří udržet vysokou poptávku, má automobilka reálnou šanci v příštích letech, kdy se prodeje elektromobilů budou zrychlovat, prosperovat.
Rivian se v současnosti obchoduje za zhruba 26 dolarů za akcii, ale Murphy se možná trefil a 40 dolarů se nezdá být tak vzdálené.