Zisky společnosti Meta by mohly internetovému gigantu Amazon způsobit značné dlouhodobé potíže.
Akcie společnosti Meta Platforms (META) se loni v listopadu propadly na sedmileté minimum 88 USD. V té době byli investoři zklamáni poklesem jejího reklamního byznysu – který se potýkal se změnami ochrany soukromí v systému iOS od společnosti Apple, tvrdou konkurencí ze strany TikToku od ByteDance a dalšími makropříčinami – a jejím odhodláním spálit miliardy dolarů na rozšíření svého nerentabilního segmentu Reality Labs.
Kdybyste však koupili společnost Meta, když všichni býci ustupovali, seděli byste dnes na nerealizovaném zisku téměř 240 %. Toto rychlé zotavení bylo poháněno jejími příjmy z reklamy, které v prvních dvou čtvrtletích roku 2023 konečně meziročně vzrostly a ukončily tříčtvrtletní sérii meziročních poklesů.
Toto oživení však bylo způsobeno především prudkým nárůstem výdajů na reklamu ze strany čínských společností zabývajících se elektronickým obchodováním, které se svými přeshraničními tržištěmi cílily na zahraniční kupující.
Společnost Meta během svého posledního konferenčního hovoru nejmenovala žádné konkrétní společnosti, ale domnívám se, že jejími nejpravděpodobnějšími klienty jsou společnosti Temu, Shein a AliExpress společnosti Pinduoduo (PDD) a Alibaba (BABA). Všechna tato tři čínská přeshraniční tržiště v uplynulém roce prudce zvýšila známost své značky a popularitu mezi zahraničními zákazníky. Proto by zisky společnosti Meta mohly ve skutečnosti způsobit bolest společnosti Amazon (AMZN), která se také do značné míry spoléhá na přeshraniční prodej z Číny.
Zdroj: Getty Images
Měl by se Amazon obávat svých čínských vyzyvatelů?
Společnost Amazon v žádném ze svých nejnovějších hlášení pro Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC) neuvádí společnosti Temu, Shein ani AliExpress jako potenciální hrozby. Podle nejnovějších žebříčků obchodů s aplikacemi na Data.ai jsou však Temu a Shein v současné době dvě nejstahovanější nákupní aplikace v USA na systémech iOS a Android. A ironií osudu je Temu nejstahovanější nákupní aplikací na FireOS společnosti Amazon.
Temu i Shein se zaměřují na mladší a finančně náročné zákazníky díky levným produktům a agresivním kampaním na sociálních sítích TikTok a Meta’s Reels.
Společnost Pinduoduo ve své poslední zprávě nezveřejnila žádné konkrétní ukazatele růstu Temu, ale její viceprezident pro finance Jun Liu uvedl, že aplikace je stále ve „fázi učení“, protože se nadále „laserově zaměřuje“ na „pochopení a přijetí“ „odlišných kulturních preferencí, sociálního prostředí a spotřebitelské poptávky“ svých zámořských zákazníků. Pinduoduo je nejrychleji rostoucím lídrem v oblasti elektronického obchodování v Číně, a proto by mohla zopakovat svůj recept na domácí úspěch a vytvořit z Temu zámořskou velmoc.
Vedení soukromé společnosti Shein během prezentace pro investory na začátku tohoto roku uvedlo, že tržby společnosti vzrostou v roce 2021 o 57 % a v roce 2022 o 45 %. Věří, že může pokračovat v růstu tržeb složenou roční mírou růstu (CAGR) ve výši 37 % až do roku 2025.
Pro srovnání, v první polovině roku 2023 vzrostly tržby společnosti Amazon v Severní Americe meziročně pouze o 11 % a v zahraničí o 5 %. Jeho služby pro prodejce třetích stran, které se na jeho nejvyšším obratu podílejí 24 %, vzrostly o 18 %, ale velká část tohoto růstu pochází také od čínských obchodníků, kteří zasílají své produkty zahraničním kupujícím.
Je příliš brzy na to, abychom mohli říci, zda Temu a Shein významně přiškrtí dlouhodobý růst Amazonu. Nicméně prudce rostoucí prodej reklamy společnosti Meta čínským společnostem zabývajícím se elektronickým obchodováním a rostoucí popularita Temu a Shein v USA vyvolávají několik varovných signálů.
Zdroj: Shutterstock
Propady Amazonu by mohly společnosti Meta přinést krátkodobé zisky
Růst čínských přeshraničních tržišť by mohl společnosti Amazon způsobit bolesti hlavy, ale v krátkodobém horizontu by měl společnosti Meta přinést příznivé výsledky. Tento příliv příjmů z čínské reklamy by jí měl zajistit více času při rozšiřování služby Reels, která má čelit TikToku, a při aktualizaci reklamních algoritmů, aby obešla změny v systému iOS od společnosti Apple. Ukazuje se také, jak Meta stále generuje příjmy od čínských společností, přestože její platformy sociálních médií jsou v pevninské Číně již 14 let zakázány.
Společnost Meta Platforms v těchto dnech stále čelí některým krátkodobým makro a konkurenčním výzvám, ale analytici očekávají, že její tržby a zisk letos vzrostou o 14 %, resp. 56 %, protože její reklamní byznys se konečně zotaví. To jsou impozantní tempa růstu pro akcie, které se obchodují za pouhý 19násobek forwardového zisku, takže investoři by měli koupit společnost Meta právě teď, protože ambiciózní čínské společnosti zabývající se elektronickým obchodem nadále využívají její aplikace pro sociální média jako nástupiště pro dlouhodobý útok proti společnosti Amazon.