AT&T: Růst celoživotní hodnoty pro zákazníky je nezbytný

Investiční teze: K dalšímu růstu je podle mého názoru zapotřebí růst celoživotní hodnoty zákazníků a také důkaz, že společnost dokáže konkurovat T-Mobile.

Účelem tohoto článku je posoudit, zda má společnost AT&T (T) stále možnost zaznamenat odtud odraz k růstu s ohledem na nedávné výsledky.

Výkonnost

Při pohledu na poslední výsledky hospodaření společnosti AT&T vidíme, že zatímco provozní výnosy zaznamenaly mírný nárůst – na vrub růstu v segmentu služeb -, čistý zisk vzrostl o 5 % ve srovnání se stejným čtvrtletím minulého roku díky poklesu nákladů.

S ohledem na to vidíme, že v roce 2022 se míra odchodu mírně zvýšila – a průměrná míra odchodu za první dvě čtvrtletí tohoto roku byla také 0,80 %.

Je však také pozoruhodné, že ARPU pouze u postpaid telefonů vzrostl z 54,81 USD ve 2. čtvrtletí 2022 na 55,63 USD ve 2. čtvrtletí 2023.

Abych mohl lépe posoudit, zda se údaje o ARPU a míře odchodu zákazníků společnosti AT&T zlepšují – rozhodl jsem se vypočítat celoživotní hodnotu zákazníka v segmentu postpaid telefonů za pětileté období. Ta byla vypočtena jako ARPU/poměr odchodu za každé čtvrtletí od roku 2019 do současnosti:

Na výše uvedené heatmapě můžeme vidět, že hodnota celoživotního zákazníka dosáhla vrcholu v letech 2020 a 2021 – v době pandemie COVID-19. Pro 1. a 2. čtvrtletí vidíme, že hodnota LTV od roku 2021 klesá – i když zůstává vyšší než hodnoty, které jsme viděli v roce 2019 před pandemií.

Při pohledu na poměr dlouhodobého dluhu k celkovým aktivům společnosti AT&T vidíme, že zatímco tento poměr se za poslední tři roky mírně zvýšil – samotný dlouhodobý dluh společnosti se snížil:

Zdroj: Unsplash

Kromě toho ukazatel pohotových aktiv společnosti (počítaný jako celková oběžná aktiva minus zásoby minus předplacená a ostatní oběžná aktiva nad krátkodobými závazky) zaznamenal od prosince 2020 celkový pokles – nehledě na mírné zlepšení ukazatele od předchozího čtvrtletí.

Ukazatel pohotové likvidity nižší než 1 znamená, že společnost AT&T nemá dostatečná likvidní aktiva na pokrytí svých krátkodobých závazků.

Náš pohled na věc

Pokles odchodu zákazníků vykazuje známky dosažení dna a že jsme svědky postupného poklesu hodnoty celoživotního zákazníka ve srovnání s pandemickými roky 2020 a 2021, by mohla být signálem, že inflace a širší makroekonomické obavy ovlivňují růst společnosti AT&T v tomto ohledu.

Již dříve jsem ve svém předchozím článku upozornil na to, že AT&T sice vyplácí vysoký dividendový výnos – inflace však zvyšuje četnost opožděných plateb účtů této společnosti, což by mohlo mít do budoucna vliv na růst volného peněžního toku.

To se však nestalo, jak můžeme vidět, růst volných peněžních toků v uplynulém roce byl dynamický:

I když je to povzbudivé, zastávám názor, že AT&T potřebuje růst celoživotní hodnoty zákazníků, abychom odtud mohli vidět smysluplný růst. Podle mého názoru bude klíčovým faktorem, zda toho společnost bude schopna dosáhnout, míra, do jaké se dokáže vyrovnat s rostoucí konkurencí ze strany společnosti T-Mobile (TMUS) – která v posledním čtvrtletí zaznamenala nižší míru odchodu zákazníků než AT&T i Verizon (VZ).

Vzhledem k tomu, že T-Mobile od sloučení se Sprintem stále přitahuje větší počet zákazníků, je pravděpodobné, že AT&T bude muset pokračovat ve výrazných propagačních aktivitách, aby zákazníci nepřecházeli k jinému operátorovi, což by mohlo znamenat i výraznou cenovou konkurenci.

Je možné, že se v tom odráží příliv nových zákazníků po fúzi se společností Sprint a že bychom se mohli dočkat vyrovnání.

Společnost AT&T má stále největší dosah a pokrývá odhadem 55 % území Spojených států, T-Mobile pokrývá 35 %. T-Mobile má údajně nejrychlejší medián rychlostí v celé zemi, zatímco AT&T má nejpomalejší, což může být ovlivněno skutečností, že AT&T má větší zastoupení ve venkovských oblastech – kde by se v každém případě očekávaly nižší rychlosti.

Nakonec se domnívám, že společnost AT&T si dokáže udržet své dominantní postavení na americkém trhu i přes růst společnosti T-Mobile. Zastávám však názor, že hodnota životnosti zákazníků musí odtud růst, než ji budou moci následovat i akcie.

Zdroj: Reuters

Závěr

Závěrem lze říci, že společnost AT&T zaznamenala pokračující růst peněžních toků a nižší míru odchodu zákazníků ve srovnání s roky před pandemií, a to i přesto, že tato míra vykazuje známky opětovného růstu.

Zastávám názor, že AT&T si nakonec může udržet své dominantní postavení, a hodlám akcie nadále držet. Před dalším navýšením své pozice bych však potřeboval vidět jasný důkaz o růstu celoživotní hodnoty zákazníků a také více důkazů o tom, že společnost dokáže udržet nízkou míru odchodu zákazníků ve srovnání s T-Mobile.