Důvtipný generální ředitel použil všechny taktiky, aby udržel akcie nad vodou.
V pondělí společnost Mullen Automotive (NASDAQ:MULN) oznámila, že získala aktiva od společnosti Romeo Power za 3,5 milionu dolarů.
Z fundamentálního hlediska to znamená… no… nic moc. Nákup za 3,5 milionu dolarů představuje méně než 2 % vykázané hotovosti společnosti Mullen a aktiva se zdají být součástí výprodeje, který Mullen pravděpodobně nepotřeboval.
Nicméně akcie společnosti Mullen díky této transakci vzrostly o 20 %.
To proto, že Mullen je meme akcie, součást kouzelného světa, kde ceny akcií často závisí spíše na firemním roztleskávání než na finančních výsledcích. A pokud jde o třepání bambitkou, málokdo s ní mává tak energicky jako David Michery, mistr stojící za společností Mullen Automotive.
Než zvednete obočí, musíme mu přiznat zásluhy. Micheryho historie jako propagátora penny stock je impozantní. Podle společnosti Hindenburg Research stál pan Michery před společností Mullen v čele ne jedné, ale pěti penny stocks. Během tohoto procesu se také stal multimilionářem. Jeho metoda? Směs nadšení, umné taktiky a možná i špetky kouře a zrcadel.
Ačkoli každý kvantitativní model, který jsem spustil, ukazuje, že akcie MULN půjdou k nule, nepodceňujte schopnost jejího generálního ředitele vyvolat v mezidobí dočasné stlačení. David Michery koneckonců chce, abyste si koupili další akcie.
Nákupy ze strany insiderů
Nákupy zasvěcených osob jsou v podnikovém světě ekvivalentem toho, když jíte vlastní jídlo. Vedoucí pracovníci korporací vědí o své společnosti mnohem více (nebo v to alespoň doufáte), a pokud nakupují akcie, měli byste pravděpodobně také. Studie ukázaly, že nákupy zasvěcených osob historicky překonávají trh o 6 %.
Co se týče Davida Micheryho? Je u bufetu s talířem v ruce. Dne 17. srpna nakoupil 102 040 akcií společnosti Mullen Automotive za 0,9842 USD za kus.
Tento nákup vysílá investorům jasný vzkaz: „Když za tuto cenu nakupuji já, měli byste pravděpodobně nakupovat také.“ Společnost rovněž vydala tiskovou zprávu pro ty, kteří nestihli podat žádost o registraci v Komisi pro cenné papíry a burzy.
Zdroj: Mullen
Není to poprvé, co generální ředitel nakoupil akcie, aby si posílil podporu. V roce 2016 nakoupil generální ředitel společnosti JPMorgan (NYSE:JPM) Jamie Dimon akcie společnosti v hodnotě 25 milionů dolarů poté, co akcie klesly kvůli obavám o ekonomickou situaci. Za rok by své peníze zdvojnásobil. Nedávno stejnou taktiku použily během březnové krize regionální banky od PacWest (NYSE:PACW) po U.S. Bancorp (NYSE:USB). (U First Republic byla patrná absence nákupů ze strany insiderů).
Přesto by investoři měli postupovat opatrně. Micheryho oznámení přišlo s hvězdičkou, že jeho nákupy by mohly být podle pravidel SEC dorovnatelné. To naznačuje, že mohl získat více než 102 040 akcií, což snížilo jeho vstupní náklady pod tržní ceny.
Zpětné odkupy akcií
Od roku 2022 Mullen získal 500 milionů dolarů při stále nižších oceněních. Jeho kola financování nyní stojí kmenové akcionáře zhruba 1,85 dolaru za každý získaný dolar. Je to taktika, které říkám „financování po spirále smrti“, a často končí tím, že akcie míří k nule.
Ukazuje se, že opak je také pravdou. Studie zjistily, že společnosti, které odkupují své akcie, mají tendenci „vykazovat lepší výkonnost“ během tříletého období nákupu a držení akcií. U menších a levnějších společností mohou tyto nadměrné výnosy přesáhnout 20 %. Dokonce i technologický gigant Nvidia (NASDAQ:NVDA), známý svými čipy s umělou inteligencí a zdrojem našeho herního štěstí, naskočil na vlnu zpětného odkupu. Ve svém posledním čtvrtletí společnost oznámila, že na zpětný odkup svých akcií vynaloží 25 miliard dolarů.
David Michery si tyto zprávy možná konečně přečetl. V červenci společnost Mullen oznámila, že mění kurz. Namísto prodeje akcií držitelům prioritních akcií vynaloží 25 milionů dolarů na jejich zpětný odkup.
Že by býčí znamení? Možná. Cena akcií společnosti Mullen v den oznámení uzavřela o 29 % výše. Díky klesající ceně akcií společnosti Mullen se také jedná o případ „prodat nízko, odkoupit ještě níže“.
Rozumné? To je těžší říct. Když během jednoho čtvrtletí zvýšíte počet akcií v oběhu šestinásobně, stává se zpětný odkup akcií hrou na splácení akcionářů jejich vlastními penězi.
Jak zůstat ve světle reflektorů
P. T. Barnum kdysi prohodil: „Neexistuje nic takového jako špatná reklama.“ To je pravda. A to často platí jak pro pouťové atrakce, tak pro společnosti. Studie ukázaly, že společnosti mohou negativní zprávy otupit jednoduše tím, že napíší delší tiskové zprávy.
Mullen tuto pravdu dovedl do extrému. Za posledních 100 dní Mullen odeslal Komisi pro cenné papíry a burzy 14 zpráv 8-K, což je formulář určený k upozornění investorů na významné události ve společnosti. (Dokonce i humbukář Tesla vydal za toto období pouze tři zprávy 8-K). Startup v oblasti elektromobilů také vydal 35 tiskových zpráv na svých oficiálních internetových stránkách. To je ekvivalent toho, jako by společnost každý druhý obchodní den říkala: „Ahoj, pamatujete si na nás?“.
Mullen dokonce 1. září vydal tiskovou zprávu, aby dokončil odpověď na otázku z Fox Business poté, co ztratil zvukové spojení. Musí být vyčerpávající pokračovat v práci.
Zdroj: Mullen
Abychom byli spravedliví, neustálý proud optimistických zpráv udržuje investory v napětí. Podle serveru Fintel.io se Mullenovo maloobchodní vlastnictví v letošním roce udrželo na stejné úrovni, i když se akcie propadly.
Ale je tu jedna námitka. Neustálá komunikace nezaručuje finanční úspěch. A bez ohledu na to, kolik tiskových zpráv společnost Mullen vydá, skutečným testem je, zda dokáže pozitivní zprávy přeměnit na kladné peněžní toky.
Pro nezasvěcené může „window dressing“ znít jako příprava na předčasné Vánoce. Ve finančnictví však tento termín označuje strategický manévr k vyleštění finančních výkazů, zejména na konci účetního období. Zvyšuje se hotovost… zákazníkům se nabízejí produkty… a společnosti si nacucávají břicha, aby vypadaly na konci čtvrtletí dokonale. Téměř všechna odvětví jsou vinna alespoň nějakým pózováním na konci čtvrtletí.
Společnost Mullen není jiná. Společnost se nedávno zaměřila na konkrétní data ukončení prodeje prioritních akcií série D a dalších derivátů, aby maximalizovala své hotovostní zůstatky ke konci čtvrtletí. V posledních dnech posledního čtvrtletí společnost získala 100 milionů dolarů, čímž se její celkový zůstatek neomezené hotovosti zvýšil na 214 milionů dolarů.
EV startup také používá několik účetních taktik k maximalizaci své rozvahy. Velkou část svých akvizic účtuje v rámci goodwillu, který se na rozdíl od duševního vlastnictví neodepisuje. Odměny pro vedoucí pracovníky jsou většinou vázány na akcie, což snižuje zjevnou spotřebu hotovosti. (Za posledních devět měsíců společnost rozdala vedoucím pracovníkům 71 milionů dolarů).
Samozřejmě, že s „window dressing“ je to podobné jako s vydáváním příliš mnoha tiskových zpráv – na základním stavu firmy to nic nemění. Ve skutečnosti víme, že společnosti, které poskytují příliš mnoho informací, často vykazují více řízení zisků a horší výkonnost. Kupující si musí dávat pozor.
Jednou z posledních dovedností Davida Micheryho je umět zaujmout své publikum.
Dne 29. srpna jeho firma oznámila, že podala žalobu na makléřské firmy včetně TD Ameritrade, Schwab a dalších, v níž tvrdí, že „dochází k manipulaci a nezákonným praktikám při obchodování s akciemi“.
Je to jako dívat se podesáté na Rockyho I. Už víme, kdo vyhraje (a není to hlavní hrdina). Ale stejně budeme fandit outsiderovi.
Mullen následuje řadu dalších meme akcií, které se zaměřují na prodejce nakrátko. V lednu akcie společnosti Genius Group (NYSEMKT:GNS) vyskočily o 120 % poté, co tato ztrátová společnost oznámila, že zahajuje činnost pracovní skupiny, která má tuto praxi prošetřit. Michery také poznal sílu angažovanosti na sociálních sítích.
Tyto snahy se samozřejmě ne vždy vyplatí. Mullenův případ proti makléřským firmám byl již degradován na soudce magistrátu. A dokonce i generální ředitel společnosti AMC Entertainment (NYSE:AMC) „Král opic“ Adam Aron se musel bránit proti vitriolu akcionářů. Není snadné hrát na strunu davu a málokomu se to daří věčně.
Jakou má Mullen (ve skutečnosti) cenu?
Jak vypráví David Michery, příběh společnosti Mullen je vzrušující jízdou, která jednoho dne vytvoří elektromobily, jež „dokonale zapadnou do života amerického spotřebitele“. Díky mistrovské kombinaci akciových manévrů, konzistentnímu toku zpráv, strategickému načasování a asertivním právním postojům vytvořila společnost rozruch, který si za peníze nekoupíte.
Pod fanfárami však přetrvává zásadní otázka: Jaká je budoucnost společnosti, která dosud nevyrobila jediný interně vyvinutý vůz? Zavedení hráči v oboru se již nyní potýkají s nízkými zisky; společnost Polestar (NYSE:PSNY) podporovaná Volvem dosahuje pouze 4% hrubé marže, přestože prodává SUV za 83 900 dolarů. A nákladní vozy Rivian (NASDAQ:RIVN) za 74 800 dolarů jsou solidně ztrátové.
Mullen se ocitne v ještě obtížnější pozici. Její vlajková loď, SUV Mullen FIVE, za 55 000 dolarů cílí na notoricky konkurenční a nasycený segment amerického automobilového trhu. A rozšíření výroby si pravděpodobně vyžádá více než 214 milionů dolarů, které má Mullen k dispozici. Konkurenční společnost Fisker (NYSE:FSR) spotřebovala ve druhém čtvrtletí více než 100 milionů dolarů na výrobu pouhých 1 022 vozů SUV.
David Michery zatím pokračuje v obratném a šikovném hraní s kartami. Prodejci krátkých pozic sázejí proti těmto akciím na vlastní nebezpečí. Ale nakonec to panu Micherymu nebude stačit, aby přesvědčil lidi, aby si jeho akcie koupili. Bude muset také vyrábět auta a přesvědčit svět, aby si je také koupil.