Tyto akcie leteckých společností mohou obstát tváří v tvář snad i tomu nejtvrdšímu ekonomickému protivětru.
Inflace ovlivňuje všechny sektory akciového trhu, ale snad žádný z nich ne tak jako akcie leteckých společností. V polovině září několik leteckých společností včetně Southwest Airlines (NYSE:LUV) a American Airlines (NASDAQ:AAL) snižuje očekávaný zisk kvůli vyšším nákladům na pohonné hmoty.
To bylo obzvláště špatně načasované, protože odvětví nadále zvládá potíže s pracovními silami, které způsobily zpoždění letů. Ačkoli „cestování z pomsty“ je stále silné, mnozí analytici v odvětví se obávají, že v určitém okamžiku může spotřebitelům jednoduše dojít chuť cestovat letadlem.
Než tedy začnete investovat do akcií leteckých společností, nezapomeňte, že se bude jednat o dlouhodobé investice. Odvětví vykazovalo slabost již před rokem 2020. Zotavení bude trvat nějakou dobu. Dlouhodobí investoři však mohou být odměněni za to, že se rozhodli pro vypočítavou investici do některých předních jmen v tomto odvětví.
Delta Air Lines (DAL)
Přestože poptávka po cestování zůstává navzdory oslabující ekonomice silná, mnoho akcií předních leteckých společností se obchoduje pod 200denním klouzavým průměrem.
V případě společnosti Delta Air Lines (NYSE:DAL) však tato situace nenastala. Akcie této letecké společnosti našly podporu kolem svého 200denního samostatně spravovaného klouzavého průměru (SMA). Investoři mohou jen doufat, že dno zůstane neporušené.
Dne 14. září se Delta připojila k ostatním leteckým společnostem a snížila svou prognózu zisku do konce roku 2023. Nové rozpětí mezi 1,85 a 2,05 USD zohledňuje vyšší náklady na palivo i vyšší než očekávané náklady na údržbu.
Zdroj: Getty Images
Zprávy však nebyly pro dopravce jen špatné. Delta předpokládala pokles příjmů až o 4 %. Nyní však odhaluje, že pokles bude pouze mezi 2 a 3 %.
Také 15% pokles zisku pravděpodobně neovlivní nedávno obnovenou dividendu společnosti. Trpěliví investoři tak budou mít důvod vypořádat se s případnými turbulencemi, které může přinést vlastnictví akcií DAL.
United Airlines (UAL)
Letecká společnost United Airlines (NASDAQ:UAL) neoznámila revizi svých budoucích zisků směrem dolů. Prozatím mohou investoři dát za pravdu prognózám analytiků, kteří předpokládají nárůst zisku o 1,4 %.
Pozoruhodné je, že letecká společnost má přibližně 15% podíl na trhu. To z ní dělá čtvrtého největšího dopravce, ale jen o pár procentních bodů za vedoucí společností.
Letecká společnost může mít příležitost získat další podíl prostřednictvím mezinárodních letů. Společnost má jedno z nejrozsáhlejších portfolií mezinárodních linek, i když se tato oblast ještě plně nezotavila.
United se snaží vyčistit svůj dluhový profil a v současné době nenabízí dividendu. Přesto se investoři mohou podívat na akcie UAL a zjistit, že jsou mezi akciemi leteckých společností výrazně podhodnocené na úrovni pouhého čtyřnásobku forwardového zisku.
ETF Global Jets (JETS)
Global Jets ETF (NYSEARCA:JETS) je jediný ETF zaměřený na letecký průmysl. Až do začátku září se JETS ETF obchodoval nad svou 200denní SMA. Nicméně od doby, kdy několik leteckých společností snížilo své prognózy zisku, se tento jediný ETF v odvětví posunul níže.
Jedna z kritik ETF poukazuje na to, že značný podíl jeho akcií je vázán na akcie „velké čtyřky“ leteckých společností. Dvě z nich jsou Delta a United. Investoři, kteří hledají expozici v sektoru leteckých společností, by tedy mohli jednoduše koupit akcie jedné nebo více z těchto společností.
To je spravedlivé. Ale další možností je umožnit ETF, aby se zbavil rizika a volatility, které jsou spojeny s každou jednotlivou akcií. Fond spravuje aktiva v hodnotě více než 1,5 miliardy dolarů. Má však nákladový poměr 0,60 %, který by mohl být vyšší, než by se některým investorům líbilo.