Prodejci krátkých pozic sázejí ve velkém proti automobilkám velké trojky. Je to rozumné?
Velká trojka se ocitla v pracovní tísni… a někteří investoři začínají sázet proti General Motors (NYSE:GM), Ford (NYSE:F) a vlastníkovi Chrysleru Stellantis (NYSE:STLA), protože stávka zaměstnanců United Auto Workers se protahuje.
Podle průzkumu společnosti S3 Partners, která sleduje medvědí sázky na Wall Street, patřily Ford, GM a Stellantis k 18. září mezi deset nejvíce shortovaných automobilových akcií. Ford je třetí nejvíce shortovanou automobilovou akcií. GM je sedmý a Stellantis desátý. Tyto akcie by se mohly stát ještě větším cílem krátkých prodejců, pokud stávka brzy neskončí.
„Délka a závažnost stávky UAW bude hnací silou zvýšeného prodeje na krátko u akcií velké trojky,“ uvedli analytici S3 ve své zprávě.
„Měli bychom očekávat, že s pokračující stávkou se bude krátký prodej zvyšovat,“ dodali s tím, že by to mohlo mít vliv na zásoby automobilů. „Krátký prodej pomůže namazat půdu pro pohyb cen akcií směrem dolů.“
Je však sázka proti Velké trojce strategií, která by se mohla vymstít jako motor starého nákladního vozu?
Prodejci krátkých pozic riskují stlačení automobilových akcií
Silně zkrácené akcie se mohou občas odrazit ode dna. Pokud jste již dlouho nesledovali nebo nečetli film The Big Short, přinášíme vám krátké osvěžení mechanismu krátkého prodeje, které vysvětluje proč.
Zdroj: Unsplash
Když někdo shortuje akcie, půjčí si akcie a prodá je. Doufá, že poté, co cena akcie klesne, může investor akcie odkoupit zpět za nižší cenu a poté je vrátit půjčiteli za tuto nižší cenu. Prodejce nakrátko si strčí do kapsy rozdíl mezi cenou, za kterou akcie původně zkrátil, a cenou, za kterou akcie koupil zpět, aby pozici pokryl.
Ale tady to začíná být zajímavé. Pokud shortovaná akcie stoupá vzhůru, riskuje prodejce krátkých pozic ztrátu peněz, pokud vypůjčená akcie bude dále stoupat, než akcie vrátí. To vytváří tzv. short squeeze. Prodejci krátkých pozic často musí rychle vykoupit akcie, které prodali nakrátko, než se jejich ztráty zvýší. Tento nákup tlačí cenu akcie ještě výše. Případné vyřešení výpovědi UAW by mohlo být katalyzátorem pro stlačování krátkých pozic.
„Jakmile bude stávka vyřešena, měli bychom očekávat příliv nákupů a krytí, protože výroba automobilů se vrátí na normální úroveň,“ uvedli analytici S3.
Prodejci krátkých pozic již letos ztratili část peněz sázkami proti velké trojce. S3 uvedla, že krátké pozice Fordu jsou v roce 2023 zatím v 10% ztrátě, zatímco krátká pozice Stellantisu je o 22 % v mínusu. Krátký obchod GM si letos připsal méně než 1 %.
Stojí však za zmínku, že shortové pozice se letos hromadí v akciích automobilek obecně… a to nejen kvůli pracovním problémům Detroitu.
Několik výrobců elektromobilů, kteří (zatím) nemají žádné zaměstnance UAW, včetně společností Tesla (NASDAQ:TSLA) a Rivian (NASDAQ:RIVN), bylo letos většími shortovacími cíli než velká trojka. A investoři na těchto obchodech prodělali ještě více peněz. Shortování Tesly vedlo letos ke ztrátě téměř 80 %, zatímco krátká pozice v Rivianu se propadla o více než 55 %. Investoři letos přišli o peníze také při shortování čínských automobilových akcií Li (NASDAQ:LI) a XPeng (NYSE:XPEV), stejně jako ikonického giganta sportovních vozů Ferrari (NYSE:RACE).
Prodejcům krátkých pozic zřejmě uniká skutečnost, že poptávka po elektrických a tradičních benzínových vozidlech zůstává silná… navzdory obavám ze stávky UAW, rostoucích úrokových sazeb, vyšších cen ropy a plynu a dalších makroobav. Například GM vykázal ve druhém čtvrtletí téměř 20% nárůst tržeb, zatímco prodeje automobilů Tesla vzrostly o neuvěřitelných 49 %.
Zdroj: Getty Images
Sázet proti automobilovému průmyslu tak nyní může být obecně jen citronový nápad.