Stávky organizovaných zaměstnanců nejsou ničím novým, jsou součástí průmyslu již více než sto let. Nedávný krok UAW, který směřuje ke stávce proti třem velkým automobilkám v Detroitu, však nabral nový rozměr – po krachu jednání o smlouvě odbory zasáhly všechny tři najednou.
Konkrétně UAW zahájila stávkové akce ve finálních montážních závodech Ford, GM a Stellantis. Odboroví předáci tentokrát napínají své svaly a snaží se získat zpět ústupky z minulosti a prosadit vyšší zvýšení mezd vzhledem k inflaci. S blížícím se pátečním termínem se objevují obavy, že by UAW mohla rozšířit stávku na závody na výrobu motorů a převodovek a také na finální montáž.
Ať už to pro velkou trojku a její dealerské sítě dopadne jakkoli, pětihvězdičkový analytik Brian Nagel ze společnosti Oppenheimer říká, že tento pracovněprávní spor nabízí investorům jasné příležitosti, a píše: „Zatímco bitva mezi UAW a předními domácími výrobci automobilů týkající se mezd zůstává proměnlivá a může se ještě nějakou dobu protáhnout, máme tendenci vnímat jakékoli narušení výrobních procesů nových vozidel jako obecně pozitivní pro prodej ojetých automobilů a autodílů.“
Nagel k tomu dodává: „V nejbližší době budou spory mezi domácími výrobci automobilů související s pracovními podmínkami pravděpodobně dále ovlivňovat výrobu nových vozidel, a tím i ceny automobilů. V dlouhodobějším horizontu by vyšší náklady na infrastrukturu pro výrobce automobilů OEM mohly dále zvýšit ceny vozidel, což by podpořilo poptávku po ojetých automobilech s atraktivnější cenou a povzbudilo spotřebitele k delšímu ponechání a údržbě vozidel.“
Zdroj: Bloomberg
Vycházejíce z těchto informací, využili jsme platformu a vytáhli podrobnosti o dvou akciích, které jsou obě hodnoceny jako kupní a které mohou potenciálně získat, když se stávka UAW rozběhne. Zde jsou uvedeny spolu s komentáři některých předních analytiků z ulice.
LKQ Corporation (LKQ)
První na našem seznamu je společnost LKQ, lídr na trhu s použitými a recyklovanými autodíly. Společnost byla založena v roce 1998 na základě jednoduché myšlenky, která se ujala: majitelé automobilů a mechanici chtějí při opravách a doplňování svých vozidel levnější alternativy k dílům autorizovaným výrobcem. Společnost LKQ vstoupila do této mezery a nabízí alternativní a speciální díly s důrazem na kvalitu a vysokou hodnotu.
Společnost rozvinula mezinárodní působnost a má pobočky v 25 zemích Severní Ameriky, Evropy a Asie. Společnost LKQ se může pochlubit 1 600 pobočkami a přibližně 45 000 zaměstnanci a její náhradní díly každoročně nasbírají více než 170 milionů kilometrů na silnicích. Největší geografické segmenty společnosti se nacházejí v Severní Americe a v Evropě, přičemž největším provozním segmentem je divize Specialty, která nabízí špičkové náhradní díly a příslušenství na trzích USA a Kanady.
Zdroj: Getty Images
Ještě před stávkou UAW byly výsledky společnosti LKQ působivé. Společnost vykázala za 2Q23, tedy za poslední reportované čtvrtletí, tržby ve výši 3,4 miliardy dolarů, které meziročně vzrostly o 3,3 % a byly v souladu s očekáváním analytiků. V konečném součtu dosáhla upraveného zředěného zisku na akcii ve výši 1,09 USD, což je o 1 cent více, než se předpokládalo.
V ukazateli, který je zvláště důležitý pro investory do dividend, vykázala společnost LKQ silný meziroční nárůst peněžních toků. Společnost přinesla za 2Q23 provozní cash flow ve výši 480 milionů USD a volné cash flow ve výši 414 milionů USD, ve srovnání s 328 miliony USD a 288 miliony USD ve druhém čtvrtletí loňského roku. Solidní cash flow podpořilo výplatu dividendy, která byla vyhlášena 27. července a vyplacena 31. srpna ve výši 27,5 centů na kmenovou akcii. Tato výplata činí ročně 1,10 dolaru na kmenovou akcii a výnos 2,2 % je v souladu se srovnatelnými společnostmi.
Pětihvězdičkový analytik Michael Hoffman, který sleduje společnost LKQ pro Stiffel, si všímá generování hotovosti, ale spíše si uvědomuje potenciál LKQ pro rozšíření podnikání v případě, že by automobilky čelily dlouhodobé stávce zaměstnanců. Hoffman píše: „Naše investiční teze pro LKQ se zaměřuje na šíři jejího opakovaného organického růstu tržeb s nízkým růstem, který se promítá do středně vysokého nebo lepšího udržitelného CAGR FCF. Tento výhled podporuje vynikající realizace a tržní pozice LKQ na severoamerickém a britském a evropském trhu s náhradními díly a službami pro automobily. Narušení výroby originálních dílů, které bylo zaznamenáno během pandemie, bylo pro společnost LKQ přínosem. To by mohlo naznačovat, že stávka UAW je přínosem. Současná průběžná, omezená stávka UAW pravděpodobně nebude mít dopad. Pokud se však její rozsah rozšíří nebo stávka potrvá delší dobu, pak společnost LKQ pravděpodobně zaznamená poptávku po náhradních dílech, která by byla uspokojena díly OE (automobily uvnitř záručních lhůt obvykle používají díly OE).“
Při pohledu do budoucna dává analytik akciím rating Buy s cílovou cenou 66 USD, což naznačuje jednoroční růst o 31 %.
Všechna 4 nejnovější hodnocení analytiků zde jsou pozitivní, takže konsenzuální hodnocení Strong Buy společnosti LKQ je jednomyslné. Akcie se prodávají za 50,38 USD a jejich průměrná cílová cena 66,63 USD je jen o něco málo vyšší než Hoffmanův cíl a znamená 32% nárůst pro příštích 12 měsíců.
AutoZone, Inc. (AZO)
Druhou akcií, na kterou se podíváme, je AutoZone, dobře známá značka – zejména pro kutily, kteří si chtějí udělat auto sami. AutoZone je maloobchodní prodejce a lídr ve výklenku pro náhradní díly, příslušenství a všechny drobné potřeby pro provádění údržby vozidla na vlastní pohon; zákazníci zde najdou vše od brzd a rotorů přes baterie a čističe palivového potrubí až po chladicí kapaliny motoru.
Společnost vybudovala své podnikání tím, že se stala jednotným místem pro všechny automobilové potřeby, a od svého založení v roce 1979 se rozrostla a má zastoupení ve všech 50 státech a ve Washingtonu a Portoriku a také v Mexiku a Brazílii.
Zdroj: Getty Images
Ve svých posledních finančních výsledcích, které byly zveřejněny počátkem tohoto týdne za fiskální 4Q23, vykázala společnost AutoZone zajímavé rozdělení růstu tržeb. Domácí (tj. americké) tržby zaznamenaly ve čtvrtletí mírný meziroční nárůst o 1,7 %, zatímco mezinárodní tržby vyskočily o 34 %. To podpořilo celkové tržby společnosti ve výši 5,7 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 6,4 % a překonání odhadů o 80 milionů dolarů, přičemž tržby ve stejných prodejnách vzrostly o 4,5 % v příznivém srovnání s očekáváním 2,5 %.
V konečném součtu vykázala společnost AutoZone zředěný zisk na akcii podle metodiky GAAP ve výši 46,46 USD oproti 40,51 USD ve 4. čtvrtletí předchozího roku. Tento výsledek byl o 1,57 USD vyšší, než se očekávalo.
Solidní výsledky, které naznačují další růst, zaujaly analytika Christophera Horverse z JPM. Tento pětihvězdičkový analytik je ohledně společnosti AutoZone do budoucna optimistický a říká o ní: „Nadále věříme, že AZO je připravena na zrychlení kompenzace a mírné přehodnocení z úrovně, kterou považujeme za nejnižší (16x FY1). Z tohoto důvodu nadále doporučujeme nákup, protože trendy by se měly v příštím roce zlepšit díky lepší realizaci, probíhajícím iniciativám v oblasti dodavatelského řetězce a IT a potenciálu příznivějšího zimního počasí na začátku roku 2024. Marže zůstávají pod kontrolou s potenciálním růstem v 1. čtvrtletí, přičemž filozofie AZO v oblasti alokace kapitálu přidá ~10 p.b. k růstu zisku na akcii ve FY24.“
Kvantifikujíc historický postoj, Horvers zde dává rating Overweight (Buy) s cílovou cenou 2 975 USD, což implikuje 12měsíční nárůst ceny akcií o 15 %.
Na akcie AZO existuje 11 nedávných hodnocení analytiků, přičemž konsenzuální hodnocení Moderate Buy podporuje 8 hodnocení Buys (koupit) a 3 hodnocení Holds (držet). Akcie se aktuálně obchodují za 2 583,36 USD a nesou průměrnou cílovou cenu 2 844,78 USD, což je kombinace, která naznačuje, že akcie v horizontu jednoho roku posílí o 10 %.