Honda zahájí v Tokiu provoz samořízených taxíků, říká generální ředitel

Společnost Honda Motor Co. se chystá zahájit provoz samořízených taxíků v Tokiu na začátku roku 2026, ale naznačila, že to nebude okamžitý lék na akutní nedostatek taxikářů v jednom z nejlidnatějších měst na světě. Podle generálního ředitele společnosti Honda Tošihira Mibeho, který vystoupil na čtvrteční akci, bude služba nazvaná “Cruise Origin” začínat s desítkami vozidel v centru Tokia a postupně se rozšíří na 500 vozidel, než se rozšíří do dalších oblastí.

Program je výsledkem spolupráce společností Honda, General Motors Co. a dceřiné společnosti GM, Cruise LLC, která již testuje své autonomní taxíky ve čtyřech amerických městech.

Vozidla, která mají být nasazena, mohou pojmout až šest cestujících. Vzhledem k absenci sedadla řidiče nebo volantu budou mít cestující možnost sedět naproti sobě v prostoru připomínajícím kabinu, což poskytne vhodné prostředí pro schůzky na cestách. Vozidlo bude vystaveno na veletrhu Japan Mobility Show, který se koná koncem tohoto měsíce.

Zdroj: Bloomberg

Uvedení autonomních taxíků na trh by mohlo účinně vyřešit zásadní problém, s nímž se japonský taxikářský průmysl v současnosti potýká, a sice ubývající počet řidičů. Tuto krizi ještě zhoršila pandemie COVID-19, která vyvolala odchod více než 10 000 řidičů z oboru. Kromě toho budou autonomní taxíky hrát klíčovou roli při poskytování řešení pro jízdu zdravotně postižených osob a stárnoucí japonské populace, vysvětlila generální ředitelka GM Mary Barra během stejné akce, které se zúčastnila prostřednictvím videospojení.

Podle Mibeho není Cruise Origin určen výhradně pro přepravu osob, ale bude také převážet předměty. Kromě této dvojí přepravní kapacity Mibe prozradil, že tři spolupracující společnosti zkoumají možnosti spolupráce s dopravci. Předpokládá, že díky tomuto novému rozměru bude Cruise Origin v dlouhodobém horizontu užitečnější.

Navzdory těmto novinkám Japonsko v oblasti autonomního řízení stále zaostává za zeměmi, jako jsou USA a Čína. V současné době se Japonsko může pochlubit pouze vozidly úrovně 4 – která zvládnou všechny úkoly řízení, ale za specifických podmínek a s lidmi připravenými zasáhnout – v jednom městě. Tato vozidla 4. úrovně, což jsou sedmimístné golfové vozíky, mohou projet pouze dvoukilometrovou trasu a nesmí překročit rychlost 12 kilometrů za hodinu.

Po spuštění bude služba Cruise Origin v Tokiu bezpochyby významným milníkem. Generální ředitel společnosti Honda Mibe prohlásil: “Bude to poprvé, kdy bude tento druh služby v Tokiu k dispozici.” Za tímto účelem podepsaly všechny tři společnosti memorandum o porozumění, kterým se zakládá společný podnik pro službu Ride-hail.

V reakci na vyvíjející se prostředí autonomní mobility Japonsko v dubnu revidovalo své dopravní zákony, aby za určitých podmínek – z nichž jedna zahrnuje požadavek na vzdálené monitorování – povolilo plně automatizovanou jízdu na veřejných komunikacích úrovně 4. Mibe nastínil, že společný podnik bude muset získat schválení pro Cruise Origin vzhledem k jeho jedinečné konstrukci, která neobsahuje sedadlo řidiče.

Generální ředitel společnosti Cruise Kyle Vogt ujistil, že bezpečnost zůstává nejvyšší prioritou, když se zabýval hrozícími bezpečnostními problémy, zejména těmi, které jsou spojeny s řízením vlevo v Japonsku a navigací po úzkých tokijských silnicích. V souvislosti s těmito obavami Vogt prozradil, že společnost neúnavně dolaďuje svou technologii v USA, kde se robotické vozy staly účastníky řady bezpečnostních incidentů.

Honda se nenechala odradit neúspěchy a soustavně rozvíjí svou technologii autonomního řízení. V roce 2021 Honda představila první japonské autonomní osobní vozy třetí úrovně. Zavedení však bylo omezené; nabízeno bylo pouze 100 modernizovaných sedanů Legend za cenu 11 milionů jenů (73 400 USD) za kus, přičemž bylo jasně deklarováno, že v případě potřeby bude stále nutný lidský zásah.