Čínský výrobce senzorů pro samořízená auta RoboSense Technology včera otevřel svou maloobchodní knihu s cílem získat téměř 1 miliardu hongkongských dolarů v rámci primární veřejné nabídky akcií, která by mohla být prvním vstupem na burzu v novém roce.
Technologická společnost se sídlem v Šen-čenu nabízí 22,91 milionu akcií po 43 hongkongských dolarech za kus, aby získala až 985 milionů hongkongských dolarů.
Společnost RoboSense přivedla jako základního investora státní podnik Nanshan SEI Investment.
Debut společnosti se očekává 5. ledna.
Společnost RoboSense byla založena v roce 2014 a nabízí produkty a řešení založené na technologii detekce světla a dosahu neboli lidaru pro autonomní řízení a robotiku.
Podobně jako radar a sonar měří lidar vzdálenost mezi objekty pomocí pulzních laserových paprsků a při použití v autonomním řízení dokáže identifikovat značky, dopravní signály a dopravní značení a zároveň udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly.
Zdroj: Robosense
Podle poradenské společnosti Yole Intelligence se očekává, že produkty společnosti RoboSense budou v letošním roce představovat přibližně 29 % celosvětového trhu s lidary pro osobní vozidla.
Logistická divize společnosti Alibaba (9988) Cainiao je s 11% podílem jejím největším neakcionářem.
Mezi další investory patří jednotky společností China Mobile (0941), Fosun International (0656), Geely Automobile (0175), Xiaomi (1810) a China Structural Reform Fund Corp.
Společnost RoboSense plánuje použít zhruba 45 % čistého výnosu z IPO na výzkum a vývoj, po 20 % na posílení schopností, prodej a marketing a zbytek na partnerství a provozní kapitál.
S dalším vývojem technologie autonomního řízení se zintenzivňuje boj o vytvoření chytřejších a účinnějších senzorů. Jednou z oblastí, která přitahuje zvláštní pozornost, je vývoj senzorů LiDAR neboli Light Detection and Ranging. Vývojáři si uvědomují, jakou roli by tato technologie mohla hrát v budoucnosti samořiditelných vozidel, a proto investují velké prostředky do rozvoje této technologie, přičemž mnozí z nich míří pro potřebné zdroje na burzu.
Senzory LiDAR mohou mapovat bezprostřední okolí vysíláním pulzů laserového světla a měřením světla odraženého od blízkých objektů. Tato data se pak používají k interpretaci základních parametrů, jako je vzdálenost, směr, rychlost a tvar. Snímače LiDAR mají oproti jiným technologiím snímání pozoruhodné výhody; díky svým malým rozměrům a vysokému rozlišení jsou ideální pro řešení proměnlivých světelných podmínek a rušení signálu. Tyto výhody jsou však spojeny s vysokou cenou vývoje a výroby.
Zdroj: Robosense
Od vstupu na trh senzorů prodala společnost RoboSense více než 100 000 senzorů LiDAR. Pokud jde o příjmy z automobilových senzorů LiDAR, v roce 2022 vedla na celosvětovém trhu čínská společnost Hesai Group, která se může pochlubit 48% podílem na trhu, zatímco společnost RoboSense přistála na třetím místě s přibližně 15,4 %.
Přestože je společnost jmenována jako preferovaný dodavatel senzorů pro řadu zákazníků, mnoho z těchto zakázek se zatím nepromítlo do definitivních objednávek. Mezi její zákazníky patří významní čínští výrobci automobilů, jako jsou FAW Group, SAIC Motor, Guangzhou Automobile Group, Geely a Great Wall Motor, z nichž někteří rovněž navázali partnerství s konkurenční společností Hesai, která je součástí skupiny RoboSense.
Mnozí výrobci automobilů však zůstávají LiDARu nakloněni. K jeho širokému komerčnímu využití v pokročilých samořídicích technologiích vede potenciálně dlouhá cesta, což znamená, že výrobci musí udržet vysoké výdaje na výzkum a vývoj, aby zdokonalili své produkty a dosáhli cenové síly. V posledních třech letech společnost RoboSense vynaložila značné prostředky na výzkum a vývoj, přičemž tyto výdaje tvořily podstatnou část jejích příjmů.
S nadcházejícím vstupem na burzu v Hongkongu chce společnost získat 780 milionů až 1,17 miliardy hongkongských dolarů a 45 % z této částky věnovat na výzkum a vývoj. Tím odhaluje svou nadějnou strategii, jak zvládnout své ztráty a zároveň si udržet konkurenceschopnost na tvrdém trhu. Autonomní vozidla možná představují budoucnost řízení, ale soutěž o upevnění ideální snímací technologie nadále podněcuje intenzivní soupeření na trhu.