Apple zaostává, čínští giganti Huawei a Xiaomi se předhánějí na trhu s elektromobily

Po deseti letech společnost Apple Inc. ještě nepředstavila elektromobil – na což již zareagovali její asijští rivalové Huawei a Xiaomi. Huawei a Xiaomi, dva nejzuřivější konkurenti společnosti Apple, kteří na čínském trhu s chytrými telefony soupeří s iPhonem, tento týden představili své elektromobily nabité špičkovými technologiemi.

Tyto odvážné kroky podtrhují záměry společností upevnit si svou pozici dříve, než se do ringu případně vrhne i Apple. “Chytré telefony v Číně si nyní uvědomují strategickou hodnotu automobilů a vyrábějí chytrá vozidla pomocí metodiky zaměřené na software, a to mnohem dříve, než dojde k očekávanému uvedení automobilových produktů společnosti Apple,” poznamenal Tang Jin, vedoucí výzkumný pracovník banky Mizuho. Ačkoli se zprávy o příklonu společnosti Apple k automobilovému trhu objevily již kolem poloviny roku 2010, americká nadnárodní technologická společnost dosud nevydala žádné veřejné potvrzení.

Čína, která je pro Apple i Teslu kvintesenčním trhem, se na tržbách těchto společností podílí téměř 20 %. Vzhledem k tomu, že jde o vedoucí zemi z hlediska objemu prodeje elektromobilů, slouží trendy na čínském trhu jako spolehlivý ukazatel globálních tendencí.

Současný vývoj potvrzuje představu futuristů, kteří si elektromobil představují jako větší, ovladatelný smartphone. Tato dynamika se neomezuje pouze na výrobce chytrých telefonů, kteří se pouštějí do výroby elektromobilů, ale i výrobci elektromobilů, jako je čínská společnost NIO, se pouštějí na trh s chytrými telefony.

Ve čtvrtek společnost Xiaomi, která je známá tím, že ročně dodá po celém světě přibližně 150 milionů chytrých telefonů, během zahajovací akce v Pekingu odhalila svůj první automobil – elektrický sedan. Zakladatel společnosti Xiaomi, Lei Jun, zdůraznil, že značka dodržuje globální výrobní standardy, a uvedl, že automobil bude vyráběn metodou odlévání karoserie podobně jako Tesla a bude využívat čipy a komponenty od významných dodavatelů, včetně společností Nvidia, Qualcomm a Bosch. Ačkoli se Lei zdržel zveřejnění ceny a data uvedení vozu na trh, vyjádřil ambice konkurovat špičkovým výrobcům, jako jsou Porsche a Tesla.

Dva dny před odhalením společnosti Xiaomi předvedla společnost Huawei řadu modelů svého elektrického SUV, které plánuje prodávat od přibližně 70 000 USD, čímž se staví do pozice konkurenta společností Tesla a BMW. Pro srovnání, cena SUV Tesla Model X začíná v Číně na přibližně 100 000 USD.

Zdroj: Tesla

Trh s elektromobily v Číně, který je v současné době svědkem postupně se snižujících cen vozů Tesla, by se mohl brzy setkat se situací nadbytečných kapacit, což by vedlo ke snížení ziskových marží. Elon Musk, generální ředitel společnosti Tesla, vyjádřil své obavy z konkurenčního charakteru čínských automobilových společností a označil čínský trh za jejich “nejtvrdší konkurenci”.

Nedávno společnost Huawei uvedla na trh telefony s vlastní čipovou technologií, které se mohou pochlubit vysokou rychlostí stahování dat podobnou rychlostem telefonů s podporou 5G dostupných v USA. Ředitel automobilového průmyslu společnosti Huawei Richard Yu vyjádřil důvěru ve schopnost společnosti zmírnit dopady amerických sankcí prodejem automobilů.

Strategie společnosti Huawei v oblasti automobilů je rozšířením jejích kořenů v oblasti chytrých telefonů; snaží se zachovat angažovanost zákazníků během jejich dojíždění do práce. Společnost nevyrábí automobily se značkou Huawei; místo toho spolupracuje se stávajícími výrobci automobilů na společném návrhu modelů. Výsledné modely jsou poháněny operačními systémy a softwarem Huawei pro asistenci řidiči a umožňují synchronizaci aplikací a nastavení mezi telefony a modely automobilů této značky.

Nejnovější krok společnosti Huawei, SUV vyvinuté ve spolupráci s čínskou automobilkou Seres, přichází poté, co byl na trh uveden model nižší třídy s počáteční cenou 35 000 USD. Ve srovnání s modelem Y společnosti Tesla, jehož cena v Číně začíná na přibližně 37 500 dolarech, si model Seres-Huawei zajistil během prvních dvou a půl měsíců od uvedení na trh více než 100 000 objednávek s nevratnými zálohami.

Zdroj: Xiaomi

Podobně jako Huawei vidí i Xiaomi v automobilech únikovou strategii před nedávným poklesem ziskovosti v podmínkách nasycené poptávky po chytrých telefonech a tlaku ostatních výrobců telefonů nižší třídy. Lei, zakladatel společnosti Xiaomi, zdůraznil zaměření na špičkové technologie, jako jsou čipy, inteligentní výroba a robotika, a soupeření s giganty, jako jsou Apple, Samsung a Huawei.

Jednou z útěch pro Apple v rychle se měnící dynamice trhu je, že jeho dodavatelé v Číně a na Tchaj-wanu se také pouštějí do podnikání s elektromobily. To naznačuje, že pokud se Apple někdy rozhodne vyrábět automobil, bude mít připravený přístup k zavedeným partnerům a pokročilým technologiím.

Výrobní giganti jako Foxconn Technology a Luxshare Precision, kteří jsou zodpovědní za montáž iPhonů, jsou připraveni vyrábět automobily, respektive rozšířit své odvětví automobilových dílů. Nejvýznamnější čínský výrobce elektromobilů BYD, obchodní partner společnosti Apple, se navíc již pustil do montáže výrobků Apple a dodávek součástek. Podle Dana Ivese, analytika společnosti Wedbush Securities, by Apple nemusel být ochoten zůstat stranou dlouho. Ives předpovídá, že automobil Apple bude uveden na trh do roku 2026.