S tím, jak se zintenzivňuje celosvětový závod o dominanci na trhu s elektromobily, dva jihokorejští automobiloví giganti, Hyundai Motor a Kia, předbíhají své větší konkurenty a zaujímají na americkém trhu místo hlavních soupeřů společnosti Tesla. Přestože Tesla v současné době drží výrazný náskok, Hyundai Motor Group a Kia se v loňském roce společně zmocnily druhé pozice v prodeji elektromobilů v USA. Analytici předpovídají, že spojenecké automobilky jsou na nejlepší cestě rozšířit v letošním roce svůj náskok před ostatními soupeři mimo značku Tesla díky odvážné nabídce inovativních modelů EV a konkurenceschopným cenám.
Růst, kterého byly Hyundai i Kia svědky v loňském roce, předstihl Teslu i širší trh s elektromobily. Tento vzestup lze přičíst jejich strategickému podnikání v oblasti EV technologií v posledním desetiletí, které se nyní vzhledem k rostoucí preferenci EV ze strany spotřebitelů začíná projevovat v showroomech. Obě automobilky se mohou pochlubit širokou nabídkou modelů EV, čímž překonávají mnohé konkurenty, včetně společnosti Tesla. Jejich nabídka, od velkých rodinných SUV až po cenově dostupné crossovery a sedany poháněné bateriemi, těží ze špičkové technologie baterií, která umožňuje rychlé nabíjení.
Dalším faktorem jejich konkurenční cenové strategie je strategické rozhodnutí využít změny pravidel pro daňové úlevy u elektromobilů, které umožňují výhodné leasingové nabídky. Navíc těží ze slabých stránek svých konkurentů. Například společnost General Motors se potýká se zpožděním výroby, což narušuje uvádění nových modelů elektromobilů na trh.
Zdroj: Kia
Matthew Phillips, generální ředitel společnosti Car Pros Automotive Group, vystihl strategii společností Hyundai a Kia: “Přistoupily k investicím do elektromobilů. Přišly se správnou kombinací designu, funkcí a nákladů.”
Ještě před deseti lety byly značky Hyundai a Kia v automobilovém průmyslu považovány za outsidery s pověstí levných vozů a problémy s kvalitou. Tato image se však výrazně změnila, zejména v posledních letech s prudkým nárůstem prodeje elektrických vozidel v USA.
Uvedení vozu Tesla Model 3 na trh v roce 2017 vyprovokovalo společnosti Hyundai a Kia k zavedení vlastní flotily elektromobilů. Díky tomuto proaktivnímu kroku tyto společnosti předstihly řadu zavedených výrobců automobilů na trhu, kteří nabízejí speciálně konstruované elektromobily s vynikajícím výkonem a ziskovostí.
Vysoce postavení představitelé značek Hyundai a Kia považovali přechod na elektromobily za příležitost k obnovení image svých značek a přilákání movitějších zákazníků, kteří by o těchto značkách obvykle neuvažovali. Tyson Jominy, viceprezident společnosti J.D. Power pro data a analýzy, poukázal na to, že elektrické SUV Kia je cenově a výbavou srovnatelné s luxusními vozy, jako je Cadillac, což je na trhu s benzinovými vozy téměř neslýchané.
Zdroj: Kia
Tesla si sice udržuje dominantní postavení na americkém trhu s elektrickými vozidly a v loňském roce se na něm prodalo 55 % všech vozidel poháněných bateriemi, ale její podíl pomalu klesá, protože se objevují noví konkurenti. Hyundai, jeho luxusní značka Genesis a Kia nyní prodávají devět elektrických modelů, což představuje 8 % prodejů elektromobilů v USA. Mají širokou nabídku, od modelu Hyundai Kona za 32 000 USD až po Kia EV9, velké sedmimístné SUV s cenou začínající na 55 000 USD, oblíbené u rodin.
Hyundai a Kia mají v brzké době uvést na trh dynamickou řadu nových elektromobilů, včetně dalšího velkého SUV od Hyundai a cenově dostupnějších modelů od Kia. Naproti tomu Tesla prodává pět různých modelů, přičemž nejlevnější začíná na přibližně 39 000 USD.
Rozmanitá nabídka elektromobilů umožnila značkám Hyundai a Kia proniknout do segmentu běžných zákazníků. Kromě svých elektromobilů prodávají i různé hybridy a plug-in hybridy, čímž vycházejí vstříc zákazníkům, kteří hledají alternativu k tradičním vozům s benzinovým motorem.
Značkám Hyundai a Kia, které vyrábějí své elektromobily mimo Severní Ameriku, se přesto podařilo zvýšit prodeje, a to i poté, co ztratily přístup k daňovému zvýhodnění ve výši 7 500 USD podle zákona o snížení inflace, které se vztahuje pouze na vozidla vyráběná na místě. Společnosti však objevily strategii, jak tuto překážku obejít – pronajímají svá vozidla zákazníkům, protože finanční společnosti mohou při pronájmu elektromobilu stále uplatňovat daňový úvěr ve výši 7 500 USD, který pak mohou přenést na zákazníky ve formě snížených měsíčních splátek.
José Muñoz, provozní ředitel společnosti Hyundai, řekl: “Řekli jsme, že IRA nás nezastaví ani nebude překážkou. Musíme jít dál. Potřebovali jsme využít toho, co jsme měli k dispozici, tedy leasingu.”
Zdroj: Getty Images
Díky tomu Hyundai zvýšil podíl leasingu elektrických vozidel z přibližně 5 % na více než 40 %.
Hyundai a Kia však mohou očekávat nárůst konkurence, protože se předpokládá, že počet modelů EV dostupných k prodeji se letos téměř zdvojnásobí na přibližně 100. Zatímco Hyundai a Kia mají v současné době strategickou výhodu ve své rozmanité nabídce, ostatní automobilky je dohánějí svými plány na uvedení levnějších modelů EV.
Navzdory obavám automobilového průmyslu z ochlazení trhu s elektromobily v USA obě korejské automobilky urychlují své plány na rozšíření nabídky elektromobilů. Patří mezi ně otevření nového závodu a zařízení na výrobu baterií v Georgii a investice 200 milionů dolarů do modernizace stávající továrny za účelem zvýšení výroby elektromobilů.
Steven Center, výkonný viceprezident společnosti Kia, zdůraznil, že pro rozšíření jejich rozsahu je důležitá včasná dynamika a rychlé zavádění nových modelů. Konkurenci přirovnal ke koňskému dostihu, kde je klíčové co nejdříve vyrazit vpřed.