Neznámé často provází nejistota, zejména pokud jde o riskování. Je to přirozené, vzhledem k riziku, které s sebou tyto jedinečné příležitosti přinášejí – člověk se jich spíše vzdá, zejména pokud se setká s nejistotou ohledně jejich úspěchu. Jedna taková příležitost se objevila v oblasti elektronického obchodu – podnik Jeffa Bezose, Amazon.
V roce 1994 byl Jeff Bezos třicetiletý manažer hedgeového fondu s revolučním nápadem: internetovým knihkupectvím. Bezos nenechal nápad vychladnout a vydal se shánět finanční prostředky pro tento inovativní koncept, přičemž se zaměřil na potenciální investory, především z řad své rodiny, přátel nebo kohokoli jiného, kdo byl ochoten riskovat a vsadit své peníze na jeho „dítě“.
Bezosova vyčerpávající snaha získat finanční prostředky pro Amazon, který byl tehdy v plenkách, je důkazem jeho odhodlání. Uprostřed moře skeptických tváří uspořádal 60 různých schůzek, na kterých představil svůj nápad, a použil vše, co měl v arzenálu, aby přesvědčil své publikum o jeho potenciálu. Přesto se setkal s četnými odmítnutími, což svědčí o náročnosti jeho podniku – z 60 oslovených lidí jich pouze 22 souhlasilo s investicí do jeho projektu, což se přidalo k počátečnímu kapitálu ve výši 1 milionu dolarů, který potřeboval k založení společnosti Amazon.com Inc. Za jejich důvěru v jeho podnik se Bezos vzdal 20 % podílu, jak uvádí článek, který v roce 2013 zveřejnil server Geekwire.
Zdroj: Getty Images
Podpořit Bezosův sen se odvážně rozhodla malá skupina 22 lidí, včetně jeho rodičů Mikea a Jackie Bezosových, stejně jako jeho mladšího bratra Marka a sestry Christiny. Hlavními vítězi se ukázali být zejména jeho rodiče, kteří investovali 300 000 dolarů za významný 6% podíl v začínající společnosti. Na fenomenální růstovou trajektorii společnosti Amazon upozornil v roce 2016 článek serveru Business Insider, který vymezil, že investice 50 000 dolarů do společnosti Amazon v jejích počátcích za 1% podíl by v roce 2016 činila přibližně 3,5 miliardy dolarů za předpokladu, že by původní podíl nebyl rozředěn dalšími investory.
S příchodem roku 2024 se ukázalo, že stejná počáteční investice má nyní hodnotu neuvěřitelných 15,9 miliardy dolarů, soudě podle lednové tržní kapitalizace Amazonu, která oscilovala mezi 1,59 až 1,604 bilionu dolarů. Toto astronomické číslo ztělesňuje nebývalý růst a úspěch společnosti Amazon, který potenciálně učinil z těch, kdo od počátku věřili Bezosově vizi, miliardáře. Je však třeba upřesnit, že se jedná o teoretické odhady potenciálního růstu původní investice. Nelze potvrdit, zda si tito investoři do této chvíle stále ponechali své původní podíly.
Bohužel ti, kteří se rozhodli neinvestovat do Bezosovy vize budoucnosti, se se svým minulým rozhodnutím těžko vyrovnávají – s vědomím, že se vzdali šance stát se miliardáři. Nicméně někteří se s touto promarněnou příležitostí smířili a uznávají, že i tak vedli spokojený život nezávisle na tomto nerealizovaném nečekaném zisku. Jak Bezos poznamenal během rozhovoru na pódiu v roce 2018, který zveřejnil deník The Guardian, “někteří lidé se prostě umí lépe vyrovnat s neúspěchem”.
Zdroj: Getty Images
V roce 1994 panovala mezi potenciálními investory především skepse ohledně potenciálu internetu. Mnozí si nebyli jisti jeho možnostmi a nebyli o nich informováni – což si Bezos velmi dobře pamatoval a vzpomínal: “První otázka, kterou lidé měli, byla, co je to internet?”. Zmínil se, že všichni, kdo byli spojeni s knižním byznysem, se investování vyhýbali, čímž zdůraznil nelehký úkol, před nímž stál, přesvědčit lidi, aby vsadili na do značné míry neznámý a nevyzkoušený koncept.
První investiční kola Amazonu jsou ukázkou toho, jak velké zisky mohou přinést investice do začínajících podniků. Ukazují, jak důležité je v podnikatelské sféře myslet dopředu a být ochoten podstoupit riziko. Bezosova schopnost pochopit obrovský potenciál internetu a elektronického obchodování a získat malou skupinu investorů, kteří sdíleli jeho vizi, byla klíčová pro přechod Amazonu ze začínajícího startupu na jednu z nejhodnotnějších společností na světě.