Tento průkopník v oblasti elektromobilů zaznamenal v průběhu let obrovský růst.
V uplynulém desetiletí byla Tesla (TSLA) jednou z nejlepších společností, které mohl investor vlastnit. Její akcie během této doby prudce vzrostly o 1 180 %, přestože v současné době jsou o 58 % níže než na svém vrcholu (k 5. červnu).
Nelze popřít, že tento špičkový výrobce elektromobilů (EV) je skvělý, jinak by se jeho akcionářům tak dobře nedařilo. Nemyslím si však, že byste měli akcie kupovat. Zde je důvod.
Narušuje Tesla stále automobilový průmysl?
To, co Tesla dokázala za dvě desetiletí, není nic jiného než velkolepé. Podnikatel a vizionářský zakladatel a generální ředitel Elon Musk se sám postavil do čela současného hnutí elektromobilů, jak ho známe, a v podstatě narušil automobilový průmysl se zaměřením na udržitelnost, který se pomalu snaží vytvořit odklon od aut na benzinový pohon.
Pomáhá také to, že vozidla Tesla s technologiemi mají vysoký výkon a přesvědčivé funkce. Tyto vlastnosti jsou jedním z důvodů, proč byl Model Y, který je jedním z pěti modelů, jež společnost v současnosti nabízí, v roce 2023 nejprodávanějším vozidlem na světě.
V loňském roce Tesla prodala 1,8 milionu kusů. Toto číslo bylo zhruba osmdesátinásobné oproti 22 400 vozům, které dodala v roce 2013. Tento monstrózní růst pomohl v průběhu let k obrovskému nárůstu tržeb, což je klíčový faktor, který vynesl akcie do nových výšin.
Úspěch společnosti Tesla vytvořil celosvětově uznávanou spotřebitelskou značku. A podnik si zaslouží uznání za dosažení konzistentní čisté ziskovosti podle GAAP počínaje rokem 2020. To dokazuje rozsah a nákladové výhody společnosti Tesla, zejména ve srovnání s mnoha konkurenty, kteří se potýkají s kladným ziskem.
Zdroj: Shutterstock
Jen automobilka, nebo něco víc
Když se vám toho tolik líbí, proč byste si neměli koupit akcie společnosti Tesla? Přes veškerou pozornost, které se Tesle dostává jako inovativnímu podniku, který jednou bude mnohem víc než jen výrobcem vozidel, se zatím ukázalo, že je to jen automobilka. Nemůže se vyhnout problémům, kterým čelí automobilový průmysl, ať už jde o problémy s dodavatelským řetězcem nebo pracovní spory. A nemůže ignorovat ani problémy širší ekonomiky, jako jsou potíže s inflací a vysoké úrokové sazby, které obě tlačí na poptávku spotřebitelů po nových automobilech.
Poté, co Tesla v roce 2023 vykázala 19% nárůst prodejů – což je již dramatické zpomalení oproti předchozím letům – vykázala v prvním čtvrtletí 9% pokles tržeb. A Musk očekává, že objem výroby bude v roce 2024 „výrazně nižší“ než v loňském roce.
To vše je znepokojivé, zejména vzhledem k tomu, že akcie se stále obchodují s drahým oceněním. I když akcie zaznamenaly pokles, prodávají se za poměr ceny k zisku 44,6. To je vysoký násobek, který podle mého názoru není opodstatněný.
Někteří z nejzarytějších býků společnosti Tesla si však myslí, že podnik dosáhne svého vznešeného cíle, kterým je jednoho dne spuštění globální služby robotaxi. Pokud by podnik konečně vyřešil problém zavedení plných samořídicích schopností do svých vozidel, pak by mohl provozovat službu podobnou Uberu, která by ve velkém měřítku přinášela vysoce maržové příjmy.
Značný dlouhodobý potenciál by mohla mít Tesla i v případě komercializace svých humanoidních robotů nebo v oblasti výroby a skladování energie. Investoři však nemohou jen tak předpokládat, že mimořádný úspěch v těchto oblastech je předem daný. Je zde příliš mnoho nejistoty ohledně konečného výsledku.
Současné ocenění odráží stále ještě býčí pohled trhu. Nakonec se Tesla stále jeví jako akcie s příběhem. A stále existuje prémie, kterou lze pravděpodobně přičíst Muskovi. Tak tomu může být i v dohledné budoucnosti.
Vidím to však tak, že výnosy do budoucna se pravděpodobně ani zdaleka nebudou podobat těm minulým. Ve skutečnosti by mohly být zklamáním.
Zdroj: Getty Images