Stan Druckenmiller vedl v letech 1981-2010 velmi úspěšný hedgeový fond Duquesne Capital Management. Neměl jediný ztrátový rok a jeho hedgeový fond přinášel klientům v průměru 30 % ročně, čímž snadno překonával index S&P 500.
Dnes Druckenmiller spravuje svůj osobní majetek prostřednictvím Duquesne Family Office a pro investory zůstává vynikajícím příkladem. Během tříletého období, které skončilo 31. března, totiž dosáhl 41% výnosu, čímž překonal 32% výnos indexu S&P 500.
Zdroj: CNBC
V prvním čtvrtletí měl Druckenmiller 20,1 % svého portfolia investováno pouze do dvou akcií: 11 % v Microsoftu (MSFT) a 9,1 % v Coupangu (CPNG). Obě akcie dosáhly v uplynulém roce skvělých výsledků: Microsoft vydělal 31 % a Coupang 36 %, zatímco index S&P 500 26 %.
Vyplatí se do nich investovat i dnes?
Microsoft
Microsoft je pravděpodobně nejnepostradatelnějším dodavatelem IT na světě. V loňském roce se podílel na prodeji podnikového softwaru 18 % a předpokládá se, že jeho podíl na trhu do roku 2027 přesáhne 21 %. Mezi klíčové softwarové produkty patří Office 365 pro produktivitu podnikání a Dynamics 365 pro plánování podnikových zdrojů (ERP), stejně jako Power Platform pro analytiku a automatizaci.
Společnost Microsoft vytvořila generativní asistenty s umělou inteligencí, kteří rozšiřují její klíčové softwarové produkty. Například Copilot for Finance čerpá z dat ERP a zjednodušuje a automatizuje úlohy, jako je finanční analýza a odsouhlasování účtů. Podobně Copilot pro Microsoft 365 dokáže navrhovat text ve Wordu, shrnovat konverzace v Teams a vytvářet prezentace v PowerPointu. Podle generálního ředitele Satyi Nadelly používá některý z produktů Microsoft Copilot téměř 60 % firem z žebříčku Fortune 500.
Zdroj: Unsplash
Kromě softwaru získává Microsoft Azure na síle v oblasti cloudové infrastruktury a služeb platformy (CIPS), a to především díky poptávce po řešeních umělé inteligence. V současnosti totiž 65 % společností z žebříčku Fortune 500 využívá produkt Azure OpenAI Service, který podnikům umožňuje dolaďovat rozsáhlé jazykové modely z OpenAI a integrovat je do generativních aplikací umělé inteligence. V posledním čtvrtletí se Azure podílel na výdajích CIPS 25 %, což je nárůst oproti 23 % v předchozím roce.
Microsoft v březnovém čtvrtletí vykázal povzbudivé finanční výsledky. Tržby se zvýšily o 17 % na 61,9 miliardy dolarů díky silnému růstu v oblasti Office 365, Dynamics 365 a Azure. Čistý zisk podle GAAP se mezitím zvýšil o 20 % na 2,94 USD na zředěnou akcii. Je pozoruhodné, že nedávná akvizice společnosti Activision zvýšila růst tržeb o 4 body, ale snížila růst zisku na akcii přibližně o 2 body.
Do budoucna má Microsoft dobrou pozici k udržení své dynamiky, protože digitální transformace podporuje zavádění softwaru a cloudových služeb, zejména těch, které souvisejí s umělou inteligencí. Analytici z Wall Street očekávají v příštích třech až pěti letech růst zisku o 13,7 % ročně. Díky tomu vypadá její současné ocenění na úrovni 36,7násobku zisku poněkud draze. Osobně bych před nákupem této akcie počkal na mírně nižší násobek – blíže k 30násobku zisku.
Coupang
Coupang provozuje nejoblíbenější online tržiště v Jižní Koreji, měřeno podle měsíčních návštěvníků. Podporuje také obchodníky pomocí reklamy, fintech a logistických služeb a zapojuje spotřebitele pomocí doručování jídel do restaurací (Coupang Eats) a streamování obsahu (Coupang Play). Tyto vedlejší aktivity posilují síťový efekt vlastní jejímu tržišti tím, že do jejího ekosystému přitahují další obchodníky a spotřebitele.
Zdroj: Getty Images
Společnost Coupang navíc rozšířila svou maloobchodní a logistickou působnost na Tchaj-wan, třináctou největší ekonomiku světa. Vedení společnosti vidí v obou zeměpisných oblastech velký prostor pro růst. „Stále máme jednociferný podíl na obrovské maloobchodní příležitosti v Koreji a ještě menší podíl na Tchaj-wanu,“ řekl generální ředitel Bom Kim na posledním hovoru k výsledkům.
Společnost Coupang vykázala v prvním čtvrtletí smíšené výsledky. Tržby se zvýšily o 23 % na 7,1 miliardy USD díky mírnému růstu tržeb v hlavní oblasti elektronického obchodování a trojcifernému růstu tržeb v kategorii Developing Offerings, která zahrnuje maloobchodní prodej na Tchaj-wanu, Coupang Eats, Coupang Play a fintech služby. Méně povzbudivý je čistý zisk podle GAAP, který se snížil z 0,05 USD na zředěnou akcii v předchozím roce na nulovou hodnotu, a to v důsledku nákladů spojených s akvizicí společnosti Farfetch.
Nicméně i po vyloučení společnosti Farftech z kalkulace byl čistý zisk podle GAAP stále stejný a činil 0,05 USD na zředěnou akcii. Tento pokles hospodářského výsledku byl způsoben agresivními investicemi společnosti Coupang do logistické infrastruktury a členských výhod WOW, což je věrnostní program podobný programu Amazon Prime.
Do budoucna Wall Street očekává, že společnost bude do roku 2026 zvyšovat tržby o 17 % ročně. Díky tomu vypadá její současné ocenění na úrovni 1,5násobku tržeb rozumně za předpokladu, že společnost Coupang dokáže znovu zrychlit růst zisků. Osobně bych se cítil pohodlněji při nákupu akcií, jakmile se ziskovost bude opět ubírat správným směrem.