Pokud vás někdy zajímalo, proč generální ředitel společnosti Berkshire Hathaway Warren Buffett každoročně přiláká na setkání akcionářů své společnosti přibližně 40 000 investorů, podívejte se na jeho výsledky. Od poloviny 60. let 20. století, kdy se ujal funkce generálního ředitele, dohlížel „věštec z Omahy“ na téměř 4 964 000% výnos akcií třídy A své společnosti (BRK.A), což je v porovnání s celkovým výnosem širokého indexu S&P 500 za stejné období zhruba 36 000 %, včetně vyplacených dividend, docela příznivé.
Buffett a jeho špičkový investiční tým mají již téměř šest desetiletí talent vybírat časem prověřené výhodné nabídky, které se skrývají na první pohled.
V současné době má Berkshire podíly ve 44 akciích a dvou burzovně obchodovaných fondech v celkové hodnotě 388 miliard dolarů. Mezi těmito akciemi jsou však tři akcie Warrena Buffetta, které představují potenciály nákupů pro druhou polovinu roku 2024 a pravděpodobně i pro období mnohem pozdější.
Amazon
První akcií Warrena Buffetta, která ze všech správných důvodů vyčnívá pro druhou polovinu roku 2024 a mnohem později, je lídr v oblasti elektronického obchodu Amazon (AMZN).
Zdroj: Getty Images
Výtkou vůči Amazonu bylo vždy jeho relativně „drahé“ ocenění, alespoň při použití tradičních fundamentálních ukazatelů, jako je poměr ceny k zisku (P/E). Zatímco osvědčený poměr P/E funguje skvěle, když se snažíme ocenit vyspělé podniky, při analýze rychle rostoucích společností, které pravidelně reinvestují své peněžní toky zpět do svého provozu, bývá tato metrika nedostatečná.
Je pravděpodobné, že společnost Amazon znáte díky její vynikající platformě pro elektronické obchodování. Odhaduje se, že v roce 2023 získá Amazon téměř 38% podíl na americkém online maloobchodním prodeji. To by sice teoreticky mohlo vystavit společnost slabým stránkám, pokud by se americká nebo globální ekonomika dostala do recese, ale důležité je si u společnosti Amazon uvědomit, že její provozní cash flow a příjmy pocházejí téměř výhradně z rychleji rostoucích vedlejších činností.
Pro investory není nic důležitějšího než Amazon Web Services (AWS). AWS je přední světovou platformou pro poskytování služeb cloudové infrastruktury a nedávno překonala roční obrat 100 miliard dolarů. Na tomto psychologickém milníku průběžných tržeb je pozoruhodné, že podniky jsou stále v relativně rané fázi zvyšování svých výdajů na cloudové služby. Vzhledem k tomu, že marže z cloudových služeb jsou podstatně šťavnatější než marže spojené s online maloobchodním prodejem, AWS se obvykle podílí na provozních příjmech společnosti Amazon 50 % až 100 %.
Kromě AWS se Amazon spoléhá také na reklamní služby a předplatitelské služby. Amazon na své stránky každý měsíc přiláká přibližně 2,5 miliardy unikátních návštěvníků, což je více než dost na to, aby přilákal inzerenty.
Společnost mezitím v dubnu překonala hranici 200 milionů globálních předplatitelů služby Prime a s rozvojem knihovny obsahu a platformy elektronického obchodu tento počet pravděpodobně ještě zvýšila. Stejně jako AWS nabízejí reklamní služby a předplatné trvalý dvouciferný růst tržeb.
Přestože společnost Amazon nedávno dosáhla nového historického maxima, je historicky levná vzhledem k projekcím peněžních toků. V průběhu roku 2010 investoři pravidelně platili 23 až 37násobek cash flow na konci roku, aby mohli vlastnit akcie společnosti Amazon. Nyní můžete akcie koupit za přibližně 13násobek odhadovaného cash flow na akcii v roce 2025.
Chevron
Druhou výhodnou akcií Warrena Buffetta, která si přímo říká o nákup v druhé polovině roku 2024 (a dále), je globální energetický gigant Chevron (CVX).
Nejzřetelnějším negativním vlivem, s nímž se současní i budoucí akcionáři Chevronu musí potýkat, je vyhlídka na recesi, která se rýsuje v USA nebo v zahraničí. Akcie ropných a plynárenských společností mají tendenci se vyvíjet podle spotové ceny ropy a zemního plynu. V obdobích ekonomické slabosti se nezřídka stává, že se společnosti zaměřené na komodity potýkají s problémy.
Zdroj: Unsplash
Dobrou zprávou pro společnost Chevron je, že makro faktory rozhodně působí v její prospěch. I když vybrané prediktivní ukazatele varují před blížící se recesí – např. první pokles peněžní zásoby M2 v USA od dob Velké hospodářské krize – zůstává americká ekonomika odolná.
K tomu je třeba dodat, že bezprecedentní nejistota poptávky spojená s pandemií COVID-19 vedla hlavní světové energetické společnosti (včetně Chevronu) k tomu, že na dobré tři roky omezily své kapitálové výdaje (capex). I když se kapitálové výdaje opět zvýšily, celosvětová nabídka ropy byla omezena. Pokud je nabídka poptávaného zboží omezená, má to obvykle pozitivní vliv na jeho spotovou cenu. Zjednodušeně řečeno, zvyšuje to cenu ropy, která zase generuje více provozního cash flow pro segment těžby společnosti Chevron.
Možná jedním z největších katalyzátorů pro druhou polovinu roku 2024 a rok 2025 je připravovaná dohoda společnosti Chevron o převzetí společnosti Hess v rámci transakce se všemi akciemi v hodnotě 53 miliard USD. Pokud tento odkup dostane zelenou od regulačních orgánů, Chevronu přibude 465 000 čistých akrů v břidlicové oblasti Bakken bohaté na ropu a také se významně zvýší jeho expozice v ropném ekvivalentu v Guyaně. Pokud cena ropy zůstane zvýšená, bude tento obchod o to sladší.
Přestože Chevron těží z vrtů, nepřehlédněte, že je také integrovaným operátorem. Přepravní ropovody, rafinérie a chemické závody společnosti slouží jako pojistka pro případ, že spotová cena ropy klesne. Stabilní provozní cash flow z těchto vedlejších provozních segmentů hraje klíčovou roli v tom, že společnost Chevron může již 37 let po sobě zvyšovat svou základní roční dividendu.
Třešničkou na dortu je, že akcie společnosti Chevron jsou také historicky levné. Akcie lze nyní pořídit za méně než jedenáctinásobek budoucích ročních zisků, což představuje 23% slevu oproti průměrnému násobku budoucích ročních zisků za sledované pětileté období.
Coca-Cola
Třetí akcií Warrena Buffetta, která je pro druhou polovinu roku 2024 a pravděpodobně i mnohem déle výzvou k nákupu, je nápojový gigant Coca-Cola (KO).
Zdroj: Unsplash
Zatímco pro společnosti Amazon a Chevron je pravděpodobně největším nepřítelem ekonomický pokles, pro společnosti vyrábějící základní spotřební zboží je obvykle za nejpřednější a nejzásadnější negativní vliv považována perspektiva nadprůměrné inflace. Když ceny zboží a služeb rostou nadprůměrným tempem, vždy existuje obava, že spotřebitelé budou nuceni omezit své výdaje.
Dobrou zprávou pro Coca-Colu je, že poskytuje produkt základní potřeby. Bez ohledu na to, co se děje s americkou ekonomikou nebo Wall Street, spotřebitelé budou stále nakupovat nápoje. Vzhledem k silné značce společnosti má Coca-Cola jen zřídka problémy se zvyšováním cen, aby kompenzovala rostoucí výdaje.
Když už mluvíme o silné značce, Coca-Cola byla v nejnovější zprávě společnosti Kantar „Brand Footprint“ již dvanáctým rokem po sobě označena za „nejvyhledávanější značku“. Tato dominance je odrazem špičkové marketingové kampaně společnosti Coca-Cola, která zahrnuje využívání digitálních kanálů a umělé inteligence (AI) k oslovení mladšího publika, zatímco se opírá o více než stoletou historii a známé ambasadory značky, aby navázala kontakt se svými zralými spotřebiteli.
Z provozního hlediska jede Coca-Cola na plné obrátky. Ačkoli už není takovým růstovým příběhem jako kdysi, má k dispozici správné kousky skládačky, které jí umožní dosahovat konzistentního středně vysokého jednociferného růstu tržeb a zisku. Má více než dva tucty značek, které generují roční tržby ve výši nejméně 1 miliardy USD, a působí ve všech zemích kromě tří (Kuba, Severní Korea a Rusko). To dává společnosti Coca-Cola stabilní tok předvídatelných peněžních toků v rozvinutých zemích a potenciál organického růstu na rozvíjejících se trzích.
Společnost Coca-Cola je také známá svým špičkovým programem návratnosti kapitálu. V únoru společnost zvýšila čtvrtletní dividendu o 5,4 %, což znamenalo 62. rok po sobě, kdy zvýšila výplatu. Berkshire Hathaway generuje zhruba 60% roční výnos v poměru k nákladové základně akcií Coca-Cola.
A konečně – a abychom se drželi tématu – ocenění dává smysl. Výhledový poměr P/E společnosti Coca-Cola ve výši 21 je zhruba 10 % pod průměrným násobkem zisku za posledních pět let.